Saturday, February 17, 2024

Penunggang GrabFood merayu.. Rakyat semakin terrtekan.

 

Kamarul Baharin dalam sidang media sebelum serahan memorandum oleh penunggang GrabFood kepada Kementerian Pengangkutan di Bangunan Pentadbiran Persekutuan, di Putrajaya pada hari ini, 16 Feb 2024. (FOTO: HARAKAHDAILY/Muhammad Zharif Zulkiflee

Kami rakyat Malaysia: Penunggang GrabFood rayu kerajaan

PUTRAJAYA: Pekerja yang mencari rezeki sebagai penunggang GrabFood di negara ini merayu agensi dan kementerian-kementerian kerajaan yang berkaitan, tampil untuk menyelesaikan masalah dihadapi mereka kerana semua yang terlibat adalah rakyat Malaysia.

Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Kamarul Baharin Mansor menyifatkan tuntutan penunggang GrabFood bukannya meminta lebih daripada apa yang sepatutnya.

“Mereka itu hanya meminta yang wajar dan sepatutnya diberikan kepada mereka, malah ia (tuntutan) tidak menjadikan golongan pekerja tersebut kaya, dan Grab Malaysia sebagai majikan harus memikirkan perkara tersebut.

Apatah lagi menurut beliau, tuntutan tersebut adalah untuk kesinambungan hidup menyara keluarga mereka, selain golongan penunggang GrabFood  juga adalah penyumbang kepada ekonomi Malaysia.

“Inilah orang-orangnya. Inilah juga semua rakyat Malaysia ni. Tak ada pun orang luar yang bekerja nak cari makan. Kita faham yang majikan pun memang cari makan juga kan? Dah tentulah mahu keuntungan.

“Hak kita sebagai pekerja yang sepatutnya dibayar bersesuaian dengan usaha kita, dengan kehendak kita, dan dengan titik peluh kita… perlu diberikan,” tegasnya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas serahan memorandum oleh penunggang GrabFood kepada Kementerian Pengangkutan di Bangunan Pentadbiran Persekutuan, di sini, hari ini.

Justeru, beliau berharap kementerian mengambil tahu isu tersebut dan membuat sedikit tindakan atau perubahan, untuk menambahbaik nasib golongan penunggang GrabFood selari evolusi pekerjaan dan perkhidmatan terkini globali.

“Diharap adanya penyelesaian win-win situation kerana isu ini melibatkan pendapatan untuk sara hidup selain menggerakkan ekonomi Malaysia pada masa kini,” katanya.  HARAKAHDAILY  16/2/2024  

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Penunggang GrabFood merayu.. Rakyat semakin terrtekan.

Apa kata AP Rantau Panjang?  


Nilai ringgit terus jatuh, rakyat semakin tertekan

KUALA LUMPUR: Ringgit yang merekodkan penurunan berterusan boleh memberi kesan besar kepada ekonomi negara dan keadaan semakin teruk sudah tentu akan memberi kesan sangat besar kepada kehidupan rakyat. 

Ahli Parlimen Rantau Panjang, Dato’ Siti Zailah Mohd Yusoff menyuarakan kebimbangan situasi lebih buruk dari dasar baru kerajaan dengan kenaikan cukai, pemotongan subsidi dan banyak perkara yang menjejaskan pendapatan rakyat. 

Ditambah lagi kata beliau, dengan keadaan pengangguran yang masih tinggi khususnya dalam kalangan siswazah di mana juga masih belum dapat diselesaikan oleh kerajaan memerintah pada hari ini. 

“Nilai mata wang Malaysia yang semakin turun itu menjadi tekanan rakyat pada tahun 2024. Kita akan menyambut Ramadan, Hari Raya dan Raya Haji. Kita mendengar keluhan rakyat di seluruh pelusuk negara betapa kos barangan keperluan harian semakin mahal,” katanya. 

Pengerusi Lajnah Pembangunan Insan, Kerukunan Rumahtangga PAS Pusat itu berkata, kos perubatan juga akan naik dan ini satu beban yang sangat menekan kehidupan rakyat kebanyakan termasuk akses kesihatan.

“Kita mengharapkan kerajaan hari ini dapat melihat isu ini dengan lebih serius. Ini satu perkara yang sangat membimbangkan. Sebab itu kita mengharapkan setiap keluarga perlu mengatur kehidupan keluarga supaya lebih berjimat cermat. 

“Yang utama diutamakan, antaranya pendidikan anak-anak, keselamatan dan kesihatan mereka,” katanya.

Nilai Ringgit Malaysia (RM) jatuh kepada 4.728 berbanding Dolar Amerika Syarikat (USD) yang merupakan paras terendah dalam 26 tahun menjadi bukti terbaru kegagalan kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim. – HARAKAHDAILY 15/2/2024

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

9 comments:

Anonymous said...

Projek PRU "No More Barua DAP@ LeeKwanYew". Enough is enough..!!

Projek ini mesti dimulai dari sekarang... Kempen Projek Lingkupkan legacy PMx perlu dicanang pada rakyat hingga PRU diadakan ... Mulakan sekarang..!!

Projek melingkupkan sesiapa saja dianggap barua barua yang favour dan mesra pada DAP@ LeeKwanYew samada parti kerajaan atau parti pembangkang harus dimulakan sekarang..

Pengundi " No more barua DAP@LeeaKwanYew "

Hanya ada sekor lagi barua DAP@LeeKwanYew yang perlu dilingkupkan menjelang PRU akan datang ..

Masa PMx nak melingkup jadi PM lepas ni insyallah dia akan tahu nasib dia anak beranak spt Nurul mme jadi gulai pishang lah jawabnya...

Tengok nasib boboi anak barua DAP@ LeeKwanYew yang sudah dibakul sampahkan. Boboi kalah dan hilang deposit.

Lihat barua yang dibakul sampahkan iaitu Tun barua DAP@LeeKwanYew hilang deposit. Nurul di Matang sudah merasa kekalahan memalukan. Tunggu si barua DAP@LeeKwanYew melingkup dari kerusi PMx, maka semua Nasib legacy PMx akan seperti Boboi hilang deposit dimana mana pilihanraya diadakan..!!!

Tunggu yer aksi rakyat lepas AlJub melingkup jadi PM...!! Insyallah Nurul Izzah, Wan Azizah juga hilang deposit. Rafizi pun sama nasib kau tunggu nasib kau hilang deposit nanti...!!

Lepas AlJub melingkup dari PMx insyallah kalau Nurul dan Wan Azizah berbanding dimana mana DUN atau Parliment maka rakyat akan pastikan kesemua legacy barua barua DAP@LeeKwanYew hilang wang deposit seperti melingkupnya dan hilang wang deposit Boboi dan Tun Mahathir Mohamed...!!!

Saya ulannnngg...!!

Anonymous said...

Ekonomi rakyat semakin tertekan, nilai ringgit terus terusan menjunam teruk ketahap terendah. Disesetangah tempat harga karipap pun sudah naik mendadak sehingga mencapai RM 2.50 sebijik! Eloklah ditukar dengan segera menteri ekonomi yang tak perform tu, lagi pun mamat tu sudah sakit2 dan dikatakan sering keluar masuk hospital. Kita memerlukan menter2 yang sihat2 dan bijak2 belaka.

Anonymous said...

Madani. Harga barang naik tapi stabil. Dan barangan makanan ada di pasaran.


Bersatu pas. Harga barang naik.menggila. Telur tak ada terus.

Anonymous said...

12. 59

Baru keluar dari Gua

Harga barang naik mengila .... cermin muka dulu kat cermin jamban

Bahana bila lama sangat kena kencing...

Bau hancing, walaun bole kata bau minyak wangi...


Kah kah kah

Anonymous said...

Tun Mahathir hadir pasal saya juga rakyat Malaysia, dan ini adalah gerakan rakyat jadi saya bersimpati dengan mereka.

Tapi betul ke Tun bersempati dengan nasib Isle Melayu ini. Bertambah pelik sekor pun anak anak Tun macam boboi, Mirzan Mokhzani Marina Gereja lansung tak tunjuk muka di depan istana...

Kah kah kah...

Kesian apak demer semua, apak nya nak jalan bawak telo labuh nya pun dah gigil palo lutut nya. Tak kesian lansung anak Tun pada apaknya..

kah kah kah...

Boboi, Mokhzani Mirzan anak cucu kaya raya yang sering lepak dalam jet peribadi dan lepak dalam kapal layar lansung tak support ini betul betul anak derhaka...

Akhir Zaman bila Satu Hadis menerangkan akan tiba masanya bila "Hamba melahirkan Tuan nya" maksud Hadis ini benar benar berlaku pada anak Tun bila anak anak nya lansung tak ambil peduli apak nya bersolidariti kunun mempertahankan Melayu ( psst.. baca solidarity pertahankan boboi dan legacy Anak cucu Tun sebenarnya)

Kah kah kah..

Masa dolu ke main lagi atok dan Anak perempuan Marina Gereja angkat plakad COMANGO Lisbo di jalan raya sama dengan tok wan, Hanna Yeoh Lim Kit Siang Lim Guan Eng Mat Sabun bersama tuan barua nya DAP@ LeeKwanYee terpekik terlolong dijalan TAR seksuality merdeka lagi.

Sepatutnya Marina Gereja pejuang COMANGO , Boboi , Mirzan , Mokhzani, anak cucu Tun yang berguling guling atas jalan raya... Peliknya sekor Anak Tun lansung tak nampak batang idung.. kesiannn ooohh kesiannn

Rakyat nak tengok pertembungan anak Tun dan Anak Papa Nurul Izah semua nya pejuang liberal pluralisma dan anak Tun Marina Gereja pejuang Lisbo COMANGO bertempur sesama sendiri. Baru gempak abissss...!!

Kah kah kah...!!

Pada barua barua DAP@LeeKwanYew yang sudah dibakul sampahkan ini lah nasib bila diri rela dijadikan barua DAP@LeeKwanYew.

Link bukti berkerjasama Jadi barua DAP@ LeeKwanYew

https://vt.tiktok.com/ZSF1DrW7U/

Pada pemuja Tun seperti Jon Doe dng teori Tun adalah pemoda Panji itam dari timur, Ted Manoff, Cik Minah, Suman budak bodoh Dari Singapura patut guling guling di Istana juga tapi Suma lansung tak nampak muko.. kikikiki..!!

Mungkin ini karma sumpah laknat Bossku yang difitnah dan dianiya oleh barua barua tunggangan DAP@LeeKwanYew selama ini.

Anonymous said...

Tun Mahathir Bin Mohamad berani kerana benar takut kerana salah.

Betapa hinanya bila barua yang sudah dibakul sampahkan oleh DAP@LeeKwanYew, Tun Mahathir kepanasan montot...!!

Padah dan karma betapa hina nya bila diri dan maruah diri jadi barua DAP@LeeKwanYew

Anggota RCI Batu Putih telah terima watikah pelantikan dari Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim, tetapi Tun M bantah. Dia tuduh Pengerusi RCI, Tun Raus ada konflik kepentingan.

"Tun M takut bayang-bayang sendiri. Dia yang ada konflik kepentingan apabila Tun Raus meletakkan jawatan Ketua Hakim Negara dulu. Tun M kepanasan.

"Apa kelayakan Tun M bercakap isu konflik kepentingan. Dia orang yang paling banyak diselubungi konflik kepentingan ketika di puncak kuasa,"

Kemmon lah Tun berani kerana benar, buat mcm Daim walau pun buta sebelah mata dia tetap melawan seperti dalam filem pendekar Indonesia cerita lama "Si buta Dari Gua Hantu" atau filem pendekar purba Melayu lama hero mata sebelah "Loceng Maut" lakunan artis tempatan... Kikikiki..

Pada Tun jangan jadi bacul , nak tengok Boboi Marina Gereja turun naik mahkamah. Sepandai pandai jadi barua DAP@LeeKwanYew akhirnya ke bakul sampah jua..

Yang menang adalah Jho Low dan kaum Mata sepet yang sedang ketawa terbahak bahak guling guling sama kaumnya di Malaysia dan kaum LeeKwanYew di Singapura lihat betapa bodoh bangang dan hina nya jadi barua mereka.

Jangan lupa pada orang Melayu projek seterusnya hanya tinggal lagi sekor legacy barua DAP@LeeKwanYew yang perlu dilingkupkan secara total di PRU akan datang legasi paling kuat pembohong mulut berbau sangat hancing.

Legacy barua ini akan menerima karma yang lebih hina lagi seperti hinanya legacy Tun dimana semua hilang deposit dan Wang pertaruhan dimana mana pilihanraya.

Pada orang Melayu masa menyusun strategic Dari adu domba dan batu api musuh yang tidak suka bila Melayu bersatu padu.

Melayu waking bangkit dengan menghapuskan kaum super kiasu yang selalu takutkan Perpaduan orang Melayu dan Islam dibumi bertukar ini.

Anonymous said...

Bila Tun Nak kuar IJN

IJN dah Jadi kubu Tun

Lepas Tun kuat IJN

Hantar Tun berihat di Pulau Batu Putih. Boboi peneman Tun di Pulau Batu Putih.

Boboi dan Marina boleh apply kerakyatan di Pulau Batu Putih

Boboi layak dilantik wakil Rakyat Batu Putih


Kah kah kah

Anonymous said...

Anwar Bin Ibrahim Perdana Menteri Menteri Kewangan paling teruk dalam sejarah modern Malaysia.

Singapura, Thailand, Vietnam, Indonesia dan Filipina – menghadapi faktor luaran yang sama yang dipersalahkan oleh Malaysia. Namun, mata wang mereka tidak jatuh seperti Ringgit.

Hakikat bahawa Ringgit mencecah rekod terendah berbanding dolar Singapura membuktikan bahawa kelemahan mata wang tempatan tidak boleh dipersalahkan pada kadar faedah yang tinggi di A.S. atau pada kadar pinjaman rendah di China.

Ia disebabkan oleh permintaan rendah untuk mata wang di pasaran antarabangsa. Pada 2023, Tanah Besar China, Amerika Syarikat dan Malaysia merupakan rakan dagangan utama Singapura. Ekonomi China akan menjejaskan Singapura dengan cara yang sama ia memberi kesan kepada Malaysia.

Menyalahkan ekonomi China yang merosot adalah jalan keluar paling mudah. Walau bagaimanapun, itu tidak akan menghalang pelabur asing daripada mengelakkan negara seperti wabak.

Bermakna Ringgit Malaysia mencecah paras terendah 26 tahun hari ini sebahagian besarnya kerana AS$7.5 trilion pasaran pertukaran asing harian semakin hilang keyakinan terhadap kerajaan Malaysia - FOREX

Anonymous said...

Satu ekor ikan, nasi sejemput, sayur pucuk ubi sedikit, air barli yang lansung tiada rasa manis dijual RM19. Tinggi sungguh kos of living sekarang! Padan muka pengundi2 PMX yang gagal. Rakyat semakin tertekan... kah..kah..kah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails