Monday, November 27, 2023

Ini, Abu Ubaidah jadi hujung tombak Al-Qassam HAMAS.

 



VIVA Dunia – Saat ia berbicara di televisi, semua orang menghentikan aktivitasnya dan mendengarkan. Dialah sosok Abu Ubaidah. Namanya terus diulang-ulang oleh banyak orang Palestina. 

Dilansir dari berbagai sumber, inilah sosok kharismatik tersebut;  "Abu Ubaidah,” adalah juru bicara militer Brigade Al-Qassam, sayap militer kelompok bersenjata gerakan Hamas.

Pria bertopeng (Al-Mulatham dalam bahasa Arab) selalu menempatkan dirinya paling depan saat bertempur dengan Israel, yang menjadikannya pahlawan bagi banyak pendukung Hamas di dunia Arab dan Barat, dan musuh yang dibenci Tel Aviv dan sekutunya.

Nama Abu Ubaidah diambil dari nama Abu Ubaidah bin al-Jarrah yang mana adalah salah satu dari 10 sahabat Nabi Muhammad yang paling setia. Ia adalah Muhajirin dari kaum Quraisy Mekkah dan termasuk yang paling awal untuk memeluk agama Islam. Beliau masuk Islam melalui sayyidina Abu Bakar.  

Abu Ubaidah ini telah muncul di layar televisi dan sosial media sejak 7 Oktober, setelah Mohammad Al-Deif, komandan Al-Qassam, mengumumkan dimulainya operasi Banjir Al-Aqsa. (VIVA.co.id)

Siapa Abu Ubaidah.

Abu Ubaidah sebelumnya memiliki akun di Twitter (saat ini X), dan satu lagi di Facebook, namun kini sudah ditutup. Saat ini, ia mempublikasikan pesan-pesannya di situs resmi Al-Qassam dan menggunakan aplikasi Telegram dan saluran “Al-Aqsa” yang berafiliasi dengan Hamas untuk menyiarkan videonya, yang diterbitkan ulang oleh berbagai saluran satelit dan media. 

Israel mengaku mengetahui identitas sebenarnya juru bicara Hamas tersebut. Juru bicara militer Israel Avichay Adraee mengatakan, "Orang bertopeng tersebut bernama Hudhayfah Kahlout dan bersembunyi di balik keffiyeh dengan nama panggilannya Abu Ubaidah". 

Adraee menerbitkan foto Kahlout, menggambarkannya sebagai “pembohong dan pengecut.”  Baik Hamas maupun Al-Qassam tidak mengomentari informasi tersebut. 

Sebelum perang tahun 2014, Abu Ubaidah  memaparkan tesis masternya di Universitas Islam Fakultas Dasar-Dasar Agama dengan judul “Tanah Suci antara Yudaisme, Kristen, dan Islam”. Saat ini, ia dianggap sebagai ujung tombak “perang psikologis melawan Israel" dan menjadi simbol perlawanan rakyat Palestina.

Intervensinya dilakukan setiap beberapa hari sekali, melalui rekaman pidato, mengenakan seragam tentara kamuflase hijau, dan mengenakan keffiyeh merah, untuk mempresentasikan posisi Al-Qassam dan berbicara tentang perkembangan dalam pertempuran tersebut. 

Sejak dimulainya perang Israel di Jalur Gaza, Abu Ubaidah telah muncul sebelum atau sesudah setiap posisi yang menentukan, dan telah mengelola perang media dengan profesionalisme yang luar biasa di hadapan juru bicara Israel, menurut pendukung Hamas dari Palestina. 

Abu Ubaidah dikenal pertama kali pada tahun 2002 sebagai salah satu petugas lapangan Al-Qassam. Ia berbicara kepada hampir semua media dan konferensi pers, namun tidak pernah memperlihatkan wajahnya, mengikuti contoh mantan pemimpin Al-Qassam, Imad Aqel, yang dibunuh oleh Israel pada tahun 1993.  Setelah penarikan Israel dari Gaza pada tahun 2005, Abu Ubaidah secara resmi ditunjuk sebagai juru bicara Al-Qassam.

Pria tersebut berasal dari kota Naalia di Gaza, yang diduduki Israel pada tahun 1948, dan sekarang tinggal di Jabalia, timur laut Gaza, menurut informasi terbatas yang bersumber dari Israel.  Rumahnya telah dibom beberapa kali, pada tahun 2008, 2012, 2014, dan pada perang saat ini di Gaza. Pada perang tahun 2014, ia mengumumkan penculikan tentara Israel Shaul Aron di tengah konfrontasi darat. Warga Palestina pada saat itu turun ke jalan di Tepi Barat secara spontan, meneriakkan “perlawanan”

Demonstrasi mendukung Palestina.

Komen: Apa sikap parti Islam PAS mengenai Palestin? 
Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.

PAS beri sokongan kepada HAMAS, Hadi hubungi Ismail Haniyeh .(Agenda Daily October 31, 2023)

Tan Sri Tuan Guru Abdul menyatakan sokongan PAS kepada perjuangan HAMAS yang sedang berjuang dalam peperangan di Gaza, Palestine ketika ini.

Menurut laman web rasmi pergerakan itu, Ketua Biro Politik HAMAS, Syeikh Ismail Haniyeh dihubungi Presiden PAS itu bagi menyatakan sokongan kepada perjuangan rakyat Palestine dalam melawan penjajahan Israel.

Hadi turut mengesahkan dukungan dan menegaskan solidariti penuh PAS kepada HAMAS dan rakyat Palestin di mana melihat sokongan sama ditunjukkan rakyat Malaysia termasuk negara Islam dan Arab lain.

“Kami berada dalam kedudukan yang sama dengan Palestin. Tua dan muda, lelaki dan wanita. Orang-orang itu (Zionis-Israel) melakukan Holocaust di Gaza,” ujarnya memuji HAMAS dan Al-Qassam telah berada di barisan hadapan negara dan tetap mempunyai pelapis. 

Bagi Syeikh Ismail, beliau sangat menghargai pendirian jelas PAS menyokong Palestin dan penentangannya terhadap Israel serta membawa Malaysia untuk mengangkat sokongan ke pentas sejagat.

Beliau turut memaklumkan kepada Presiden PAS itu sebab-sebab pertempuran, akibatnya dan situasi semasa di Semenanjung Gaza, selain menyatakan keteguhan HAMAS memimpin kebangkitan itu sehingga mencapai kemenangan besar.

Syeikh Ismail turut menyeru pelbagai pihak termasuk media untuk membantu rakyat Palestin di segala peringkat, selain membantu mendedahkan jenayah penjajahan serta menyangkal naratif Zionis. (Silarujuk (Agenda Daily October 31, 2023)


Video

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails