Thursday, March 28, 2024

Hari ini, 3 lucu di M'sia. K'jaan gagal, sayur & kisah cinta

Ketua Whip PN, Datuk Seri Takiyuddin Hassan.

I'Kerajaan gagal dapat perkenan Majlis Raja-Raja cadangan pinda Perlembagaan berkaitan kewarganegaraan'

KUALA LUMPUR: Perikatan Nasional (PN) mendakwa kegagalan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2024 dimuktamadkan di Dewan Rakyat hari ini berpunca akibat kegagalan kerajaan mematuhi kehendak pindaan itu.

Ketua Whip PN, Datuk Seri Takiyuddin Hassan, berkata ia disebabkan kerajaan gagal mendapat perkenan Majlis Raja-Raja bagi cadangan pindaan baharu seperti termaktub dalam Perkara 159(5) Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, ia juga menunjukkan kerajaan tidak serius untuk meminda perkara berkaitan kewarganegaraan, selain mempersoal keputusan pentadbiran tidak menyelesaikan urusan kerajaan seperti dinyatakan dalam aturan urusan mesyuarat.

"Kami dapat menghidu kerajaan gagal mematuhi kehendak pindaan Perlembagaan, terutamanya adakah cadangan ini mendapat perkenan Majlis Raya-Raja. Kami mengatakan demikian berasaskan taklimat Kementerian Dalam Negeri (KDN) kepada pelbagai pihak termasuk ahli Parlimen.

"Taklimat berkenaan menyatakan mereka sudah membentang cadangan ini kepada Majlis Raja-Raja pada 26 Oktober 2023 serta 17 dan 24 Februari lalu, tetapi ketika perkenan diperolehi daripada Majlis Raja-Raja membabitkan lapan pindaan.

"Namun, yang dibentangkan hanya tujuh pindaan sahaja. Kami beranggapan cadangan pindaan terbaru masih belum mendapat persetujuan Majlis Raja-Raja," katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Terdahulu, RUU Perlembagaan (Pindaan) 2024 berkaitan kewarganegaraan yang sepatutnya dimuktamadkan hari ini, hanya sempat dibentangkan bagi bacaan kali kedua.

RUU itu dibentangkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail itu tidak dibahas dan diputuskan berikutan persidangan Dewan Rakyat ditangguhkan pada jam 5.45 petang.

Sementara itu, Takiyuddin yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu, berkata ketiadaan usul daripada kerajaan bagi melanjutkan tempoh persidangan Dewan Rakyat, dianggap disengajakan, bertujuan melindungi kesalahan berkenaan.

"Kami mengatakan ini adalah drama terbaik minggu ini. Rakyat sedang menunggu topik amat penting mengenai pindaan Perlembagaan berkaitan kewarganegaraan.

"Kalau urusan kerajaan disenaraikan dalam aturan urusan mesyuarat perlu diselesaikan walaupun hingga jam 3 pagi. Ketika Parlimen penggal ke-13 dulu kami pernah bersidang sehingga pagi untuk selesaikan urusan kerajaan.

"Kita juga tidak tahu sampai bila RUU Perlembagaan (Pindaan) 2024 ini ditangguhkan, adakah akan dibahaskan pada sidang akan datang atau tahun berikutnya?

"Adakah kerajaan menerima tekanan daripada mana-mana pihak dalam pentadbiran atau pihak lain? Kalau tidak ia tak akan berlaku seperti ini," katanya yang juga Setiausaha Agung PAS. 

BERITA BERKAITAN

(BH)

II. 80% sayur Pulau Pinang dari kebun haram 

Pendatang asing mampu membayar sewa tanah yang mahal antara RM250 hingga RM500 sebulan bagi 0.4 hektar tanah. - Foto hiasan BH

JOHOR BAHRU: Pendatang asing yang mengusahakan kebun sayur secara haram di Pulau Pinang didakwa menguasai hampir 80 peratus rantaian perbekalan sayuran di negeri berkenaan sejak lima tahun lalu.

-ADVERTISEMENT-
Ads by

Timbalan Pengerusi Persatuan Pekebun Sayur Pulau Pinang, Ibrahim Roslan, berkata ia berikutan mereka menguasai perbekalan sayuran ke semua sektor termasuk borong, peruncitan dan pasar malam, malah mengambil alih perbekalan sayuran ke kantin industri di negeri itu.

Beliau berkata, senario berkenaan menyebabkan kira-kira 30 peratus pengusaha kebun tempatan terjejas dan hampir gulung tikar.

Katanya, terdapat 216 pengusaha kebun tempatan berdaftar di Pulau Pinang, namun disebabkan pelbagai isu termasuk pendatang asing yang mula menguasai perbekalan sayuran di negeri ini sejak 10 tahun lalu, hanya tinggal 60 sahaja pekebun tempatan yang kekal bertahan dan aktif setakat ini.

"Hampir semua sektor perbekalan sayuran di Pulau Pinang dikuasai pendatang asing terutama warga Bangladesh. Mereka hanya gagal menembusi pasaran bagi pasar raya sahaja kerana ia memerlukan syarat ketat terutama Amalan Pertanian Baik Malaysia (myGAP), namun sejak lima tahun lalu keadaan semakin kritikal.

"Pengusaha kebun tempatan kini hanya mampu menembusi antara 20 hingga 40 perbekalan sayuran di Pulau Pinang dan jika ia berterusan tanpa kawalan, sektor sayuran tempatan mungkin lumpuh tidak lama lagi.

"Pendatang asing juga menguasai perbekalan sayuran dan lot niaga termasuk di Pasar Besar Bukit Mertajam, malah kantin industri di negeri ini yang menjadi antara pelanggan terbesar pengusaha tempatan kini dikuasai mereka sepenuhnya kerana menawarkan harga lebih rendah kerana kos lebih murah," katanya kepada BH. 

(Lanjut sila lihat BH hari ini)


III. Polis siasat guru wanita 'bercinta' dengan pelajar  

Foto hiasan 

SEPANG: Polis mengesahkan menerima laporan daripada keluarga remaja lelaki berusia 17 tahun yang didakwa menjalinkan hubungan dengan gurunya.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Seksual Wanita dan Kanak-Kanak (D11) Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata laporan polis dibuat Disember tahun lalu dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Menurutnya, semua pihak yang terbabit sudah dipanggil merakam percakapan termasuk remaja dan guru berkenaan.

"Polis sedang melengkapkan kertas siasatan dan akan dirujuk ke Pejabat Timbalan Pendakwa Raya dalam masa terdekat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sepang Asisten Komisioner Wan Kamarul Azran Wan Yusof berkata, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 14, Akta Kesalahan Seks Terhadap kanak Kanak 2017.  
(Lanjut sila lihat BH hari ini)

 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Hari ini, 3 lucu di M'sia. K'jaan gagal, sayur & kisah cinta.

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails