Friday, May 20, 2022

S'pura tuduh UAS 'ekstrem', macam baruanya di M'sia.

 

Ustaz Abdul Somad (UAS) ditolak masuk oleh imigrasi Singapura. /Instagram/@ustadzabdulsomad­_official

KL/IH: Kementerian Dalam Negeri Singapura akhirnya membuka suara dan mendedahkan alasan enggan memasuki Ustaz Abdul Somad (UAS) ke dalam wilayah kedaulatannya.

Dalam satu kenyataan bertulis, Kementerian Dalam Negeri Singapura menganggap Ustaz Abdul Somad dianggap menyebarkan ajaran ekstremis yang tidak boleh diterima umum di Singapura.

"Somad diketahui menyebarkan ajaran ekstremis dan memecahbelahkan, yang tidak boleh diterima dalam masyarakat berbilang kaum dan agama Singapura," kata Kementerian Dalam Negeri Singapura.

Singapura juga memberikan contoh bahawa Ustaz Abdul Somad telah berdakwah bahawa pengeboman berani mati adalah sah dalam konteks konflik Israel-Palestin.

Bukan itu sahaja, dalam konteks itu, UAS juga dikatakan menganggapnya sebagai 'operasi syahid'.

"Beliau juga membuat komen menghina tentang ahli komuniti agama lain, seperti Kristian, dengan menyifatkan salib Kristian sebagai tempat tinggal jin pagan (roh/syaitan)," kata kementerian itu.

“Selain itu, Somad secara terbuka merujuk orang bukan Islam sebagai kafir,” tambah kementerian itu.

Kerajaan Singapura juga menegaskan bahawa kemasukan pelawat asing ke wilayahnya tidak boleh dilakukan secara automatik.

Menurut mereka, setiap orang yang memasuki Singapura akan diadili berdasarkan kes demi kes.

“Sementara Somad berusaha untuk memasuki Singapura dengan berselindung sebagai lawatan sosial, kerajaan Singapura memandang serius sesiapa sahaja yang menyokong keganasan dan/atau menyokong ajaran dan perpecahan ekstremis. Somad dan rakan perjalanannya tidak dibenarkan masuk ke Singapura," kata kementerian itu.

Sementara itu, Kementerian Dalam Negeri kemudian mengesahkan Ustaz Abdul Somad tiba di Terminal Feri Tanah Merah di Singapura pada 16 Mei 2022 dari Batam bersama enam orang teman perjalanan.

Selepas ditemu bual, rombongan Ustaz Abdul Somad kemudiannya ditolak masuk ke Singapura dan diletakkan menaiki feri untuk pulang ke Batam pada hari yang sama.

Berita mengenai Ustaz Abdul Somad yang ditolak masuk ke Singapura menjadi tular di media sosial. Beberapa laporan menyatakan bahawa UAS telah dihantar pulang dari negara ini.

Sehubungan itu, Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) di Singapura mengesahkan Ustaz Abdul Somad tidak dihantar pulang oleh Singapura, sebaliknya ditolak masuk.

Ketua Penyelaras Fungsi Sosial dan Budaya Kedutaan Indonesia di Singapura, Ratna Lestari, menyatakan Ustaz Abdul Somad ditolak kerana tidak memenuhi kriteria kemasukan warga asing ke negara ini.

“Jadi dia belum masuk Singapura dan permit masuknya telah ditolak,” kata Ratna, dipetik Mind-Rakyat.com daripada Antara pada 17 Mei 2022.

Memang Singapura menuduh Ust Abd Samad 'ekstrem', macam baruanya parti perkauman anti Islam di Malaysia juga menuduh ahli parti Islam se Malaysia sebagai 'ekstrem'. Cuma bezanya barua-barua di Malaysia ramai yang Melayu tetapi mengaku beragama Islam, mungkin itu antara strateginya. (IH)

Perhatian: No telefon Ibnu Hasyim.com terkini 014-400 2015

3 comments:

Anonymous said...

UAS punyai pengaruh yg sangat besar dialam nusantara ini. Teruskanlah berdakwah tanpa rasa gentar dengan agen2 DAJJAL ini!!!

Anonymous said...

Singapura tu asal nama temasek. Bila datang penjajah, banyak rosak mereka buat. Tapi jangan lupa singapura adalah negeri dalam malaysia asalnya. Mesti ada usaha untuk kembalikan singapura ke dalam malaysia. Jika tidak habis para ustaz dianggap pengganas. Tidak ada salah untuk ambil balik singapura ke malaysia.

Anonymous said...

Itu tandanya kita perlu kembalikan Singapura kepada asalnya Temasik, milik Melayu raya, milik Nusantara bukan lagi dikendali kaum extrimis Cina yang sering memusuhi Islam, selamatkan Singapura umpama selamatkan Palastine dari jajahan Israel

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails