Tuesday, June 16, 2009

Siapa Aminah Wadud Di Malaysia?



SESEORANG memberi komen pada artikel 'SIS, Anak Murid Aminah Wadud? ' Tulisnya..

"Dr Aminah Wadud mengajar di UIAM PJ dalam Islamic Revealed Knowledge Dept yang dipelopori oleh Tan Sri Dr Kamal Hassan manatan Rektor UIAM pada tahun 89 hingga 93. Beliau mengajar subjek Scineces of Quran dan beberapa kursus yang lain. Beliau telahpun mengutarakan bahawa perempuan layak menjadi Imam dalam solat yang dimaklumkan lelaki.

Tetapi apabila diminta membawa nas dan dalil, sampai akhir semester, beliau gagal. Dan beliau juga tidak menunjukkan bahawa Islam ini adalah pelindung kepada wanita. Dalam penulisannya lebih cenderung kepada Islam yang di zaman Rasulullah itu tidak sesuai dengan zaman sekarang. Oleh itu banyak perkara perlu diubah dan dipinda mengikut kehendak masyarakat sekular yang dikuasai fahaman berasaskan Rom dan Yunani yang terdapat di Eropah dan Amerika Utara.

Sister in Anti ISlam mendapat dokongan dan tunjuk ajar untuk menghentam Islam trasional dari Dr Aminah. Seorang phd dari Jab Pengajian Islam Universiti Michigan. Dr Mashitah Ibrahim dan Zambry Kadir lebih mengenali beliau.

June 16, 2009 3:46 PM

Delete

7 comments:

Anonymous said...

Dr Amina Wadud adalah satu contoh kesan klasik penindasan ras dan gender yang dilalui di Amerika Syarikat. Dr Aminah membesar di Maryland, di utara Washington DC dan melalui perit penindasan ini.
Baginya Islam adalah satu jalan keluar. Tapi masih dalam roh sekular. jalan keluar yang dialami dan dipelajarinya tidak menunjukkan Islam ini sesuai dengan sistem sekular Amerika Syarikat. Oleh itu beliau inginkan agar ruang untuk merubah amalan dan kaedah pemikiran Islam ini diubah mengikut masa dan apa ang popular di negaranya. Termasuk kawin sejenis???
Sayangnya ramai termasuk Dr Aminah lupa bahawa setiap gerak langkah dan tutur kata dari mulut RAsulullah itu adalah keramat, yakni menjadi hukum dan amalan untuk mereka yang bersaksikan baginda sebagai Rasul dan Nabi akhir zaman.
Ramai terlupa, Quran dan sunnah Rasulullah adalah ikutan sehinggalah hari kiamat. Ramai terleka kerana tenggelam dalam budaya dan denyutan nadi sistem sekular.
Mungkin kita juga perlu sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain sebelum nyawa meninggalkan jasad kita.

Ibnu Hasyim said...

Al-hamdulillah. Mungkin anda orang yang memberi komen sebelumnya?

Anonymous said...

Salam Anon.

Setiap tutur kata dan tingkahlaku Rasulullah SAW adalah arahan Tuhan yang turun terus ke hati baginda supaya di persampaikan dan diajar kepada seluruh umat manusia.

Tuhan kurniakan baginda 'maksum' iaitu disucikan hatinya maka tiadalah unsur-unsur kesyaitanan yang menyelinap. Bila hati bersih (tiada unsur syaitan) maka setiap perilaku baginda adalah firasat dari Allah SWT.

Dr. Aminah samada terlupa atau tersesat.

Pak Oncu said...

Tuan,,,, Aminah Wadud ada lah naka didik CIA untuk menjahanam kan ISLAM,,,, saya cadang kan agar Tuan buat sikit penyelidikan siapa Aminah Wadud yang sebenar nya,,,,

Qorie Afifi said...

Membaca artikel diatas menjadikan air liur pun laju untuk di telan. Ditambah dgn pergerakan SIS maka satu spekulasi tentang mereka di terjah minda sesiapa yang membaca. Bagi ana , Islam ni mudah. Dalam Islam ilmu semua peraturan berkisar pada ILMU TANZIL iaitu ilmu wahyu dan sunnah. Bagi ana insan-insan yang hanya guna otak mereka saja untuk mengubah Islam adalah tergolong dalam insan yang tidak dicurah hidayah kepada mereka. Dalam Islam jgn rujuk hukum dengan AKAL tapi rujuklah hukum itu dengan lataran al-quran dan sunnah seperti mana yang telah termaktub. Entah puak2 ni gila pa tak da kerja yg nak buat ?

Anonymous said...

2 KATA (ORANG GILA)

Faisal Hilmi said...

Perlu dibuka dialog dengan aminah wadud, ulama indonesia juga siap akan hal itu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails