Monday, December 05, 2022

Halimunan: Ancaman baru k'jaan BN-PH. & 'penjajah' baru.

 


1. DAP kementerian halimunan?

JIKA sebelum ini Timbalan Presiden PAS, Dato’ Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man sinis kehairanan ke mana pimpinan DAP tidak diturunkan untuk berkempen pada PRN N.42 Tioman dan P.017 Padang Serai.

Batang tubuh pimpinan rasis mereka, bendera roket mereka memang cuba dihilangkan agar tidak menampakkan DAP untuk memancing undi Melayu apatah lagi rakan baru mereka Umno yang sedang hadapi penolakan kerjasama dengan DAP oleh penyokong bawahan.

Semasa PRU-15 pun, DAP sudah melaksanakan strategi mengurangkan calon-calon Cina di kawasan peratusan undi Melayu tinggi, mereka telah ketengahkan calon-calon Melayu di kawasan ini bagi mengabui mata pengundi.

Setelah pembentukan kerajaan campuran Umno, PKR, DAP atau BN dan PH, DAP juga disembunyikan peranan mereka ketika rundingan dijalankan oleh Anwar Ibrahim agar sentimen penolakan terhadap DAP dapat diredakan terutama di kalangan pimpinan Umno.

Dengan strategi ini, pendekatan yang lunak dan berselindung, mereka dapat selesaikan kerjasama di dua Negeri Perak dan Pahang. Rundingan menjadi agak mudah dengan DAP diarahkan tidak buka mulut dan tidak tonjolkan diri mereka. Serah kepada pimpinan Melayu dalam PH untuk mengepalai rundingan.

Selepas barisan kabinet Anwar Ibrahim berjaya dibentuk, ramai penyokong Umno agak sedikit reda kerana hanya empat orang sahaja pimpinan DAP dilantik sebagai Menteri dan Umno memiliki Timbalan Perdana Menteri seperti mana tuntutan mereka.

Namun ramai tidak sedar, walaupun tiada pimpinan utama DAP di kabinet Anwar, strategi licik Anwar ‘menghilangkan’ pimpinan utama DAP adalah untuk memastikan kemarahan orang Melayu dapat dikurangkan waktu ini.

DAP sanggup mengalah waktu ini, patuh kepada kepala baharu mereka, tapi kita cukup yakin dan percaya helah ini adalah semata-mata cuba lunakan sementara waktu curang penolakan orang Melayu terhadap mereka.

Peranan DAP masih besar, masih ada kuasa istimewa dalam PH, masih abang besar, cuma disembunyikan dahulu. Mereka sebenarnya berperanan menyamai kuasa Menteri, cuma berada di kementerian-kementerian ‘halimunan’ yang tidak dizahirkan.

Inilah ancaman baharu dan besar terhadap kesan pembentukan Kerajaan BN dan PH hari ini. Umno boleh bercakap mereka berjaya mengawal kemaraan DAP dengan posisi Presiden Umno sebagai Timbalan Perdana Menteri dan lima lagi Menteri yang Umno miliki, namun ini semua tipu daya strategi politik yang mereka membutakan mata mereka demi kelangsungan kuasa.

NARAZA MUDA – HARAKAHDAILY 3/12/2022


2. Paranoid terhadap PAS sengaja diperbesarkan 

JADI mengapa pengundi Melayu kembali kepada PAS? Sebut saja faktor Mat Kilau. Mereka semakin muak dan bosan dengan ‘penjajah’ baharu iaitu rasuah.

Satu-satunya cara untuk mendapatkan semula kemerdekaan mereka adalah dengan kembali kepada akar iman. Sudah tiba masanya untuk merampas kembali kawalan di luar Umno iaitu entiti yang mengkhianati mereka dengan membenarkan rasuah meresap ke dalam setiap lapisan kerajaan. 

Di Malaysia, rasuah kini bukan sekadar barah. Ia berubah menjadi hidra berbilang kepala, seperti mitos ular Yunani. Setiap kali SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) cuba memenggal kepala, dua lagi tumbuh di tempatnya. Jadi mereka akhirnya cukup. Masa untuk kembali kepada parti yang sekurang-kurangnya, tidak dicemari oleh skala rasuah yang dikaitkan dengan bekas Pertubuhan ‘Nasionalis Melayu Bersatu’ itu.

Jadi saya tidak terkejut apabila seorang rakan memajukan kumpulan WhatsApp yang berkongsi khutbah ‘beri peluang kepada ulamak’ saya beberapa hari lalu. Namun, walaupun ramalan saya hampir tepat mengenai kemenangan PAS, saya bukan Einstein mahupun peramal politik. Tulisan itu sudah ada di dinding.

Saya baru pulang dari persinggahan mengembara selama 2 minggu di Turkiye. Menjalin persahabatan dengan seorang lelaki yang mencerahkan, Mehmet Nuri yang membantu saya menerokai asas pemerintahan Islam. Antara lain, ia mempamerkan sifat yang sering dilupakan – bahawa rasuah dan rasuah adalah kutukan kepada Islam. Mungkin itulah sebabnya rasuah di negara-negara Islam kekal kecil berbanding dengan pentadbiran sekular yang berpakaian seperti Kerajaan Islam (seperti kita).

Ramai orang Turkiye tersinggung dengan label seperti ‘Islam sekular’, ‘Islam liberal’ atau ‘Islam sederhana’ sebagai merendahkan, jika tidak merendahkan secara terang-terangan. Secara takrifan, Islam adalah agama keamanan dan secara bebas, mesti menimbulkan keadaan pemerintahan yang menggalakkan keamanan dan keadilan, terutamanya dalam masyarakat berbilang budaya. Kami bercakap mengenai Nahdatul Ulamak (Gus Dur) Indonesia dan Gerakan Hirak Algeria (Abdelaziz Bensalah) yang menarik, mencatatkan indeks rasuah yang lebih rendah apabila menerima agenda Islam yang lebih kukuh.

Mari kita menghadapinya. Kami mencuba pentadbiran sekular selama 61 tahun yang bukan sahaja menyemai tetapi juga memupuk rasuah. PH cuba menanganinya melalui strategi Quixotic untuk menyerahkan semula kawalan kepada penguasa 97 tahun yang sama yang mula-mula memperkenalkan rasuah. Tetapi kesilapan terbesar mereka, ialah menukar perang terhadap rasuah menjadi perkara perkauman. Daripada menyerang sumber dan motivasinya, mereka cuba merungkai hak Melayu, Bahasa Kebangsaan, peranan Raja dan sebagainya. Dan akhirnya tenggelam dalam lautan liku politik selama 22 bulan. Tidak perlu dikatakan, sarkas itu memuncak kepada jalan keluar yang tidak bermaruah dan merosakkan kredibiliti mereka. Selamanya.

Jadi apa kata kita beri peluang kepada ulamak? Rakan Turkiye saya mendedahkan tiga rahmat yang nyata. 

Yang pertama adalah fakta mudah bahawa rasuah adalah keji di sisi Islam. Kedua, bentuk perundangan pembetulan yang lebih menghukum yang memberikan sekatan secukupnya kepada pelanggar. Ketiga, pembaharuan moral yang lengkap yang bermula dari peringkat awal pendidikan awam. 

Strategi tiga serampang mudah yang bukan sahaja menamatkan kanser ini mati di landasannya tetapi juga membalikkan daya tarikannya dan menentang godaan dari keistimewaan kejujuran moral dan kehidupan yang soleh.

Bagaimana pula dengan ketakutan berterusan orang bukan-Islam terhadap kerajaan pimpinan PAS? Memang, terdapat kebimbangan biasa mengenai kepolisan moral, peraturan alkohol dan penggunaan daging babi. Tetapi jika kita semua boleh melihat di luar ketakutan dangkal dan Islamofobia yang tidak rasional, mungkin adalah bijak untuk menyerahkan nasib negara kita kepada ‘lelaki berjubah’.

Mengaku sahaja. Kebanyakan ketakutan paranoid terhadap PAS dibesar-besarkan. Ambil penerbangan AirAsia seterusnya ke Kota Bharu. Bercakap dengan penduduk tempatan (baik Islam dan bukan-Islam). Saya memberi jaminan kepada anda, terdapat lebih sedikit aduan daripada yang anda fikirkan. Begitu juga dengan Kedah, kali terakhir ditadbir oleh alumni asrama USM yang bangkit daripada permulaan sederhana menjadi Menteri Besar. Tiada aduan. Tiada armada Vellfire di garajnya!

Mengenai hudud, saya tidak peduli. Kerana tiada sekatan punitif sepatutnya menjejaskan kita selagi kita warganegara yang baik dan patuh undang-undang. Tidak berbeza dengan hukuman mati mandatori bagi pengedar dadah di Singapura.

Okay, jadi mungkin ada beberapa lagi lelaki berjalan-jalan dengan berjubah dan serban selepas itu. Jadi apa? Mungkin ada macha yang kurang mabuk bergaduh di Bangsar setiap hari Jumaat. Atau Instaqueens berwajah itik yang lebih rendah berjalan-jalan dengan seluar pendek di dalam bangunan kerajaan. Jadi apa? Adakah perubahan kosmetik kecil ini benar-benar isu hak asasi manusia? Adakah mereka benar-benar tidak dapat ditanggung berbanding memulakan baharu dalam kerajaan yang sekurang-kurangnya cuba menyelesaikan masalah terbesar negara kita?

Mungkin sudah tiba masanya untuk menghentikan permusuhan yang tidak perlu dengan parti Islam. Bekerja dengan mereka atau sebaliknya menentang mereka. Damai.

THIRUNAVUKKARASU KARASU – HARAKAHDAILY 29/11/2022

**terjemahan secara bebas dari tulisan asal dalam bahasa Inggeris

Sumber Asal: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0EywcK3MdyVXvJktWubWdNWphP78biwD1GgG2UpuL2mFApKargdEDzXPbgpeSTsDFl&id=100002314914591&mibextid=Nif5oz 

Komen Weblog Ibnu HasyimHalimunan: Ancaman baru k'jaan BN-PH. & 'penjajah' baru.

Hati-hatilah 2 ancaman Baru. (i) Kerajaan BN-PH. (ii) 'penjajah' baru, iaitu rasuah.

Sekian. 

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails