Wednesday, February 14, 2024

Sejarah Tahun Baru China dalam Islam? Komen atas T/Presiden PAS. Maaf!

 


Corettan Kisah: Timbalan Presiden PAS.

Salman Al Farisi merupakan Gabenor Kufah di zaman Saidina Umar al-Khattab. Di hari-hari akhir hidupnya beliau menangis. Tangisannya yang sangat kuat menyebabkan para Sahabatnya bertanya kepada beliau kenapa beliau menangis.

Beliau berkata, “Aku teringat kepada sabda kekasihku, Rasulullah S.A.W yang; “Hendaklah kamu mengambil bekalan dari dunia ini, seumpama bekalan seorang musafir. Sedangkan kita mengambil seluruh dunia ini berserta isinya”.

Mereka kehairanan kerana Salman hanyalah memiliki tiga harta;

  1. Sebatang tongkat untuk berjalan.
  2. ⁠Sehelai kain serban besar untuk hamparan kepada tetamu dan diguna sewaktu menghakimi.
  3. ⁠Sebiji cawan besar untuk minuman, berwuduk dan keperluan harian.

Para Sahabat bertanya kepada Salman Al Farisi, “Sesungguhnya kami tidak melihat apa-apa harta dunia pada kamu melainkan tiga ini sahaja. Lalu Salman menjawab, Itulah yang aku fikirkan, bagaimana akan aku jawab depan Allah terhadap tiga benda yang aku miliki ini” (Dipetik dari Buku Mutiara Tasawwuf Ibn Ataillah)

Subhanallah! Semoga apa yang kita miliki kini tidak menyusahkan kita di akhirat nanti.

DATO’ SRI TUAN IBRAHIM TUAN MAN
Timbalan Presiden PAS
6 Februari 2024 – HARAKAHDAILY 6/2/2024

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sejarah Tahun Baru China dalam Islam? Komen atas T/Presiden PAS. Maaf!

Gambar hiasan..

Sambutan Tahun Baru Cina eratkan perpaduan kaum 

Asrul Aimran (duduk, kanan) meluangkan masa menyantuni masyarakat Tionghua di DUN Kayang, Kangar Perlisempena sambutan Tahun Baru Cina 2024.

KANGAR: Kemeriahan sambutan Tahun Baharu Cina turut dirasai dalam kalangan masyarakat Tionghua sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Kayang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kayang, Asrul Aimran Abd Jalil berkata, walaupun ada yang kehilangan ahli keluarga, namun sambutan tetap berlangsung dengan penuh keceriaan.

“Kemeriahan tetap dirasai sungguhpun ada dalam kalangan penduduk yang kehilangan orang tersayang.

“Kepulangan anak-anak membuatkan sambutan ini bertambah meriah,”  katanya.

Sehubungan pihaknya mengambil peluang mengeratkan hubungan antara kaum menerusi penyerahan cenderahati sempena perayaan itu. 

Edaran diadakan di beberapa kawasan termasuk Kampung Guar Ujong Batu, Taman Bumita, Gunung Medan, Utan Aji, Kampung Titi Serong, dan Kampung Bangsal Lebah.

“Semoga hubungan ini akan terus memperkukuhkan toleransi dan perpaduan antara pelbagai kaum dalam masyarakat,” katanya.  HARAKAHDAILY  10/2/2024

Sempena sambutan Tahun Baru Cina 2024 yang disambut pada hari ini, 10 Feb, Asrul Aiman tidak lupa menghulurkan cenderahati kepada masyarakat Tionghua di ADUN Kayang.


Kelantan santuni 23 armalah, 3 anak yatim Tionghua 
(Lanjut sila rujuk '
Kelantan santuni 23 armalah, 3 anak yatim Tionghua' Harakah  HARAKAHDAILY  10/2/2024.)

Iktibar dari kisah di atas..

Para Sahabat bertanya kepada Salman Al Farisi, “Sesungguhnya kami tidak melihat apa-apa harta dunia pada kamu melainkan tiga ini sahaja. Lalu Salman menjawab, Itulah yang aku fikirkan, bagaimana akan aku jawab depan Allah terhadap tiga benda yang aku miliki ini” (Dipetik dari Buku Mutiara Tasawwuf Ibn Ataillah)

Subhanallah! Semoga apa yang kita miliki kini tidak menyusahkan kita di akhirat nanti. 

Begitulah sikap pemimpin dalam Islam. Jom sokong kepimpinan Islam!

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

4 comments:

Anonymous said...

Telah timbul persoalan apakah Ummu Waraqah turut menjadi rujukan Nik Elin dan menjadi imam kepada kaum lelaki...!?

Al-Syarbasi melalui kitabnya 'Yas'alunaka fi al-Din wa al-Hayat' telah menyatakan bahawa muazzin tersebut hanya melaungkan azan, kemudian beliau akan pergi ke masjid dan menunaikan solat bersama-sama jamaah lelaki. Syeikh Ahmad al-Syarbasi juga menyatakan bahawa Ummu Waraqah mengimami solat di rumahnya yang tidak disertai oleh mana-mana lelaki ajnabi.

Rasulullah: 'Wahai Ummu Waraqah, duduklah di rumahmu, sesungguhnya Allah akan mengurniakan syahid di rumahmu'. Semenjak hari itu, Rasulullah telah menggelarkan Ummu Waraqah sebagai 'syahidah' iaitu orang yang syahid. Ketika Rasulullah mengajak para sahabat menziarahi Ummu Waraqah, baginda berkata, 'mari kita menziarahi al-syahidah'.

Kehebatan Ummu Waraqah juga dapat dilihat dalam beberapa perkara iaitu:
1. Beliau merupakan wanita pertama dalam Islam yang diberi keizinan untuk dilaungkan azan dari dalam rumahnya.
2. Beliau wanita pertama yang menjadi imam solat kepada wanita di Madinah.
3. Beliau wanita pertama dalam Islam yang digelar 'al-syahidah'.

Ummu Waraqah telah meminta keizinan daripada Rasulullah untuk menjadikan rumahnya sebagai musolla, dan dilaungkan azan dari musolla di rumahnya itu. Rasulullah telah memberikan keizinan, justeru terdapat muazzin yang dikhususkan untuk melaungkan azan dari musolla di rumah Ummu Waraqah pada setiap kali masuk waktu solat fardhu. Keadaan ini berterusan sehinggalah Ummu Waraqah meninggal dunia.

Rasulullah saw mengetahui bahawa Ummu Waraqah merupakan seorang wanita yang cerdik, banyak menghafaz ayat al-Quran dan alim dalam ilmu agama. Justeru, Rasulullah menyuruh Ummu Waraqah untuk menjadi imam kepada ahli keluarganya di kalangan wanita. Bukan itu sahaja, apabila muazzin mengumandangkan azan dari musolla rumah Ummu Waraqah, wanita-wanita yang tinggal berhampiran dan mendengar seruan azan tadi, akan datang menunaikan solat jamaah yang diimami oleh Ummu Waraqah.

Pada Nik Elin jangan nak sembarangan putar belit fakta yang ada. Nik Elin yang semakin berani mengutarakan pendapat-pendapatnya tentang Islam, tentang tidak ada paksaan dalam melaksanakan amal agama.

“Tindakan mencabar enakmen jenayah syariah telah diragui sejak mula lagi oleh majoriti Muslim. Sebahagian muslim yang lebih mengagungkan bahasa Inggeris, suit dan tali leher Barat sedangkan dalam masa yang sama mempunyai prejudis terhadap ulama telah menyumbang kepada keraguan hari ini.

Anonymous said...

Perodi pun koyak kah kah kah..!! UMNo bila Nak lapur perodi kat PDRM .. kikiki..

Angkatan Muda Keadilan (AMK) akan membuat laporan polis secara serentak terhadap pempengaruh dikenali sebagai Dd Chronicle di seluruh Malaysia pada jam 3.30 petang Jumaat.

AMK dalam satu kenyataan berkata, ia susulan penularan video parodi Dd Chronicle atau Dediy Sulaeman Ra'e, 43, yang didakwa mempersendakan agama dan menghina mahkamah.

Parodi pun walaun bole koyak inikan ada hati nak buat konvensyen.. puiii..!! Bila pulak ahli UMNO buat laporan polis...!? UMNO helok tunduk bawah japp Lu periksa dolu masih ada tulur ker..!?

“AMK Keadilan tuduh tindakan yang dibuat secara sengaja dan berniat jahat bagi mengelirukan masyarakat awam dalam penghakiman Mahkamah Persekutuan berkenaan pembatalan 16 peruntukan kesalahan mengikut Enakmen Kanun Jenayah Syariah (1) Kelantan 2019.

Kes Nik Elin pun UMNO tak mampu nak cegah ada hati Nak buat konvvensyen Melayu. Kenapa walaun koyak hanya parodi...!? Panas montot atau nak tutup mulut rakyat dan mengugut rakyat..!?

Kes Nik Elin pun UMNO bisu, kes pengampunan pun UMNO kena tipu oleh PKR. UMNO bisu bila PKR membohongi Yang Dipertuan Agong untuk bagi pengampunan penuh Bossku tapi UMNO jadi bacul semuanya..!!

Saya ulannnngg....!!

Don't waste my fucking time... Kikiki

Anonymous said...

Hakim otak colonial penjajah Inggeris. Colonial di England sudah sesama dengan pendatang rakyat colonial British sekarang ini sudah missing, pengangguran bertambah, homeless bersepah penagih dan pemabuk bertambah parah. Rakyat Malaysia pemikiran colonial masih dijajah..!!

Kemunculan sesetengah hakim yang didakwanya mempunyai “kepala dan akal yang dipengaruhi pemikiran penjajah”.

Kumpulan hakim berkenaan sebagai “bijakbingai” atau bukan bijaksana.

Beberapa hakim terdahulu seperti bekas “lord president” (kini dikenali ketua hakim negara) Salleh Abas tidak melayan tindakan yang mahu menyingkirkan syariat Islam.

“Kini muncul kalangan hakim yang ‘bijakbingai’ (bukan bijaksana) yang kepala dan akalnya dipengaruhi tulisan warisan penjajah, otak colonial dan otak penjajah Inggeris.

Banganggg

Saya ulannnngg...!!


Walaun ...Don't waste my fucking time ... kikiki

Anonymous said...

You are wasting your own fucking time, you arsehole motherfucker.
You have wasted your time while in school by fooling around, resulting in you failing your SPM exam. Kah kah kah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails