Monday, December 19, 2022

Ini Ratu Rock, X jadi isu.. Apa jadi isu? ..& Gerakan Info Bencana.

 


1. K’jaan BN-PH Pahang tidak matang batal tempahan dewan 

PAS Kawasan Temerloh dengan berat hati ingin memaklumkan bahawa Jamuan Kesyukuran Parlimen Temerloh yang dijadualkan akan berlangsung pada hari esok (14 Disember 2022) di Dewan Tun Razak, Temerloh terpaksa dijalankan di perkarangan Surau Al-Khairiah, Seberang Temerloh atas arahan khas Kerajaan BN-PH Negeri Pahang yang baru dikeluarkan kira-kira jam 10 pagi tadi.

PAS Kawasan Temerloh sangat terkejut dengan tindakan dan arahan mengejut untuk membatalkan tempahan Dewan Tun Razak, Temerloh sehari sebelum program ini akan dijalankan tanpa apa-apa justifikasi yang relevan dan rasional. Segala prosedur tempahan dan wang deposit juga telah diselesaikan mengikut jangka masa dan ketetapan yang telah ditetapkan oleh pihak Majlis Perbandaran Temerloh (MPT). Persiapan jamuan juga telah pun selesai hampir 90 peratus dan jemputan telah dihebahkan kepada semua lapisan masyarakat di Parlimen ini termasuklah kepada semua agensi kerajaan dan pasukan keselamatan.

Pihak kami juga ingin melahirkan kekesalan atas tindakan yang tidak bertamadun dan menghormati hak demokrasi negara ini. Janganlah kerana dendam politik rentetan keputusan yang rakyat dalam PRU15 baru ini, keputusan ini diambil.

Dalam masa yang sama, pihak kami ingin mendesak pihak berkuasa tempatan supaya membatalkan juga konsert Ratu Rock Malaysia Ella yang akan berlangsung pada pada tarikh yang sama di Dataran Temerloh sebagaimana di pautan link berikut https://www.facebook.com/100067033012188/posts/473007341610362/?sfnsn=mo 

Jangan sesekali bersikap double standard dalam perkara ini.

Pihak kami juga ingin memberikan peringatan kepada Kerajaan Negeri Pahang untuk mentadbir negeri ini dengan matang dan harmoni serta menghormati perbezaan dan kepelbagaian latar belakang, fahaman politik mahupun pandangan. 

Jangan sesekali bertindak rakus dan pengecut dengan menggunakan kuasa pemerintahan untuk menghadapi pihak yang berbeza pandangan mahupun pendirian dengan kerajaan negeri. Kami tidak teragak-agak untuk menggerakkan kebangkitan rakyat untuk menolak kezaliman dan kebobrokan pentadbiran kerajaan negeri ini.

Sekian.

ZULKIFLI MOHD YUSOF
Ketua Penerangan 
PAS Kawasan Temerloh – HARAKAHDAILY 13/12/2022


2. Khidmat Malaysia buka Bilik Gerakan Info Bencana 

SEPERTI mana amaran yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi (MetMalaysia) malam tadi bahawa hujan berterusan di lapan negeri iaitu Terengganu, Kelantan, Pahang, Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Johor, yang dijangka berlaku hingga 20 Disember ini, Bilik Gerakan Info Bencana (BGIB) telah mula menerima laporan berkaitan dengan kawasan yang telah dinaiki air sehingga menyebabkan bencana banjir berlaku.

Antara negeri yang terjejas teruk ketika ini adalah negeri Kelantan dan Terengganu manakala beberapa buah negeri lain telah mula memberikan maklumat paras air yang semakin membimbangkan.

Semalam, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) telah mengeluarkan amaran hujan yang terbahagi kepada tiga seksyen iaitu seksyen A, amaran hujan berterusan (bahaya) yang melibatkan beberapa daerah di Kelantan dan serta seluruh Terengganu.

Hujan sangat lebat berterusan dijangka berlaku di negeri Kelantan (Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Jeli, Tanah Merah, Bachok, Machang, Pasir Puteh dan Kuala Krai).

Manakala seksyen B iaitu amaran hujan berterusan (buruk) dikeluarkan bagi daerah Padang Terap, Sik dan Baling, Hulu Perak,  Gua Musang, beberapa daerah di Pahang iaitu Tanah Tinggi Cameron, Lipis, Jerantut, Maran, Kuantan, Pekan dan Rompin.

Amaran ketiga iaitu seksyen C, amaran hujan berterusan (waspada) dikeluarkan bagi seluruh negeri Pulau Pinang serta beberapa daerah di negeri Kedah iaitu Langkawi, Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena, Yan, Pendang, Kuala Muda, Kulim dan Bandar Baharu.

BGIB telah mula beroperasi 24 jam yang diketuai oleh Encik Mohd Ashrul Hisyam Abdul Jalil di Pejabat Pentadbiran Khidmat Malaysia Pusat. Arahan juga telah diberikan kepada Khidmat Malaysia Negeri khususnya yang terlibat dengan banjir.

Khidmat Malaysia mengalu-alukan sumbangan daripada semua pihak. Dana sumbangan khusus buat mangsa bencana dan para petugas barisan hadapan yang turun beroperasi.

Sumbangan boleh dihulurkan melalui nombor akaun:

Bank: Maybank
No akaun: 5623 8454 2866
Nama: Pertubuhan Pengurusan Kecemasan Bencana Malaysia (KHIDMAT MALAYSIA)

Sebarang makluman mengenai sumbangan atau pertanyaan boleh hubungi di Whatsapp HOTLINE KM di nombor 010-544 9866.

Berkhidmat Untuk Kemanusiaan, Beramal Kerana ALLAH.

KHAIRUL FAIZI AHMAD KAMIL
Ketua Pengarah Khidmat Malaysia
18 Disember 2022 – HARAKAHDAILY 18/12/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ini  Ratu Rock, X jadi isu.. Apa jadi isu? ..& Gerakan Info Bencana.

Inilah, Malaysia tanah airku, semoga al-hamdulillah.

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails