Sunday, December 04, 2022

".. tahan 2 atau 3 minggu sahajalah. Insya-Allah." DAP takut?

 


1. Kerajaan yang sangat rapuh – Presiden PAS

MARANG: “Kita kena sedar kerajaan yang ditubuh ini, satu kerajaan yang sangat rapuh, kerajaan minoriti, kerajaan yang tidak cukup jumlah majoriti,” kata Presiden PAS, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Justeru, katanya perlu tunggu persidangan Dewan Rakyat pada 19 Disember ini sama ada Perdana Menteri mendapat kepercayaan ahli-ahli parlimen atau sebaliknya.

“Kita tunggulah sidang Parlimen akan datang ini, adakah dia dapat kepercayaan ahli-ahli parlimen atau pun tidak.

“Kalau tidak dapat kepercayaan ahli parlimen tahan dua atau tiga minggu sahajalah. Insya-Allah kita harap begitulah,” ujarnya ketika berucap pada majlis meraikan para petugas PERIKATAN NASIONAL Pilihan Raya Umum ke-15 di kediaman Pengerusi Bersatu Negeri Terengganu, Datuk Razali Idris di Kampung Ru Muda, malam ini.

Tambahan pula, katanya apabila anggota Kabinet yang diumumkan malam ini adalah daripada kalangan mereka yang disebut oleh pemimpin Pakatan Harapan sebagai penyamun, perompak dan sebagainya.

“Apa lagi bila dilantik Menteri Kabinet yang kita dengar malam ini, yang dilantik itu semua yang dia kata, perompak, penyamun, macam-macam masa kempen pilihan raya.

“Dia lantik orang ini pula duduk dalam Kabinet. Ini yang berlaku. Jadi ini menjadi modal kepada kita, tidak mengapalah, insya-Allah. Akhirnya kita kena sabar sekejap, ini Tuhan uji,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Beliau berkata, dalam perjuangan Rasulullah SAW pun ada ujian daripada Allah.

“Sewaktu turun ayat kepada Nabi, Nabi akan masuk ke Mekah, kemudian Nabi masuk, tidak boleh, kena sekat, selepas dua tiga tahun barulah boleh masuk sungguh. Itu Nabi, Tuhan uji macam itu.

“Kita fikir, rancang. Tuhan nak buat lebih baik lagi. Apa yang Tuhan buat lebih baik. Itu kita tunggulah. Mudah-mudahan doa orang yang kena zalim ini Allah perkenan,” ujarnya.


Datuk Seri Anwar Ibrahim malam ini mengumumkan Kabinet yang mempunyai dua Timbalan Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah serta Datuk Seri Fadillah Yusof yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi.

Beliau sebelum ini menyatakan sidang Dewan Rakyat pada 19 Disember ini adalah untuk membentangkan antara lain usul percaya kepada Perdana Menteri.

Katanya, agenda lain ialah majlis mengangkat sumpah semua ahli parlimen. – HARAKAHDAILY 2/12/2022


2. Ke mana DAP bersembunyi sepanjang PRU15? 

ROMPIN: DAP bersembunyi dari menunjukkan wajah dan watak-watak sebenar parti itu sepanjang PRU15 ini kerana tahu rakyat sangat menolak mereka, demikian kata Timbalan Presiden PAS, Dato’ Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man.

Kerana itu jugalah menurutnya, DAP meletakkan calon-calon Melayu bertanding di kawasan Melayu di mana penonjolan parti itu sedang lakukan adalah perubahan imej dan pendekatan, namun dengan media yang terbuka, rakyat dapat menilai.

Hinggakan sindirnya, satu bendera DAP pun tidak kelihatan dan beliau mencabar Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng mahupun mana-mana pimpinan DAP tampil pada PRK N.42 Tioman dan P.017 Padang Serai, tanpa berselindung di sebalik apapun.

Beliau berkata demikian pada sesi ditemubual dihoskan Ketua Penerangan PAS Negeri Pahang, Ustaz Mohd Tarmizi Yahaya dalam Sembang Santai sempena PRK N.42 Tioman di Bandar Baru Rompin, di sini semalam.

Menjawab mengenai PAS yang dikatakan asyik menyerang DAP, beliau menegaskan tentangan terhadap dasar dan pembawaan cauvinis serta perkauman oleh parti itu di mana hal tersebut sememangnya diketahui ramai.

“Ini bukan perkara baru, 22 bulan cuba tengok balik, buka balik fail lama waktu pemerintahan tersebut.  Ada pihak yang mengatakan bahawa kerajaan hari ini bukan didominasi oleh DAP. Tapi sebenarnya parti yang paling besar di kalangan mereka ialah DAP. 

“Dan ini di antara isu yang jelas. Bagi kita, kita nak penyatuan perpaduan negara dipelihara dan kita tak mahu melihat bahawa ada elemen perpecahan. Islam mengajar perpaduan. Islam menganjur keharmonian, Islam menganjurkan soal perpaduan antara semua bangsa dan kaum.

“Maka kalau kita sebagai parti Islam, dasarnya begitu, arahan Allah begitu, arahan Nabi begitu, maka kita follow. Dan tak timbul kita anti kaum-kaum lain di negara kita,” jelasnya bahawa perseteruan dengan DAP bukanlah bersifat anti kaum.

Sebaliknya PAS akui beliau, melantik kaum bukan-Melayu dan bukan-Islam duduk dalam kerajaan ditadbirnya, serta tidak berlaku isu perkauman di negeri-negeri diperintah PAS di mana kaum-kaum berkenaan hidup tanpa masalah.

Bidas beliau, DAP telah membawa sikap perkauman yang sempit dan nilai-nilai tidak membina seperti ditunjukkan parti itu sewaktu PAS membawa RUU355 berkaitan peruntukan perundangan Mahkamah Syariah di Parlimen.

“Siapa yang bawa fail ke mahkamah dua tiga kali? DAP juga ya. Sama juga bila isu tulisan Jawi, siapa yang timbulkan? DAP juga. Isu institusi Raja-raja, satu masa sampai kritik dengan bendera terbalik. Siapa dia? DAP juga. Jadi itu di antara sebab-sebabnya. 

“Kalau kita lihat semua sekali, kenapa (terjadi sesuatu isu)? Maka kita akui bahawa di sebaliknya ialah (adanya) DAP. Bukan kita anti-Cina, bukan anti-India. Saya hubungan peribadi waktu jadi Menteri, saya berjumpa Ketua Menteri Pulau Pinang, pemimpin DAP saya jumpa.

“Dan mereka pun datang jumpa saya, bincang masalah dalam negara. Saya kata okey, kita cuba bantu. Saya tak pernah kira kawasan itu DAP, negeri DAP. Sebab itu parti yang memerintah. Tapi dari segi rakyat, kita jaga. Contohnya bila berlaku bencana alam, bukan tanya parti mana.

“Jadi kita sebagai Menteri, kita luluskan peruntukan bajet semua kawasan, termasuk kawasan DAP. Sebab itu saya beritahu orang Cina, kami tak pernah benci kaum Cina. Tapi bila kita dalam konteks parti, pertembungan dasar parti tersebut.

“Kita harus menerima hakikat bahawa DAP banyak menimbulkan, mengganggu pelbagai sentimen,” ujar beliau yang kini ADUN Cheka, Pahang dan Ahli Parlimen Kubang Kerian, Kelantan. – HARAKAHDAILY 2/12/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim. ".. tahan 2 atau 3 minggu sahajalah. Insya-Allah." DAP takut?

“Kita kena sedar kerajaan yang ditubuh ini, satu kerajaan yang sangat rapuh, kerajaan minoriti, kerajaan yang tidak cukup jumlah majoriti,” kata Presiden PAS, Tan Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

2 comments:

Anonymous said...

HARI INI KE PUTAR JAYA ESOK MINYOK TURUN
BANYOK HARI REGO MINYOK TAK TURUN JUGA
TAK SABAU RASA NAK TENGOK BILA NOK MULA
RAFIZI FORMULA NOK KELUARKAN FORMULA NYO

RAFIZI FORMULA NAMA YANG TERKINI
FORMULA NYA DIJAJA MERATA NEGERI
INI MASA NYA KUARKAN SUMA FORMULA DIBERI
FORMULA BERSAMA PENYANGAK PENYAMUN SEKALI


HAAAHH TEPOKKK

Anonymous said...

Kerajaan minoriti sekarang yg merasuah pemimpin2 dari parti lain dengan kedudukan dan pangkat tidak akan bertahan lama, insyaAllah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails