Thursday, May 19, 2022

Kebangkitan Dinasti Marcos di Filipina, suatu analisis.

 

Foto: Tangkapan Layar Adu Perspektif '24 tahun Reformasi dan Alarm Demokrasi dari Filipina'

KL/IH: Kemenangan Ferdinand 'Bongbong' Marcos Jr dibayangi oleh sosok bapanya yang bergelar diktator. Kepimpinan Marcos Jr dianggap tidak semestinya serupa dengan cara bapanya.

Pengarah Eksekutif Freedom Institute Rizal Mallarangeng berkata Bongbong dipilih secara demokrasi. Rizal menilai era kepimpinan di Filipina sekarang berbeza apabila bapa Marcos Jr memimpin.

"Bongbong dipilih secara demokrasi. Jadi walaupun anaknya Marcos, ia tidak semestinya mengulangi apa yang Marcos lakukan. Namanya sama, ya, anaknya Marcos. Tetapi, bolehkah dia mengukir pencapaian autoritarianisme seperti bapanya. ? Itu era yang berbeza," kata Rizal dalam Adu Perspektif. 24 tahun Reformasi dan Penggera Demokrasi dari Filipina', Rabu (18/5/2022).

Pemilihan Bongbong juga menjadi tumpuan kerana ia mengukuhkan bau dinasti politik. Mengenai sama ada pemilihan Bongbong boleh menjadi penggera kepada politik Indonesia, Rizal menilai ia tidak memberi kesan.

Kerana, menurutnya, tahap demokrasi di Indonesia jauh lebih baik daripada Filipina. Indonesia dianggap mempunyai kepelbagaian, sehingga dianggap sukar untuk dikawal oleh sekelompok masyarakat.

"Sokongan kita bagus. Kekuatan Indonesia yang tidak banyak negara lain miliki ialah kepelbagaian kita. Indonesia sangat pelbagai sehingga sukar untuk ditakluki oleh satu orang atau satu kumpulan kuasa, jika tidak dengan cara berdarah. Inilah yang Baru. Perintah yang lahir dalam keadaan berdarah, Orde Lama pun begitu juga," katanya.

Selaras dengan Rizal, ahli politik PDI-P Budiman Sudjatmiko berkata pemilihan anak diktator bukan sahaja berlaku di Filipina. Budiman menilai institusi parti politik di Filipina agak lemah, maka ia dianggap mudah untuk membersihkan sesuatu sejarah.

"Kes pemilihan anak diktator bukan sahaja di Filipina, tetapi juga di Korea Selatan. Tetapi ingat, di Korea Selatan dan di Filipina, institusi parti politik lemah. Parti politik adalah benar-benar alat yang telanjang daripada kuasa kumpulan perniagaan terkenal di Korea Selatan, Filipina juga," katanya.

"Ini bermakna, sememangnya, Korea Selatan dan Filipina adalah sistem politik demokrasi pasca diktator yang gagal melaksanakan penginstitusian yang kuat untuk aspirasi dan pengagregatan politik. Sistem demokrasi wujud, sistem memerintah permainan, tetapi pelakonnya sangat cair, jadi untuk mencuci sejarah adalah mudah," sambungnya. .

Ini dinilai oleh keadaan pihak-pihak di Indonesia. Sebab, menurut Budiman, parti lama mempunyai struktur institusi yang kukuh.

“Nasib baik Indonesia, PDI-P, Golkar, PPP, dan parti-parti lain yang sememangnya dari zaman dahulu mempunyai struktur institusi yang sangat kukuh,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Parti Gelora Fahri Hamzah menganggap kebimbangan terhadap pemilihan dan kepimpinan Bongbong adalah keterlaluan.

"Kebimbangan saya terhadap Bongbong, pada pendapat saya, berlebihan. Tidak ada yang seperti kembalinya orang, kembalinya sistem, kita tidak dapati dalam demokrasi. Itu berbeza dengan kerajaan," kata Fahri.

Fahri berkata keadaan semasa telah berubah dan menyukarkan kepimpinan diktator. Pengundi Bongbong juga dikatakan penduduk yang lahir selepas Marcos berundur, maka mereka dianggap tidak tahu sejarah terdahulu.

"Apabila anak Marcos tidak dibenarkan hadir, maka dia dituduh seolah-olah dia memikul misi keluarganya, tidak mungkin lagi, keadaan sudah berubah, generasi juga berubah, generasi pasca Marcos memilih Bongbong. Jadi dia tidak tahu,” kata Fahri.

Bagi mengelak perkara serupa berlaku, Fahri percaya apa yang diperlukan di Indonesia ialah mengekalkan demokrasi. Salah satunya ialah dengan terus mengekalkan minda demokrasi.

"Struktur, cara kita mengekalkan demokrasi dan pembaharuan kita adalah penting, kita pantau. Perkara paling penting ialah mengekalkan minda demokrasi," tambahnya. (IH)

Perhatian: No telefon Ibnu Hasyim.com terkini 014-400 2015

5 comments:

Anonymous said...

Kartel mafia konspirasi 1MDB boleh dikenal pasti jika perbicaraan kes Zeti Akhtar dan Taufiq Ayman dijalankan.

Perkembangan terbaru berkenaan pembabitan bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah sampai keperingkat kertas telah diserah kan kepada Peguam Negara.

Amerika juga mengesahkan Zeti telah menerima sogokan untuk meluluskan Bon secara pantas kilat melalui perakuan Tim Lesinner tanpa ‘dispute” oleh pihak pendakwa.

Apabila terdapat sahaja maklumat bahawa suami bekas Gabenor dan Gabenor itu sendiri ada terbabit , maka bertambah kecoh dan bersemangat rakyat mahu bekas Gabenor di seret ke muka pengadilan.

Boleh dikatakan kerana PH dan Tun Mahathir sendiri lah , maka rakyat mahu Zeti Aziz diseret ke muka pemgadilan kerana marah dan dendam rakyat yang menyokong DSNR.

Jika DSNR bersalah, mana mungkin Zeti dan suami Tawfiq Ayman tidak bersalah pula? Tanya rakyat dan para netizen.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Mohd. Kamarudin Md Din berkata, ia bagi membolehkan tindakan selanjutnya dari sudut Mutual Legal Assistance(MLA) dapat dilakukan.

“Pasukan penyiasat PDRM telah mengadakan perbincangan dengan pihak Jabatan Hal Ehwal Komersial (CAD) Singapura pada 29 hingga 31 Mac

kes begitu di ‘drag’ sekian lama maka ia menampak kan ada cubaan “cover up” bagi pihak konspitrator yang juga “tangan ghaib’ seperti didakwa beberapa pihak.

Kisah wang PNB milik pelabur diletak kan kepada syarikat anak Mahathir di Sapura Energy , dan setelah di labur wang itu, anak Mahathir mencampak kan saham Sapura Energy.

Maka , “pattern” dimana ada Zeti , di situ lah wang akan beralih keluar.

Zeti pula kebetulan sentiasa ada -pada setiap skandal membabitkan kerajaan Tun Mahathir.

Ketika rakyat masih kabur dengan kisah 1MDB, Mahathir antara terawal menyebut kehilangan wang billion dari 1MDB.

Waima, jumlah yang disebutnya berubah ubah ikut kenyataan.

Pada awal , Mahathir menyebut sejumlah RM40 bilion telah lesap, kemudian beliau menukar jumlah kepada RM27 bilion pula.

Ini menambahkan lagi syak wasangka rakyat terhadap keseluruhan cerita 1MDB.

Kertas siasatan sebenarnya telah pun diserah lebih awal sebelum ini, namun diserah Kembali kepada PDRM oleh Pejabat Peguam Negara untuk siasatan lebih lanjut lagi.

Kes Zahid Hamidi dan Zety serta Taufiq Ayman straight forward tapi PDRM SPRM dan AG tetap memilih jadi bangang bisu..!!

Bisu dan terus bisu..!!

Pada Tun Mahathir Rakyat sudah meluat kartel mafia ini..

Anonymous said...

'Bailout dan rompak' dan begitulah seterusnya 'bailout dan rompak lagi'

Masa projek dimulakan anak cucu dan kroni dah rompak projek melalui runding terus. Setelah projek tamat syarikat rugi dan cipta alasan.

Dah cipta alasan 'bailout' dilakukan. Bailout duit kerajaan maka kroni dan anak cucu mula rompakan di siang hari. Cipta alasan rugi dan mohon dibailout lagi. Sudah bailout rompak lagi.. begitulah seterusnya.

Semasa Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri ke-4, banyak projek mega yang pernah dilancarkan telah bankrap dan kemudian terpaksa kerajaan bail-out oleh Mahathir melibatkan syarikat kroni beliau.

Ada projek yg diselamatkan(bailout) oleh kerajaan setelah dibailout maka rompakan disiang hari kroni dan anak cucu dilakukan semula.

Bailout dan rompak lagi.. bailout dan rompak lagi... Bailout dan rompak lagi dan Begitulah seterusnya berulangbulang sampai Atok mampos.. dailog cite P Ramlee haah

Anonymous said...

Apa bodo nya, kes najib tgh bjln kt mahkamah, najib boleh je tarik sapa saje yg terkait dgn 1mdb.. Ko tk yah la nk berhalusinasi petik nama org yg ko tk suka, dh mcm ovedose ketum je..

Anonymous said...

Dlu ko tk dpt pojek masa madey ke, meroyan ko smpi tua ni.. Kesian

Anonymous said...

Zahid ada lah ‘easy target’ Mahathir berbanding Najib.

Mahathir pura pura menyerang Zahid untuk alih perhatian PRU 15 makin dekat rakyat hakim negara akan menghukum pengkhianat dan barua barua yang membelakangkan kedaulatan dan maruah bangsa Johor dan Sultan Johor.

Barua DAP@LeeKwanYew ini sanggup mengadaikan Pulau Batu Putih pada anak Lee Kwan Yew dalam laporan dibentang isu Pulau Batu Putih di istana Sultan Ibrahim di Johor baru baru ini

Kes Zahid sangat 'straight forward' sama dengan kes AMLA Zety dan Taufiq Ayman dan Hakim Nazlan.

Zahid terikat dengan banyak kes yang kerajaan Mahathir cipta.

Mahathir tidak berani menyebut ini terhadap Najib kerana takut Najib akan sembur Mahathir berkenaan Zeti dan Nazlan.

Tidak masuk akal wang masuk kedalam akaun laki Zeti masih lembab dan terhegeh hegeh untuk didakwa.

Begitu juga dengan kes Nazlan. Mahathir sangat takut membicarakan skandal dua orang ini.

Jika Mahathir syok sendiri mengaku diri pembenteras rasuah dan anti rasuah, maka dua skandal ini menafikan perakuan syok sendiri Mahathir.

Kini , konklusi nya , Mahathir pura pura menyerang Zahid untuk alih perhatian.

Mahu tidak mahu Mahathir mesti alih tumpuan kerana semua isu sudah mula

Jika tidak perguna media milik kroni untuk alih tumpuan daripada isu Zeti bailout Sapura, atau isu RM700 juta Zeti dan Hakim Nazlan, maka masak lah Mahathir, kerana PRU15 semakin hampir.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails