Friday, February 23, 2024

BiaDAP PM Israel. Jom sokong HAMAS!


Semenanjung Gaza kini hanya dipenuhi bangunan musnah susulan perang Israel-Palestin sejak 7 Oktober lalu. - Foto REUTERS

I. Perdana Menteri Israel tolak pengiktirafan antarabangsa negara Palestin.

BAITULMAQDIS: Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, berkata beliau akan terus menolak menolak rancangan pengiktirafan antarabangsa terhadap negara Palestin. 

Pemimpin Yahudi itu mendakwa inisiatif sedemikian akan membuka pintu yang lebih besar kepada 'keganasan'.

Komen itu dibuat ketika menteri sayap kanan yang berpengaruh, Itamar Ben-Gvir dan Bezalel Smotrich menyatakan pendirian sama, mereka menjawab laporan mengenai perancangan itu dalam The Washington Post.

Laporan akhbar itu, yang memetik beberapa diplomat Amerika Syarikat (AS) dan Arab, berkata AS, sekutu utama Israel, sedang bekerjasama dengan beberapa negara Arab dalam rancangan komprehensif untuk keamanan jangka panjang Israel-Palestin. 

"Pengiktirafan sedemikian, dengan berlakunya pembunuhan beramai-ramai pada 7 Oktober, akan menggalakkan keganasan yang belum pernah berlaku sebelum ini dan akan menghalang sebarang perjanjian damai pada masa depan.

"Israel secara mutlak menolak pendirian antarabangsa mengenai penyelesaian tetap dengan penubuhan negara Palestin," katanya menerusi ciapan di platform X.

Tambahnya, perjanjian damai hanya boleh terhasil daripada rundingan langsung tanpa prasyarat.

The Washington Post melaporkan bahawa rancangan itu akan bermula dengan gencatan senjata dijangka berlangsung sekurang-kurangnya enam minggu.

Semua pihak yang berkenaan berharap persetujuan dapat dicapai sebelum permulaan bulan suci umat Islam, Ramadan, pada 10 Mac depan.

Perjanjian itu termasuk jeda dalam pertempuran, pembebasan tebusan yang ditahan oleh Hamas di Gaza sejak serangan 7 Oktober, dan jadual untuk penubuhan negara Palestin.

"Kami tidak akan sekali-kali bersetuju dengan rancangan sedemikian yang pada hakikatnya menyatakan bahawa rakyat Palestin berhak mendapat ganjaran atas pembunuhan beramai-ramai yang dahsyat, yang mereka lakukan," kata Smotrich di X.

Beliau juga menggambarkan negara Palestin sebagai ancaman yang wujud secara berterusan kepada Israel. - AFP 


II.'Setiap kali bergerak, saya akan dihentak, ditendang tentera Israel -Reuters 22 2024

DEIR AL-BALAH: Lelaki Palestin yang dirawat di hospital Gaza kerana lebam teruk di muka, luka di jari selain pelbagai kecederaan berkata tentera Israel memukulnya dengan batu dan kerusi selepas menceroboh masuk ke rumahnya pada Selasa lalu.

Kenyataan Ramadan Shamlakh, 22, yang tidak dapat disahkan oleh Reuters daripada sumber lain, adalah yang terbaru dalam siri dakwaan penganiayaan terhadap rakyat Palestin oleh tentera Israel sejak permulaan perang mereka terhadap Hamas.

Sebaliknya, tentera Israel berkata pihaknya melayan tahanan mengikut undang-undang antarabangsa.

Ia dirakamkan oleh seorang wartawan video bebas untuk Reuters yang bertempat di hospital Shuhada Al-Aqsa di Deir al-Balah, tengah Gaza, selama dua hari sejak sejak Selasa lalu dengan Shamlakh dilihat mempunyai pembalut berlumuran darah di kepala dan satu lagi di lengan kirinya.

Mukanya bengkak dan berdarah dan juga dilihat dia tidak dapat membuka mata kanannya. Dia berjalan dengan bantuan tongkat dan mempunyai beberapa siri luka di belakang jari tangan kanannya, yang dikata dicederakan dengan pisau.

"Dia membaringkan saya di atas tanah dan mengarahkan saya tidak bergerak. Dia mengambil batu, kerusi patah daripada balkoni rumah dan membalingnya ke kaki saya.

"Setiap kali saya bergerak, saya akan dihentak dengan but dengan dia menendang seluruh tubuh. Saya tidak boleh bernafas, saya tidak boleh bercakap," katanya yang menceritakan perlakuan salah seorang askar.

Sambil itu katanya, askar itu juga bertindak menghempaskan dua kerusi ke atas badannya.

Reuters memberikan nama Shamlakh, nama kawasan tempat tinggalnya dan tarikh yang didakwa dipukul kepada jurucakap tentera Israel, namun tentera itu mengatakan pihaknya tidak menyedari kejadian itu.

Sebaliknya jurucakap terbabit meminta koordinat lengkap, data yang tidak dimiliki Reuters.

Tentera berkata, pihaknya menahan dan menyoal orang yang disyaki terbabit dengan Hamas tanpa mendedahkan perincian, sebagai sebahagian daripada operasinya di Gaza.

Katanya, mereka yang didapati tidak terbabit dengan Hamas atau pertempuran dibebaskan.

Dalam pada itu, Shamlakh berkata tentera beroperasi dengan kereta kebal di kawasan tempat tinggalnya, Zeitoun di Gaza City, semalaman sejak Isnin lagi.

Sekitar jam 6.30 pagi Selasa mereka memusnahkan tembok serta beberapa jam berikutnya mereka mula memasuki rumah dan menyoal siasatnya.

"Mereka bertanya kepada saya 'di mana Hamas?' Saya menjawab 'Saya tidak tahu'. 'Di mana terowong? Di mana simpanan senjata?' Saya memberitahu, 'Saya orang awam, saya orang awam'," katanya.

Sementara itu, Dr Anas Al-Kurd memaklumkan Shamlakh mengalami kecederaan di seluruh badan dan Hospital Al-Aqsa Martyrs tidak mempunyai semua kelengkapan rawatan yang diperlukan untuk merawatnya dengan sebaiknya.

"Dia sepatutnya dipindahkan ke Hospital Eropah supaya kecederaannya dapat dilihat oleh pakar mata, tetapi pasukan tentera menguasai laluan Al Rashid dan menyekatnya.

"Jadi pesakit muda ini kekal bersama kami, menderita kesakitan dan apa yang diberikan ubat penahan sakit," katanya.

Reuters dan media lain sebelum ini melaporkan insiden lain di mana orang yang ditahan oleh tentera Israel di Gaza mendakwa mereka dipukul dan diberikan layanan buruk.

Laporan Reuters termasuk seorang wanita yang mengatakan dia dipenjarakan selama berminggu-minggu, dihina dan dianiaya; seorang doktor yang mengatakan dia dikurung, ditutup mata dan tidak dapat tidur semasa penahanan selama 45 dan tiga beradik lelaki lain mengatakan berkata mereka dan tahanan lain dipukul, dilucutkan seluar dalam dan dicucuh dengan rokok.

Tentera Israel tidak mengulas mengenai perincian mana-mana dakwaan itu, tetapi berkata mereka mematuhi protokol untuk melayani tahanan dengan bermaruah dan insiden di mana garis panduan tidak dipatuhi akan diteliti.

Ia sebelum ini menafikan pihaknya menyasarkan atau mendera orang awam.

Serangan Israel yang sudah membunuh 29,400 orang sejak 7 Oktober menyebabkan kebanyakan 2.3 juta penduduk di Gaza kehilangan tempat tinggal, mencetuskan kebuluran dan penyakit yang meluas dan memusnahkan sebahagian besar wilayah itu.


III. Malaysia ke ICJ perjuang hak Palestin ditindas Israel

KUALA LUMPUR: Malaysia tampil di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) malam tadi, memperjuangkan hak Palestin yang ditindas Israel melalui hujah bersandarkan norma perundangan antarabangsa dan hak asasi manusia.

Mewakili negara pada di hadapan panel 15 hakim pada prosiding di mahkamah tertinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di The Hague, Belanda itu ialah Menteri Luar, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Lebih 50 negara sudah dan dijadual mengemukakan hujah sehingga Isnin depan di ICJ, yang diminta oleh Perhimpunan Agung PBB (UNGA) untuk mengeluarkan pendapat yang tidak mengikat mengenai kesan undang-undang pendudukan. (Lanjut sila lihat berita tempatan hari ini..)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Israel adalah sebuah negara haram pengganas yang tidak ada negara sebelumnya. Hidup menumpang, merempat yang akhirnya menjadi penjajah  direstui kuncu-kuncunya. Kini kuncu-kuncunya terus berterabur termasuk di negara ini. 

Siapa? Lihat mereka yang cara hidup politiknya seperti Israel. Mulanya merempat akhirnya 'menghambat' bumiputera naungannya?


Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

12 comments:

Anonymous said...

Ari ni Jumaat haku kat masjid di Selangor dalam dolu Palimen Kuala Selangor. Tajuk khutbah paling baekkk skali

"Bahana Rasuah"

Memacam Hadis dan ayat keluar Ada lah selit sket kunun nya pemimpin yg berani lawan rasuah... tak Kira yang menerima dan memberi rasauh

Rasuah paling banyak di berlaku di kalangan umat Isle...

Kan senang klu sebut rasuah banyak berlaku di kalangan ore Melayu dan peguam pendiri hukum...

Laknat yang menerima dan memberi rasuah akibat bahana rasuah...

Suma haku sokong lahhh....

Masa ayat khutbah tu kuar tetiba haku teringat nama Jho Low, Nevin Tan Anak Vincent Tan tanam berkilo ganja bebas lepas lesap kaya raya duit billion billion sedang ketawa terbahak bahak sambil berparty di Hollywood dan tempat high klas

Hurrmm bila dah teringat muka Jho Low Jadi beruang lah haku capai tepon aku aku tulis lah apa yang aku dapat khutbah hari ini

Orang masjid setakat baca teks khutbah klu depa suma Rasa seperti yang haku Rasa masa khutbah itu mungkin akan berkata...

Aargh ini suma nak goreng bagi sedap khutbah aje ni ari ni

Goreng broo khatib jangan tak goreng...

Haku fikir kasi ayat geli geli rasuah dan Kasi "goreng ja lebih"...

Alahaiiiii...!! Jho Low mana wooiii..!?

Haaahh Lu fikir lah sindri...

#citePalestinepunokeylajugakk

Anonymous said...

Ringgit Adalah Mata Wang Terburuk Di Asia Tenggara – Pasaran Pertukaran Asing Hilang Keyakinan Terhadap Kerajaan Malaysia

"Direalisasikan dan diluluskan adalah dua perkara yang berbeza, jangan kelirukan rakyat! Bangang.!!

Bermakna Ringgit Malaysia mencecah paras terendah 26 tahun hari ini sebahagian besarnya kerana AS$7.5 trilion pasaran pertukaran asing harian semakin hilang keyakinan terhadap kerajaan Malaysia. FOREX tidak mengambil berat tentang apa-apa kecuali dasar negara.

Watch it now!
https://vt.tiktok.com/ZSFrohsRJ/

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengenai rekod pelaburan tertinggi semalam tidak mencerminkan realiti sebenar keadaan ekonomi negara. "Walaupun fakta itu betul tetapi secara realitinya tidak nampak.

Jika ia adalah kesalahan faktor luaran sepenuhnya bahawa Ringgit dilambakkan, bagaimana anda menjelaskan bahawa jiran dolar Singapura telah meningkat berbanding dolar AS? Mata wang Malaysia telah merosot lebih 4% setakat ini pada 2024, dan dalam tempoh 12 bulan yang lalu, ia adalah mata wang paling teruk di Asia Tenggara – kehilangan 6.57%, hampir dua kali ganda mata wang kedua terburuk Baht Thai

Rakyat mahu fakta berapa peratusan sebenar nilai pelaburan yang diluluskan dan telah direalisasikan oleh kerajaan.

Katanya, rakyat berhak mengetahui syarikat mana yang mendapat pelaburan tertinggi kerana terdapat syarikat yang tidak mempunyai rekod yang baik dalam pelaburan.

Watch it now!

https://vt.tiktok.com/ZSFrEusPW/

Rakyat hendak tahu berapa peratusan pelaburan yang kononnya diluluskan tertinggi dalam sejarah negara dan yang sebenarnya telah direalisasikan?

Saya ulangggg..!!

"Direalisasikan dan diluluskan adalah dua perkara yang berbeza, jangan kelirukan rakyat..!!! Selagi boleh bohong papa akan bohong, selagi papa boleh goreng papa akan goreng hangus punya..!!

Banganggg...

Anonymous said...

Ikan keli seko, nasi sejemput, sayur lemak pucuk ubi buat kuah, air barli yang tiada rasa manis, penjual letak harga RM19.00, itulah kos kehidupan di KL. Kepada pengundi2 PGayR padan muka hangpa.. kah..kah..kah.. Sokong lagi kerajaan PMX yang tak rahu apa2 berkenaan ekonomi, kewangan...

Anonymous said...

Ada yang bako kereta polis, 3 beranak mati dsb, semua itu adalah kesan dari kegagalan PMX yang gagal mengawal kos of living rakyat yang naik sky rocketing... kah..kah..kah... Nak selesai isu beras pun rak selesai2 lagi, dah lama dah.... elok buang je menteri2 tu kelaut...

Anonymous said...

Bekas menteri nak terima 3, 4 pencen apa ke jadahnya? Jasa kepada rakyat, contribution sebesar taik hidung pun rakyat tak nampak? Asik berkipas je sana sini? Nak muntah tengok!!!

Anonymous said...

Projek PRU akan datang mulai dikenalpasti dari sekarang " No More Barua DAP@ LeeKwanYew"

Projek ini mesti dimulai dari sekarang... Kempen Projek Lingkupkan legacy PMx perlu dicanang pada rakyat hingga PRU diadakan ... Mulakan sekarang..!!

Projek melingkupkan sesiapa saja dianggap barua barua yang favour dan mesra pada DAP@ LeeKwanYew samada parti kerajaan atau parti pembangkang harus dimulakan sekarang..

Pengundi " No more barua DAP@LeeaKwanYew "

Hanya ada sekor lagi barua DAP@LeeKwanYew yang perlu dilingkupkan menjelang PRU akan datang .. PRU dolu majori setakat 1 ribu aje..!!

Saya ulangggg "sekor jer lagi, sekor jer lagi Barua. DAP@LeeKwanYew yg perlu dilingkupkan terus next PRU iaitu Anwar Bin Ibrahim..!!

Masa PMx nak melingkup jadi PM lepas ni insyallah dia akan tahu nasib dia anak beranak spt Nurul mme jadi gulai pishang lah jawabnya...

Projek yang dah berjaya DIHINA semau mahunya dan terlaksana semasa PRU dolu ini ada lah beberapa ekor contoh yang dah lingkup terus spt

1. Mujahid dosa peribadi dan lelong harta TH - kekanda melingkup di Parit Buntar
2. Khalid Samat - digelar Kalit Gereja
3. Wan Azizah - Melingkup di BTR
4. Nurul Izzah - Melingkup di Matang
5. Pudin Muka Bulan - Jadi Menteri walau melingkup di PRU dolu.
6. Tun Mahathir - melingkup Wang deposit
7. Boboi - melingkup sampai bila bila selagi Ada Bulan dan matahari..

Tengok nasib boboi anak barua DAP@ LeeKwanYew yang sudah dibakul sampahkan. Boboi kalah dan hilang deposit.

Lihat barua yang dibakul sampahkan iaitu Tun barua DAP@LeeKwanYew hilang deposit. Nurul di Matang sudah merasa kekalahan memalukan. Tunggu si barua DAP@LeeKwanYew melingkup dari kerusi PMx, maka semua Nasib legacy PMx akan seperti Boboi hilang deposit dimana mana pilihanraya diadakan..!!!

Tunggu yer aksi rakyat lepas AlJub melingkup jadi PM...!! Insyallah Nurul Izzah, Wan Azizah juga hilang deposit. Rafizi pun sama nasib kau tunggu nasib kau hilang deposit nanti...!!

Lepas AlJub melingkup dari PMx insyallah kalau Nurul dan Wan Azizah berbanding dimana mana DUN atau Parliment maka rakyat akan pastikan kesemua legacy barua barua DAP@LeeKwanYew hilang wang deposit seperti melingkupnya dan hilang wang deposit Boboi dan Tun Mahathir Mohamed...!!!

Saya ulannnngg...!!

Mana mana pemimpin yang dikenal pasti ada potensi terkinja kinja Jadi Barua DAP@LeeKwanYew lepas ini orang Melayu Islam akan bangkit dan lingkupkan sepenuhnya...

Jangan 22 tahun 22 Bulan Baru dikenal pasti barua DAP@LeeKwanYew makna kata itu sudah terlambat...!!

Anonymous said...

Kejatuhan nilai ringgit secara berterusan yang gagal dikawal sama sekali oleh PMX akan menyebabkan harga rumah untuk B40 dan M40 akan naik mendadak disebabkan kenaikan bahan2 binaan. Kepada pengundi2 PGayR padan muka hangpa? Elok juga sekiranya rumah2 di Ghostcity yang terbengkalai tu tu dilelong murah2 kepada anak2 tempatan B40 daripada dijual kepada pendatang2 China... kah..kah..kah..

Anonymous said...

Starback dikatakan mengalami kerugian? Betul ke? Siapa kata orang2 Melayu sudah hilang kuasa beli? Apa2 pun jom kita teruskan kempen boikot produk2 DAP, MCA dan Gerakan. Utamakan produk2 Bumiputra, InsyaAllah kita akan berjaya.

Anonymous said...

Betul ke syarikat induk Starback merasuh anak2 raja dengan memberi jawatan2 penting dalam syarikat tersebut? Harap SPRM segera siasat? Heret pemberi rasuah tersebut kemuka pengadilan.

Dahulu penjajah British selalu menyogok raja2 dengan memberikan hadiah2 mewah dan sebagainya? Betul ke? Kalau betul harap ianya tidak berulang... kah..kah..kah.

Anonymous said...

Harap2 TH dapat memberikan dividen yang lebih tinggi berbanding dizaman dibawah kendalian mentri gagal PH yang dikatakan telah melelong murah2 aset2 berharga TH dibawah harga pasaran?
Apa2 pun pengumuman dividen dibulan April 2024 sangatlah mengecewakan pencarum2. Setidak2nya sedikit sebanyak dapatlah dividen tersebut dibuat untuk belanja hari raya, membayar cukai taksiran rumah, cukai tanah, indah water, roadtax, insuran kereta, yuran anak2 dan seribu satu lagi jenis2 cukai... kah..kah..kah..

Anonymous said...

Ekonomi semakin merundum, ringgit semakin merundumm.dumm.dumm.dumm, rakyat semakin tertekan? Mana dia profesor2 ekonomi universiti meloya yang suatu ketika dahulu dilihat jaguh? Kah..kah..kah..

Anonymous said...

Betul stabak rasuah Raja elok memburu dimulakan di stabak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails