Thursday, June 18, 2009

'1 Malaysia', Jadi Negara Pelacur? -Dr Hj Mohd Hasyim

BY ASYOK KUMAR




KL Jun 18 2009. AMERIKA Syarikat (AS) yang menyenarai-hitam Malaysia antara 17 negara utama di dunia terbabit dalam penyeludupan manusia khususnya untuk pelacuran, adalah sebagai satu hadiah kepada kempen 1 Malaysia dari PMnya Dato' Seri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak. Demikian dinyatakan oleh Dr Hj Mohd Hasyim selaku Presiden Grup Universiti Ulu Klang sewaktu dihubungi pagi ini.

Menurutnya, Malaysia berkongsi 'penghormatan' itu dengan negara seperti Zimbabwe, Sudan, Korea Utama, Papua New Guine, Fji dan Arab Saudi sebagai destinasi paling aktif dalam penyeludupan manusia seperti yang dilapurkan oleh Laporan Tahunan Jabatan Negara Amerika Syarikat. Malaysia telah digugurkan daripada senarai itu pada tahun lalu, tetapi kemasukan begitu ramai rakyat asing secara haram untuk pelacuran dan pekerjaan memaksa Washington sekali lagi meyenarai hitamkan Kuala Lumpur.

Menurut laporan itu, selain pelacuran, Malaysia turut menjadi destinasi untuk mengeksplotasi pekerja asing. Malaysia didapati gagal mencapai tahap minima untuk membanteras penyeludupan manusia dan tidak dilihat sebagai melaksanakan apa-apa usaha berkesan ke arah itu. Laporan itu turut mengatakan pegawai Imigresen didapati terbabit dalam sindiket mendagang rakyat Mynamar di persempadanan Malaysia-Thailand.

Pegawai Imigresen dikesan menjual rakyat Myanmar untuk RM700 tiap seorang kepada kumpulan tertentu yang beroperasi di situ. Laporan itu turut merujuk kepada layanan majikan terhadap pepekrja asing yang penuh dengan kes-kes penderaan, termasuk penyiksaan seksual dan fizikal. Kerajaan Barisan Nasional dilaporkan membelanjakan berjuta-juta ringgit setiap tahun untuk melancar, apa yang dicanang sebagai operasi membersihkan negara daripada pendatang tanpa izin.

Laporan terkini itu yang mengesahkan Malaysia sebagai pusat khidmat seks dan pekerja asing untuk diekplotasi menzahirkan kebimbangan rakyat mengenai mengenai hala tuju negara yang tercinta ini.
Hakikatnya ialah semua bandar-bandar besar malah pekan-pekan kecil semakin dilimpah dengan pekerja seks dan pekerja asing tanpa izin.. dan jumlah mereka semakin meningkat.

"Rakyat telah mual dengan rhetorik termasuk Slogan 1 Malaysia yang cuba dijaja oleh Perdana Menteri, tetapi tidak mahu memikirkan dan mengambil inisiatif bersungguh-sungguh ke arah Islam sebagai suatu cara penyelesainnya. Dimana praktiknya Islam sebagai agama bagi Persekutuan seperti yang tercatat dalam perlembagaan negara?" Tanya Dr Hj Mohd Hasyim lagi. (AK)






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails