Wednesday, December 06, 2023

Tel Aiv diserang HAMAS, Iran, Yaman & +++

 


Hamas lancar serangan balas baharu, ke Tel Aviv selepas Zionis bedil kem penduduk awam.

GAZA: Pejuang Hamas melakukan serangan baharu ke Tel Aviv dengan melancarkan sejumlah roket selepas tentera Zionis membedil kawasan yang dipenuhi penduduk awam di wilayah ini.

“Briged al-Qassam melancarkan roket ke Tel Aviv sebagai respon kepada serangan Israel di dua kem penduduk awam di al-Shati dan Jabalia,” menurut kumpulan pejuang itu.

Koresponden AFP pula melaporkan puluhan roket dilancarkan tentera Israel ke arah kem al-Shati dalam tempoh 30 minit pada pagi ini.

“Zionis melakukan pembunuhan beramai-ramai pada pagi ini di al-Shati dan Jabalia, menyebabkan puluhan penduduk Palestin terbunuh serta cedera.

“Sekurang-kurangnya enam bangunan musnah dalam serangan tersebut,” kata jurucakap Hamas, Iyad-al-Buzum.

Setakat ini, lebih 1,200 rakyat Palestin maut dalam serangan Israel di Gaza, manakala Zionis turut mendakwa 1,200 penduduknya terbunuh diserang Hamas. – AFP 12 Oktober 2023, 3:41 pm

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tel Aiv diseranng HAMAS, Iran, Yaman & +++  

Lihat komen ini..

(i) Memang begitu perangai pengganas penjajah Israel/AS, salahkan Iran sebab Hamas serang Tel Aviv. PM Israel Netanyahu, ikrar guna semua kekuatan untuk balas dendam.


Israel salahkan Iran sebab Hamas serang Tel Aviv -October 9, 2023

RAMALLAH, 23 Rabiulawal 1445H, Isnin – Presiden negara haram Israel, Isaac Herzog menyalahkan Iran atas serangan mengejut Pergerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) yang menyebabkan rakyatnya terbunuh.

Herzog berikrar Tel Aviv akan mengambil semua langkah segera yang perlu untuk menghapuskan bahaya ke atas rakyat Israel.

“(Serangan) disokong dan diarahkan oleh komander proksi mereka di Iran, mereka (Hamas) melakukan serangan tanpa provokasi terhadap negara Yahudi pada hari suci Yahudi.

“Saya menyeru kepada keluarga bangsa, peperangan yang dilancarkan terhadap kita ini menandakan satu garisan di pasir.

“Sekarang adalah masa untuk mendengar kecaman jelas dan tidak berbelah bahagi terhadap Hamas, sekutunya dan penyokongnya di Iran,” dakwa Herzog dalam kenyataan.

Iran adalah musuh ketat Israel. Terdahulu, Kementerian Luar Iran menyifatkan serangan Hamas sebagai tindakan mempertahankan diri.

Sabtu lalu, Hamas melancarkan serangan terbesar membabitkan puluhan pejuang yang menyusup masuk ke bandar-bandar Israel berhampiran Semenanjung Gaza di tengah-tengah tembakan roket yang kuat.

Sekurang-kurangnya 300 warga Israel didakwa terbunuh dan lebih 1,500 cedera dalam serangan itu, manakala beberapa askar dan orang awam ditangkap oleh Hamas serta dibawa pulang ke Gaza.

Pengganas Israel bertindak balas dengan beberapa siri serangan udara di Semenanjung Gaza, yang turut mengorbankan lebih 300 nyawa rakyat Palestin dan lebih 1,700 lagi cedera.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berikrar untuk menggunakan semua kekuatan untuk memusnahkan keupayaan Hamas dan membalas dendam untuk hari hitam itu.

Serangan Hamas berlaku ketika pengganas Israel menandakan ulang tahun ke-50 perang 1973 yang membawa Tel Aviv ke ambang kekalahan besar.- Agensi

(ii)Houthi Yaman serang Israel: Lebih banyak serangan menyusul November 1, 2023

Pejuang Houthi berkumpul ketika gerakan tentera berhampiran Sanaa, Yaman pada 30 Okt 2023. (FOTO: Pusat Media Houthi/Edaran melalui REUTERS)

BAITULMAQDIS: Kumpulan pejuang Houthi Yaman telah melancarkan ‘sebilangan besar’  peluru berpandu balistik dan dron ke arah Israel; dan memberi amaran tentang lebih banyak serangan akan menyusul.

Jurucakap kumpulan itu, Yahya Saria berkata, serangan udara, yang terdiri daripada dron serta peluru berpandu balistik pada lewat Selasa (31 Okt) itu dilakukan ‘atas rasa tanggungjawab keagamaan, moral, kemanusiaan dan kebangsaan’ untuk penduduk Gaza, dalam menghadapi kelemahan dunia Arab, dan pakatan sulit beberapa negara Arab dengan Israel.

“Operasi itu juga didorong oleh permintaan rakyat Yaman,” tambahnya.

Saria juga menyatakan bahawa ia adalah serangan ketiga yang dilakukan oleh kumpulan itu terhadap Israel sejak permulaan perang, dan berjanji untuk melakukan serangan lanjut terhadap Israel dengan peluru berpandu dan dron.

(Selanjutnya sila rujuk 'Houthi Yaman serang Israel: Lebih banyak serangan menyusul' – HARAKAHDAILY  1/11/2023)

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

2 comments:

Anonymous said...

Tahniah Hamas, Hezbollah, Houtsi, .
Terharu bila dengar ucapan komander hamas mengucapkan terima kasih terhadap rakan² yg selain diatas beliau ader menyebut Iran, Syria, Lebanon, Africa Selatan, Peru, Venuzuela, Chili yg telah memberi sokongan moral & fizikal..
Yg komander tak sebut tapi america pun tahu adalah boss besar dibelakang yg sekarang terdapat unit² tenteranya samada di sempadan Golan & selatan Lebanon bagi menghadapi segala kemunkinan apa pun... Russia kah mereka itu?

(terdapat video lawatan kemesraan oleh pehak Hamas ke Moskow di awal² pecahnya perang hamas lawan idf+nato nih.. jadi boleh agak la tu sikit² kan?
nak main besar kena ada kawan besar tu biasa lar.)

Oh yer naper yer Amarika macam tak bertindak garang terhadap Houtsi di muara laut merah yer?
Takut laluan kapal melalui selat itu tertutup lah tur akibat front baru pertempuran yer.. hihi.

kalau tertutup laluan tu apa la akan jadi akibatnya dlm bisnes guna kapal antara asia dan eropah yer..


Anonymous said...

Dr Abd al-Fattah telah beberapa kali mengutuskan surat terbuka kepada Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan menzahirkan kekecewaannya kepada pemimpin tersebut.

“Dalam surat terakhir saya kepada anda, saya telah menyatakan bahawa ‘pendirian rasmi Kerajaan Malaysia adalah sangat lemah dan tidak berguna’.

“Walau bagaimanapun, saya berasa marah apabila mengetahui bahawa anda telah mengambil tindakan, tetapi ke arah yang salah dengan menyokong dan bekerja dalam agenda Zionis. Berhenti Jadi barua...sudah sudah lah Jadi barua..

link bawah nin haah barua sklian..!!

https://vt.tiktok.com/ZSNuujVY1/

Ahli akademik berbangsa Palestin, Prof Dr Abd al-Fattah El-Awaisi menyifatkan usaha dalam pembebasan Palestin telah membebaskan jutaan orang di seluruh dunia daripada kejahilan terhadap perjuangan Palestin kecuali kepimpinan Malaysia menunjukkan sokongan agenda Isreal Zionist.

Kibar bendera Palestine , takbir serta bacaan doa Qunut Nazilah juga tidak dibenarkan semasa penganjuran Minggu Solidariti Palestin di sekolah baru-baru ini. Apatah lagi Nak jihad nak bantu Palestine lawan Zionist Yahudi..

Link kat bawah ni Lu fikir sindri..

https://vt.tiktok.com/ZSNuua6cp/

“Bolehkah apa yang berlaku di Gaza selama 44 hari membebaskan minda umat Islam daripada penjajahan Barat dan perhambaan anak anak anal papa yang zero intelektualnya?

Bila Anak papa berkuasa akhirnya Malaysia bukan saja Jadi barua DAP@LeeKwanYew little Isreal Asia Tenggara tapi Netanyahu Kasi sound tepek kat bontot Anak papa... Netanyahu Kata "kalau kepantingan kamu Nak selamat kamu tolong diam..!!

Maka Anak Anak papa pun diam jadi bangang..!!

#MalaysiaBangang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails