Sunday, December 04, 2022

Pinggirkan Melayu -Sandrea. Anwar mengerikan -Kadir Jasin. Dedah Saifuddin.

 


1. Bila bersama DAP, Perak nak buat kerajaan Tempatan... Orang Melayu terpinggi luar bandar

IPOH, 9 Jamadilawal 1444H, Ahad – Pengerusi Jawatankuasa (Exco) Perumahan dan Kerajaan Tempatan Perak, Sandrea Ng Shy Ching berhasrat mengkaji semula pelaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan di negeri itu.

Sandrea berkata, pada masa ini beliau masih di tahap permulaan dengan langkah awal ke arah itu adalah mengadakan mesyuarat Jawatankuasa Kerajaan Tempatan Negeri pada bulan ini bagi mula mengkaji.

"Jadi kami akan mula mengkaji. Cuma saya rasa tidak adil apabila tiba-tiba ada pihak timbulkan kekeliruan kepada rakyat (mengenai pilihan raya kerajaan tempatan).

“Dalam jangka masa panjang sebenarnya, adalah baik untuk kita mula kaji semula, adakah sesuai, mampu dan bagaimana ‘road map’ untuk kita laksanakan balik (proses) undi ketiga dalam tangan rakyat ini (pilihan raya kerajaan tempatan),” katanya seperti dipetik Berita Harian, hari ini.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan, usaha mengembalikan pelaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan di Perak, memerlukan kajian lanjut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teja itu menegaskan, usaha mengembalikan pilihan raya itu tidak disenaraikan dalam manifesto Pakatan Harapan (PH) atau dalam kerjasama kerajaan campuran dengan Barisan Nasional (BN).

“Pastinya, di bawah portfolio saya, akan mengkaji semula sama ada dari segi perundangan, praktikaliti, implikasi kewangan dan setakat mana kesediaan kita untuk melaksanakan semula pilihan raya ini kerana saya rasa dalam jangka masa panjang ini (pilihan raya kerajaan tempatan) sesuatu yang patut kita laksanakan.

“Cuma saya tak boleh komen berkenaan jangka masa dan berapa lama lah (proses). Cuma saya memang ada hasrat untuk semak balik dan untuk kita sekurang-kurangnya ada pelan untuk kita semak,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas laporan portal berita dalam talian yang mendakwa pelaksanaan semula pilihan raya kerajaan tempatan yang dilapor diperjuangkan DAP yang juga komponen PH sejak sekian lama.


2. Prospek kuasa eksekutif Anwar mengerikan, kata Kadir Jasin 

Tokoh wartawan veteran A Kadir Jasin berpandangan Anwar Ibrahim yang kini merupakan perdana menteri dan menteri kewangan mempunyai kuasa eksekutif yang besar dan merupakan satu propek yang ngeri.

Mengulas mengenai pembentukan kerajaan, Kadir menyorot bahawa Anwar sendiri menjustifikasikan pelantikan ahli parlimen yang mempunyai kes mahkamah menggunakan alasan "innocent until proven guilty" (tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya).

"Kebimbangan kita adalah hujah itu akan menjadi ‘self-fulfilling prophesy’. Ertinya, orang yang menggunakan hujah itu mungkin mahu pendapatnya itu menjadi kenyataan.

"Dan sebagai perdana menteri, Anwar mempunyai kuasa eksekutif yang cukup besar untuk menjadikan apa yang dia mahu jadi, terjadi. Satu prospek yang ngeri," katanya dalam satu tulisan di Facebook, hari ini.

Tulisan itu dilihat sebagai mengulas pelantikan jemaah menteri kerajaan pimpinan Anwar yang antara lain melantik Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri dan pelantikan Tengku Zafrul Abdul Aziz sebagai menteri perdagangan antarabangsa dan industeri meskipun tewas pada PRU ke-15.

Pakatan Harapan (PH) yang diterajui Anwar juga sebelum ini berulang kali mengkritik Najib Razak kerana memegang portfolio kewangan di kementerian ketika menjadi perdana menteri.

Sementara itu Kadir berkata, kerajaan apa pun yang diterajui Anwar, ciri-ciri yang baik hendaklah diutamakan.

Tegasnya kerajaan perpaduan tidak bermaksud angkat muat, tidak kira permata atau kaca, yang berakhlak atau tidak.

"Yang kalah dilantik menteri. Yang menang diketepikan. Ketidakadilan boleh meleraikan muhibah dan perpaduan.

"Kerajaan perpaduan, kerajaan campuran atau apa-apa pun nama yang diberikan, bukan saja harus memuaskan hati perdana menteri, menteri-menteri dan para penyokong mereka tetapi wajib ada integriti," jelasnya.

Lebih daripada itu kata Kadir, kerajaan harus memuaskan hati atau, sekurang-kurangnya menenangkan perasaan 14.82 juta rakyat jelata yang keluar mengundi.

"Malangnya, atas alasan kerajaan perpaduan, pelantikan kontroversial yang dulu dielakkan oleh kerajaan Pengerusi Perikatan Nasional) Muhyiddin Yasin dan Ismail Sabri Yaakob dilakukan," katanya.


3. Usaha gabungan dengan BN digerakkan sebelum PRU-15 dedah Saifuddin 


SETIAUSAHA Agung Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail mendedahkan pembentukan gabungan dengan BN bukan bermula pada tarikh keputusan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) diumumkan pada 19 November lalu, sebaliknya digerakkan lebih awal daripada itu.

Beliau yang menjadi sebahagian daripada watak utama yang turut menyumbang kepada pembentukan kerajaan pasca PRU-15 itu menyatakannya menerusi hantaran di Facebook.

Menceritakan kisah di belakang tabir bagaimana bermulanya gerakan membentuk kerajaan menerusi pintu rundingan bersama parti atau gabungan di luar PH, katanya beliau bertuah kerana diberi peluang dan peranan seluas-luasnya untuk membina rangkaian politik rentas parti selama aktif dalam PKR, malah Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri turut mendukung pendekatan itu.

“Kita sudah lama membaca perubahan landskap politik negara yang tidak memungkinkan sebuah parti atau gabungan membentuk kerajaan sendiri.

“Semua parti atau gabungan adalah potensi rakan untuk diajak berunding. Saya bertuah kerana pandangan jauh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ikut mendukung pendekatan ini (iaitu) pendekatan politik inklusif, meramaikan kawan dan mengurangkan musuh.

“Saya diberi peluang dan peranan seluas-luasnya untuk membina rangkaian politik rentas parti selama aktif dalam KEADILAN,” katanya, lapor Berita Harian.

Prinsip ‘percaya dan hormat’ kunci rundingan

Kerajaan Perpaduan dibentuk atas saranan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah selepas tiada mana-mana parti atau gabungan politik berjaya mencapai majoriti mudah untuk membentuk kerajaan di peringkat Persekutuan selepas PRU15.

Kerajaan Perpaduan diterajui Anwar sebagai Perdana Menteri dianggotai PH, Barisan Nasional (BN), Gabungan Parti Sarawak (GPS), Gabungan Rakyat Sabah (GRS) serta beberapa parti lain.

Mengulas lanjut, Saifuddin berkata atas dasar ‘percaya dan hormat’ hubungan sesama pimpinan dalam PH cukup akrab dengan masing-masing saling memahami gerak politik satu sama lain.

“Hubungan peribadi sekian lama dengan pimpinan BN pula khususnya UMNO, MIC dan MCA memudahkan saya berunding dan berbincang. Ahmad Zahid Hamidi (Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi), Wee Ka Siong (Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong) dan Tan Sri Vicky (Presiden MIC, Tan Sri S A Vigneswaran) dan Saravanan (Timbalan Presiden MIC, Datuk Seri M Saravanan) rakan dekat sejak puluhan tahun.

m“Rakan dari Sarawak Joseph Salang (Presiden Parti Rakyat Sarawak, Datuk Joseph Salang Gandum); Alex Linggi (Setiausaha Agung GPS, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi); Tiong (Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing); Ibrahim Baki (Ahli Parlimen Satok, Datuk Ibrahim Baki) dan Wan Junaidi (bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Parlimen dan Undang-Undang, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar) antara beberapa nama amat mudah untuk diajak berbicara.

“Shafie Apdal (Presiden WARISAN, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal); Darell Leiking (Datuk Darell Leiking) dan Hajiji (Ketua Menteri Sabah merangkap Pengerusi GRS, Datuk Seri Hajiji Noor) dari Sabah juga kalangan teman yang ikut mendokong,” katanya.

Gerakan rundingan pasca PRU15

Mengulas gerakan sejurus keputusan PRU15 diumumkan pula, beliau berkata memandangkan tiada parti memperoleh majoriti, pimpinan PH membuat ketetapan segera berunding dengan parti lain.

Beliau mengakui, menjadi pembangkang bukannya satu pilihan kerana PH mesti menjadi kerajaan dengan Anwar diletakkan sebagai Perdana Menteri.

“Bermula dari situ, saya diarah mengatur gerak mendekati watak utama parti bukan PH yang memenangi sejumlah kerusi untuk diajak ikut serta.

“Ternyata langkah diatur kali ini menjadi jauh lebih mudah tatkala idea Kerajaan gabungan dengan BN disyorkan tepat pada masanya oleh Yang di-Pertuan Agong,” katanya.

Mengambil kira rentetan berlaku, Saifuddin mengakui pendekatan politik terbuka yang sentiasa diamalkan menjadi kunci kepada kejayaan pembentukan Kerajaan Perpaduan diterajui Anwar.

“Politik itu dinamik, justeru pendekatan politik juga harus fleksibel

“Hormat kawan dan lawan kerana kita tidak tahu bila kita akan saling memerlukan, selain bersabar kerana politik suatu ‘marathon’ yang lambat untuk mencapai destinasinya,” katanya.

https://wartarakyat.com.my

Komen Weblog Ibnu HasyimPinggirkan Melayu -Sandrea. Anwar mengerikan -Kadir Jasin. Dedah Saifuddin.

Ikuti pendedahan selanjutnya.

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

2 comments:

Anonymous said...

Apakah UMNO sudah sokong murtad..!?

Video link dibawah ini Brother Anwar Bin Ibrahim sokong Lina Joy murtad. Adakah UMNO sudah menyokong kenyataan Brother berkenaan Lina Joy ini..!?

https://www.youtube.com/watch?v=y2Wo8fR0YjY

UMNO sudah masuk perangkap dan sokong Anwar. Agak agak apa yang akar umbi UMNO dan Zahid serta sekutunya mahu berhujah bohong akan kenyataan Aljub kat atas tu?

Rosak parti apabila di tunggang oleh mereka yang berkepentingan diri dan kroni. UMNO hilang jatidiri, ahli hilang harga diri akar umbi UMNO sedang tadah punggung pada Brother Anwar Bin Ibrahim..!

Pemimpin memang dah lama tiada integriti itu sebab boleh berubah pendirian atas kepentingan peribadi..!?

Anonymous said...

Bahaya kuasa kerajaan tempatan

https://harakahdaily.net/index.php/2022/12/04/bahaya-kuasa-kerajaan-tempatan/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails