Tuesday, May 17, 2022

Di kampung ini, kuburan ari-ari bayi di gantung di pokok.


KL/IH: Bali Id. Bangli - Terdapat sebuah perkampungan unik di Bali. Biasanya plasenta atau plasenta bayi yang baru lahir akan tertimbus di dalam tanah. Tetapi di kampung ini, plasenta akan digantung pada pokok.

Bagaimana ceritanya?

Penduduk Kampung Orang Asli Bayung Gede di Daerah Kintamani, Bangli, Bali, menganggap menanam uri bayi yang baru lahir di halaman rumah mereka adalah satu pantang larang. Mereka juga mempunyai tempat khas sebagai pengganti tanah untuk menanam plasenta.

Lokasi itu dinamakan Setra Ari-Ari, atau kubur khas untuk plasenta. Walaupun Setra Aris sudah ada, orang kampung tetap tidak menanam uri.

Mereka lebih suka menggantung plasenta yang telah ditampung oleh anda (tempurung kelapa dipotong dua) pada dahan pokok Bukak. Tidak dinafikan, lokasi itu mendapat perhatian umum kerana dianggap unik. Tidak ada tempat seperti itu di Bali.

Sejak beberapa tahun lalu, kawasan Kampung Bayung Gede telah dikunjungi oleh pelancong asing. Setra Ari Ari telah menjadi tempat yang tidak akan dilalui oleh pengunjung. Mereka pelik, kenapa plasenta bayi yang baru lahir digantung begitu sahaja. Plasenta juga sangat selamat daripada memburu haiwan liar dan tidak menyebabkan bau.

Bandesa Bayung Gede, I Ketut Sukarta, mengakui ada kisah panjang di sebalik kewujudan Setra Ari Ari atau dikenali sebagai Pengutangan Kau oleh penduduk setempat.

Penduduk kampung wajib meletakkan sungsungan yang disakralkan oleh penduduk, berupa Ratu Pingit dan Ratu Bungsil di rumah. Inilah sebabnya penduduk Bayung Gede di Kintamani tidak pernah mencemarkan tanah mereka sendiri. Kerana, jika uri di halaman rumah, sedangkan di halaman itu ada Jero Kubayan atau watak suci lain, di situlah kesalahannya.

"Ari dikira kotor, letih. Jadi kami letakkan uri di luar halaman rumah. Kami mempunyai kawasan khas seluas 30 ekar bernama Setra Ari-Ari," kata Ketut Sukarta.

Menurut Sukarta, Setra Ari Ari di Bayung Gede Kintamani sering menjadi objek kajian pelajar, dan digemari oleh pelancong asing.

Sekian.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails