Sunday, December 18, 2022

Qatar: Cemas, dikepong minda terrorist. Rupanya, teruk lagi M'sia..

 

Gambar hiasan-bawah: (FILE - Turkish troops arrive at their military base in Doha, Qatar, June 23, 2017. Closure of the base is one of the demands being made on Qatar by four Arab nations.)

Komen Rakyat dalam blog ini..

16 comments:

1 Anonymous said...

Qatar ialah sebuah negara Islam. Pada awal penyokong dan pemain curiga terhadap keselamatan mereka. Cemas dan dikepong oleh minda Islam terrorist.

Rupa rupa semakin lama berada di Qatar, semakin terasa selesa dan bebas. Tiada perasaan terasa diganggu oleh istilah terrorism. Malah sedar dan mengungkapkan Islam adalah damai. Ramai yang ingin mengenali Islam lebih mendalam. Ada yg malah memeluk agama Islam.

Tetapi kat Malaysia siang kit meniupkan api perkauman dan agama. Melebel Islam ganas. Islam terrorist. Islam menyebabkan negara mundur. Islam taliban. Orang orang cina bebas dan rasa selamat beriadah di kawasan orang Islam. Bebas membeli belah. Bebas melakukan aktiviti. Tetapi orang Islam tidak dapat merasakan kebebasan seperti itu di kawasan yang majoriti cina.

Siang kit membawa politik kampong ke level tertinggi. Menanam minda akar umbi dengan islamofobia. Menanam minda akar umbi dengan meremehkan Islam. Menanam minda akar umbi bahawa gelombang hijau adalah malapetaka. Menanam minda akar umbi merendahkan martabat bumiputera di negara sendiri. Menanam minda akar umbi untuk menolak sistem pendidikan negara dan membawa masuk uec.

Sudah lebih 60 datang dari negara Cina dan tinggal di Malaysia, tapi masih membawa politik kampong
Cina. Membawa masuk faham zionist. Sudah sudah membawa agenda mencinakan Malaysia. Hormati penduduk asal negara ini.

Kau dah kenapo.. bila otai bermadah helah

Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim kerap mencurahkan perasaannya berupa teguran atau sindiran melalui ungkapan puisi.

Isnin 19 Disember:

"Aku isytiharkan di sini,
aku akan mengundi bebas ikut hatiku
akan aku berikan undi kepercayaan
kepada perdana menteri sahabatku."

Bagaimanapun, Hasan dalam sajaknya menyoal MOU itu "autokrasi atau demokrasi," sambil menyorot kisah Hang Tuah dan Hang Jebat.

"Maka
"Kepada mu abang Tuah
"Aku lafazkan satu deklarasi di sini:
"Biarlah aku dipancung mati
"Aku tidak rela
"Di Parlimen Malaysia ini berkuburnya demokrasi."

Melalui karya terbarunya yang disiarkan di media sosial hari ini dengan judul "Satu deklarasi," Hasan membantah memorandum persefahaman (MOU) Perdana Menteri Anwar Ibrahim dengan beberapa parti lain.

"Parlimen itu kemuncak suara demokrasi" dan "Parlimen bukan tempat makhluk zombi" yang bergerak mengikut arahan ketua.

"Biarlah aku bicara
"Sebagai seorang MP di sini
"Aku bukan robot, bukan zombi
"Aku masih ada maruah
"bukan bangkai bernyawa."
"Dulu kita jaga kita"
"Sekarang jaga bontot jaga"
"Di Parlimen Malaysia ini berkuburnya demokrasi."

Meskipun begitu, Hassan menjelaskan kepada Malaysiakini dia akan tetap mengundi menyokong usul percaya perdana menteri di Dewan Rakyat pada Isnin depan.

3 Anonymous said...

Adakah mereka2 itu mengambil model KONGSI GELAP @KOMUNIS dlm merangka/menggubal MoU tersebut? Hati2 dgn semangat komunisma yg berselindung disebalik nama demokrasi? Hu hu...

4 Anonymous said...

Hari ini umum tiada lantikan politik, esok Amat Jazlan jadi Pengerusi FELCRA..

Bukan sehari bukan seminggu bukan 24 hari saya ulangggg... esok ke putar jaya esok Amat Jazlan kita lamtik Amat Jazlan pengerusi Felcra..

Datuk Seri Anwar Ibrahim baru sahaja mengumumkan bahawa perkhidmatan lantikan politik dalam badan berkanun di peringkat kerajaan pusat dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) ditamatkan serta merta?

Lantikan politik kononnya ditamatkan, lepas itu Zahid umum pelantikan kembali Ahmad Jazlan sebagai Pengerusi FELCRA

Bukan main lagi naratif pujian yang diwa-warkan oleh laskar-laskar siber pro-PKR dan UMNO di media sosial, kononnya Anwar berhati besar dan ‘serius’ melakukan reformasi dalam pentadbiran.

Saya ulangggg...

5 Anonymous said...

Tajuk kerajaan pun mereka kerajaan perpaduan. Sebenarnya PN pembangkang. Bukannya PN menganggotai kerajaan seperti BN. Jadi kerajaan perpaduan tak wujud.

6 Anonymous said...

KOTA BHARU: Tindakan kerajaan PH-BN memaksa setiap ahli parlimen yang menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim pada usul undi percaya di Dewan Rakyat Isnin ini dianggap bertentangan dengan kebebasan bersuara setiap ahli parlimen.

Akademia Psikosiolinguistik dari UPSI, Dr Zulkeflee Yaacob berkata, tindakan itu memperlihatkan pelanggaran hak amalan demokrasi dan memperlihatkan kepincangan terdesak perdana menteri mahu mengekalkan kuasa eksekutif.

Katanya situasi itu berlaku kerana tiada blok parti yang mendapat majoriti mudah untuk menubuh kerajaan Persekutuan selepas PRU15.

“Sedangkan sebelum itu Tan Sri Muhyiddin telah menghantar SD yang mendakwa cukup sokongan tetapi Pengerusi BN memohon menangguh titah agar dilanjutkan waktu. Sedangkan tindakan itu suatu pelanggaran yang mencetuskan polemik.

“Tindakan Yang di-Pertuan Agong mengikut budi bicara tentang parti yang ‘mungkin’ mendapat mandat minimum 115 daripada 222 kerusi parlimen berlandaskan perlembagaan,” katanya di sini.

Semalam, parti komponen yang menyokong Anwar ‘dipaksa’ menandatangani Perjanjian Persefahaman Kerjasama sebagai langkah penguatkuasaan undang-undang anti lompat parti melalui akta-akta secara kumulatif.

Pada perjanjian tersebut setiap ahli parlimen yang menyokong Anwar mesti mengundi percaya kepadanya. Dan ahli parlimen yang gagal, enggan atau cuai dari berbuat sedemikian dikira melanggar tanggungjawab sebagai ahli parlimen secara individu kepada parti yang diwakili mereka.

Pelanggaran itu sekali gus akan menyebabkan mereka diberhentikan daripada menjadi ahli parlimen serta kerusi beliau juga akan dikosongkan mengikut kerangka maksud Artikel 49A(1) Perlembagaan Persekutuan.

7 Anonymous said...

Bagaimana Zeti atau pihak pendakwaan mahu menjelaskan kehadiran beliau dalam satu majlis pada 15 Disember 2022?

Zeti Akhtar Aziz, sakit atau ‘buat-buat sakit’?
Mahkamah tidak boleh hadir, Majlis lain boleh? Sejak UMNO tadah punggung pada Bang Non kes Najib tidak dihiraukan lagi..!!

Mana suara pemimpin UMNO sekarang..

“Saya menerima pesanan teks daripada pegawai penyiasat (IO) sekitar 11.56 pagi ini memaklumkan bahawa Tan Sri Zeti yang sebelum ini saya maklumkan akan datang esok, telah memaklumkan melalui peguamnya kepada IO bahawa beliau tidak sihat dan mendapat cuti sakit selama dua hari,” – Timbalan Pendakwa Raya (TPR) Ahmad Ikram

UMNO menerusi satu kenyataan media menggesa agar tindakan sewajarnya diambil apabila tular pula dokumen siasatan berkaitan penglibatan seorang individu dalam skandal 1MDB dan SRC.

Link bawah Kenyataan media UMNO

https://umno-online.my/2022/08/18/sprm-jabatan-peguam-negara-perlu-beri-penjelasan-ahmad-maslan/

UMNO juga meminta agar siasatan terhadap penglibatan Tawfiq Ayman dan Zeti Aziz telah diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara. Apa status tindakan sekarang..!?

Penyokong 'Bossku' hanya tunggu dan lihat tindakan pemimpin UMNO setelah mereka menadah punggung masing masing pada Brother Anwar Bin Ibrahim.

Zety mengelak dari menghadiri sebutan kes 1MDB dengan alasan muntah, demam dan vertigo, sebaliknya boleh tampil dalam satu majlis lain.

Di hitung keseluruhan ‘cuti sakit’ yang diperolehi Zeti sehingga kini berjumlah 23 hari termasuk hari Sabtu dan Ahad.

Persoalannya, sampai bila Zeti akan menikmati ‘cuti sakit’?

Unknown said...

Ap parti lain kena zip mulut.. Tapi ap pn pun samakan kena sokong pimpinan tertinggi.. Ada berani ke bagi peluang ap pn berlawanan dgn pucuk pimpinan.

Unknown said...

Akta tu dibuat utk kestabilan politik. Udah2lah.. Tunggu pru 16. Masa tu lawanlah balik

10 Anonymous said...

Pimpinan dap ada turun ker kat tapak tu. Atau antar khadam jer.

11 Anonymous said...

Ada AP yg patuh kepada pimpinan. Ada yang diarah patuh. Bezakan.

12 Anonymous said...

Usah ganggu Dr Samsuri tadbir Terengganu

Dr Samsuri perlu diberi peluang untuk beliau
bangukan Terengganu.
SEMASA bercuti dua tiga hari lepas di sebuah pulau terbesar di rantau ini saya ditanya sesuatu yang agak mengejutkan juga oleh seorang yang saya anggap sebagai master mind (intel) politik asal dari negeri Terengganu. Apa yang ditanya kepada saya ialah tentang kerajaan Pas Terengganu yang dikatakan bergolak. Bergolak? Terkejut saya!

Menurutnya kedudukan MB Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar sedang diancam. Samsui akan cuba disingkirkan dan akan diganti dengan seorang tokoh lain. Beliau ada membayangkan nama tokoh itu tetapi tidak wajar saya sebutkan di sini kerana belum absah perancangan itu?

Berbalik kepada maksud asal catatan saya, berhubung pertanyaan isu MB Terengganu ini, saya tidak memberi reaksi dan mendengar seadanya kepada persoalan oleh intel itu. Bahkan tidak mahu mempedulikan atas sebab-sebab yang saya sebut diatas tadi. Namun setelah beliau menampakkan kesungguhan mahu mendengar pendapat saya, menjadikan saya memberi sedikit fokus.

Tanpa saya mencungkil intel itu memberi tahu ada beberapa sebab kenapa sesetengah pihak di Terengganu tidak senang dengan Samsuri sehingga menyebabkan beliau perlu ditukar. Antara disebut ialah cara Samsuri mentadbir Terengganu secara profesional dimana cara ini tidak tergapai oleh golongan agamawan yang naif mengenai pentadbiran dan politik.

Cara Samsuri itu juga dilihat sebagai mengabaikan orang politik. Beliau katanya memberi tumpuan kepada pembangunan negeri dan tidak begitu melayan kehendak-kehendak orang parti. Tindakan ini menyebabkan beliau tidak popular di kalangan orang parti sampai ada tuduhan mengatakan beliau tidak mempedulikan parti?

Praktik itu menyebabkan orang politik di Terengganu yang mahu mencari projek atau mendapat ghanimah selepas menang tidak dilayan oleh Samsuri. Beliau dikatakan lebih senang dan seronok berjumpa dengan korporat atau mereka yang membawa proposal untuk membangun Terengganu. Kelulusan kawasan balak dan lombong seperti berlaku sebelum ini dan di Kelantan pada masa ini tidak diteruskan oleh Samsuri.

Menurut intel itu, beliau sebagai warga Terengganu sendiri menyokong dengan cara Samsusi yang obses untuk mencari sumber kewangan kepada Terengganu. Katanya, sebagai MB Samsuri mempunyai tugas berat dipikulnya kini. Salah satu ialah untuk melunasi hutang yang ditanggung kerajaan Terengganu hasil peninggalan kerajaan UBN dahulu berjumlah lebih RM 1 billion.

Menurutnya yang mengaku terlibat dan berada di belakang MB Terengganu di zaman BN, segala projek yang diluluskan dizaman kerajaan BN dahulu kini sudah pun diberhentikan atau ditangguhkan. Pembangunan di Terengganu jem, katanya. Kerajaan Terengganu perlu membayar hutang kepada kontraktor sehingga hujung bulan ini. Inilah masalah dan tanggungjawab yang terletak di bahu Samsuri.

Seperti saya kata tadi, cerita intel itu saya tidak berminat dan menganggap ianya sebagai provokatif sahaja. Sehinggalah saya kebetulan mendengar ucapan Dr Samsuri di majlis ijtimak Pas Terengganu dua tiga hari lepas yang memberi peringatan bahaya perpecahan dalaman dan perebutan jawatan, baru saya menyedari dan teringat apa yang diceritakan oleh intel berkenaan semasa bercuti di pulau itu.

Dalam ucapan itu Samsuri tiba-tiba membangkitkan dua peristiwa kejatuhan kerajaan Pas lampau, satu kejatuhan kerajaan Pas Terengganu pada tahun 1962, dan kedua kejatuhan kerajaan Pas Kedah tahun 2008. Menurutnya kedua-dua kejatuhan kerajaan itu disebabkan kerana berlaku krisis dalaman dan perebutan kuasa.


13 Anonymous said...

Kerjasama penyamon penyangak PH DAP BN bagi menghadapi enam PRN..

Hoi ya hoi , hoi ya hoi kami adalah penyamon.. kerjasama penyamoon ooo... ya hoi ya hoi..

Kerjasama dengan PH DAP BN bagi menghadapi enam PRN)..saya ulanggg..!!

Pakatan Harapan (PH) yang turut disertai DAP tidak menolak kemungkinan bekerjasama dengan Barisan Nasional (BN), khususnya UMNO, bagi menghadapi enam Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang.

Setiausaha Agung PH Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail bagaimanapun berkata kerjasama menghadapi PRN yang bakal diadakan tahun depan itu belum dimuktamadkan lagi.

Enam negeri iaitu Kedah, Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan, Selangor dan Pulau Pinang, bakal mengadakan PRN masing-masing tahun depan, setelah tidak menyertai PRU-15, bulan lalu.

Saya ulangggg..!!

Hoi ya hoi , hoi ya hoi kami adalah penyamon.. ini kerjasama penyamoon..!!
Kami Penyamoon... kami penyamoon
hoi ya hoi..

14 Anonymous said...

Brother Anwar Bin Ibrahim asal orang Pulau Pinang. 29 Kg Melayu Pulau Pinang lenyap betul betul depan lubang hidung brother.

Ketua Penyelidik IRIS, Nur Hanis Mohamad Noor dalam Dimensi di TV Pertiwi bertajuk Pulau Pinang bakal jadi Singapura ke-2? malam tadi.

Berdasarkan dapatan kajian, Hanis berkata, sekurang-kurangnya 29 buah kampung Melayu sudah dihapuskan sepanjang sejarah sehingga kini.

Katanya, modem yang sama seperti di Singapura pada tahun 1995, Parti Tindakan Rakyat (PAP) membina satu lembaga dinamakan Housing Development Board (HBD).

Menurutnya, polisi perumahan di Singapura tidak membenarkan mana-mana kaum mendominasi satu kawasan.

“Kampung Melayu diambil tanahnya oleh kerajaan di bawah HDB dan diberikan tender kepada pemaju-pemaju swasta. Kemudian apabila terbinanya flat atau kondominium, tidak dibenarkan satu kaum apatah lagi orang Melayu untuk mendominasi satu kawasan.

“Jadi orang Melayu tiada satu komuniti yang mengamalkan kemasyarakatan Melayu dan Islam.

“Dan di Pulau Pinang, kejadian yang sama juga, 29 buah kampung Melayu dihapuskan.

Brother Anwar Bin Ibrahim boleh bantu Kg Melayu di Pulau Pinang ka...!?

15 Anonymous said...

Bro An asal orang pulau pinang.
Tapi kasihnya pada orang melayu sifar.
Kasihnya pada orang dap 100%.
Kerana kasih sayang dengan dap sanggup bekerjasama dengan dap.
Lantikan ramai menteri melayu dan sedikit menteri cina adalah komestik semata mata.
Penampilan wajah komestik menutup wajah hodoh yang sebenarnya.
Wajah komestik itu membela nasib melayu, wajah sebenar melenyapkan kampung melayu.

Sama juga pimpinan parti kris.
Komestiknya tebal.
No anwar no dap dalam pau.
Akur dengan akar umbi.
Tapi bila menang pru, kasihnya pada akar umbi tiada.
Kasihnya pada dap 100%.
Campak ke longkang resolusi pau.
Kerana kerusi, cintanya pada akar umbi zero.
Komestiknya bela melayu.
Wajah sebenarnya jaga perut.

16 Anonymous said...

Hari ini umum tiada lantikan politik, esok Amat Jazlan jadi Pengerusi FELCRA.. saya ulangggg...!

Bukan sehari bukan seminggu bukan 24 hari saya ulangggg... esok ke putar jaya esok kita lamtik Amat Jazlan pengerusi Felcra..

Datuk Seri Anwar Ibrahim baru sahaja mengumumkan bahawa perkhidmatan lantikan politik dalam badan berkanun di peringkat kerajaan pusat dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) ditamatkan serta merta?

Lantikan politik kononnya ditamatkan, lepas itu Zahid umum pelantikan kembali Ahmad Jazlan sebagai Pengerusi FELCRA

Bukan main lagi naratif pujian yang diwa-warkan oleh laskar-laskar siber pro-PKR dan UMNO di media sosial, kononnya Anwar berhati besar dan ‘serius’ melakukan reformasi dalam pentadbiran.

Dolu rakyat teriak kuat kuat
'Kita Jaga Kita'
Sekarang kena bisik pelan pelan cakap
'Jaga Montot, jaga montot'
Saya ulangggg...

#jagamontotjagamontot

1 comment:

Anonymous said...

Ingatkan bro An punya sokongan padu. Rupa rupanya terpaksa buat mou. Moga bro An berjaya dengan caranya. Jangan lupa yang hiv tertinggi di selangor. Jangan lupa 29 kampong melayu yang hilang dari peta. Jangan lupa lagu 40 penyamun. Jangan lupa yang bro An boleh mengajar tafsir dan hadith.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails