Friday, June 19, 2009

Dubai.. Tempat Pelancung Berbogel?

JENDELA GLOBAL

CUBA anda berjalan-jalan di pantai Dubai.. walaupun ia di sebuah negara Arab bermajoriti penduduk Islam, anda akan lihat ramai wanita-wanita di situ sedang berjemur bersantai di pantai dengan tak berbaju, hatta seurat benang sekalipun. Reaksi penduduknya biasa saja, dan begitu juga dengan pemerintahnya.

Menurut Gulf News, Dubai juga menjadi salah satu negara dengan tingkat perkembangan nude club yang cukup banyak, terutama di wilayah Timur Tengah. Melihat keadaan perkembangan di kawasan perlancungan begitu, Foreign and Commonwealth Office (FCO) dari British, telah mengeluarkan arahan larangan di mana berlaku topless dan nude club seperti itu adalah sesuatu yang berlawanan dengan hukum serta budaya Dubai.

FCO secara rasmi memberikan peringatan keras kepada warga British yang keluar dari negaranya, terutama ke negara Arab dan khususnya ke Dubai, jika tertangkap bertelanjang di negara tersebut akan dikenakan hukuman yang tidak ringan. Kedutaan besar British sendiri sudah mengeluarkan panduan 'Kenali Kemana Anda Pergi' agar warga negaranya dapat berlaku sopan di negara yang dikunjungi.

Rupanya selama ini yang meramaikan Dubai dengan perempuan tanpa baju di pantai dan kelab-kelabnya adalah pelancong yang berasal dari Eropah. Sebelumnya, British juga menjadi salah satu negara yang ramai warganya melakukan hal seperti itu di Dubai. Kerajaan British tahu mendisiplinkan rakyatnya, bagaimana dengan pemerintah Dubai yang buminya diamanahkan Allah supaya mentarbiahkan penghuni-penghuninya? (2MA)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails