Tuesday, January 02, 2024

Doa rakyat K'tan-M'sia untuk Paleestin. & DAP/PAP barua Israel?

 


Doa ribuan rakyat Kelantan iringi perjuangan Palestin

KOTA BHARU: Doa hiba mengiringi perjuangan rakyat Palestin bergema di Stadium Sultan Muhammad IV malam ini dengan diaminkan puluhan ribu rakyat Kelantan.

Doa tersebut diketuai bekas Adun Gual Periok Datuk Muhamad Awang menerobos terus ke langit tanpa sebarangan hijab selepas solat hajat.

Solat hajat tersebut memohon keselamatan rakyar Kelantan dalam mengharungi cabaran politik dan ekonomi yang berlaku sekarang, di samping kemenangan perjuangan rakyat Palestin.

Solat hajat diadakan selepas selesai menunaikan solat Isyak berjemaah yang turut disertai Menteri Besar Dato Panglima Perang Ustaz Mohd Nassuruddin Daud, Timbalan Menteri Besar Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan dan pimpinan kerajaan negeri serta pegawai kanan kerajaan.

Program tersebut diadakan sempena sambutan 33 tahun dasar Membangun Bersama Islam (MBI). Turut diadakan karnival MBI di perkarangan stadium bermula hari ini.

Karnival tersebut akan berakhir pada malam sambutan tahun baru 2024 dengan acuan yang berbeza berbanding sambutan di negeri-negeri lain.

Program tersebut sebagai serampang tiga mata iaitu ulangtahun ke-33 MBI, tahun baharu 2024 dan program Tahun Melawat Kelantan 2024.

Dr Mohamed Fadzli berkata, tahun ini merupakan tahun ke-33 selepas PAS dan Angkatan Perpaduan Ummah menguasai Kelantan pada 21 Oktober 1990.

“Kita berharap program yang diadakan seumpama ini boleh menjadi ikutan negeri-negeri lain dengan acuan yang tersendiri,” katanya pada program tersebut.

Bekas menteri besar, Ustaz Dato Bentara Kanan Ahmad Yakob pula berkata, bertapa penting orang Islam mempunyai kuasa politik yang kuat bagi mendepani cabaran semasa.

“Kita boleh lihat sendiri apa yang berlaku di Palestin di mana umat Islam berdepan dengan kezaliman Zionis Israel,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 29/12/2023


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Doa rakyat K'tan-M'sia untuk Paleestin. & DAP/PAP barua Israel?

Lihat komen ini.. 

(i) Kita sebenarnya masih menunggu teguran dibuat wakil PAN khasnya Sang Presiden kepada kumpulan yang mendakwa bahawa Kerajaan Perpaduan Madani meminggirkan warga berketurunan India. PAN yang pada sesi Pidato Presiden sempena Konvensyen Nasional PAN 2023 berikrar menolak politik identiti. 

Gagal berbuat demikian parti yang didukung kuat DAP itu boleh dilihat sebagai sekadar cakap kosong. Atau mungkinkah PAN hanya mahu melarang dan membanteras warga majoriti daripada berbuat demikian dan yang lain bebas membakar semangat perkauman?

Ikutilah penjelasanya dalam 'Realiti Malaysia dan mitos politik identiti' 
-HARIZAL HASSAN, Mantan Eksekutif Kanan, Pusat Kajian Media, Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM) & Penulis Buku Esei ‘Otak Melayu Aku: Ketuanan Han, Kafir Harbi & ‘Anugerah Tuhan’ 
– HARAKAHDAILY 28/12/2023 

(ii) DAP-PAP jadi barua Israel? Bahkan Lee Kuan Yew pernah mahu menjadi PM Malaysia. Jadi, tidak hairan, bila ramai resah apabila isu PM Malaysia di kalangan bukan-Melayu dibangkitkan oleh veteran DAP Lim Kit Siang. Isu ini tidak pernah dipertikai atau dibangkitkan pun oleh mana-mana pihak sebelum ini.

Lee Kuan Yew pernah mahu menjadi PM Malaysia..

(Lanjut sila rujuk 'Lee Kuan Yew pernah mahu menjadi PM Malaysia' ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 28/12/2023)


Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails