Wednesday, May 18, 2022

S'pura X demokratik jauh dari semangat ASEAN.

 

Fadli Zon. (Farih/detikcom)

KL/IH: Kerajaan Singapura menjelaskan mengapa negaranya menolak Ustaz Abdul Somad Batubara atau UAS ke negara mereka.

Anggota Komisi I Dewan Perwakilan Rakyat Indonesia, puak Gerindra, Fadli Zon, menilai sikap Negara Singa itu seolah-olah menyudutkan identiti UAS.

"Penghakiman sepihak Singapura menunjukkan bahawa negara itu tidak menghormati hubungan kejiranan yang baik. Orang boleh menganggap Singapura terdedah kepada Islamofobia dan juga perkauman," kata Fadli Zon kepada wartawan, Rabu (18/5/2022).

Pengerusi BKSAP DPR RI mempersoalkan hak Singapura untuk 'membicarakan' Abdul Somad. Malah, kata Fadli Zon, setakat ini UAS tidak terlibat dalam kes perundangan di negara ini.

"UAS dikenali sebagai ulama terkemuka, intelektual dan berfikiran luas dalam kewarganegaraan. Tidak ada kes undang-undang di Indonesia. Apa hak negara-negara ini untuk mengadili UAS?" katanya.

Fadli Zon mengkritik sikap Singapura yang kedua-duanya menganggotai ASEAN. Daripada polemik Abdul Somad ditolak masuk ke Singapura, Fadli merujuk kepada imej Indonesia dalam ASEAN.

"Ini adalah gangguan terhadap warga Indonesia khususnya ulama Indonesia. Selain tidak demokratik, sikap Singapura jauh dari semangat ASEAN. Ini juga bermakna Indonesia semakin dipandang rendah dan tidak mempunyai kuasa dalam ASEAN," tambahnya.

Jawapan Singapura Tolak UAS

Kementerian Dalam Negeri (Kemendagri) Singapura membuka suara berhubung alasan menolak Ustaz Abdul Somad. Kementerian Dalam Negeri di Singapura mendedahkan pandangannya mengenai tokoh UAS.

Kenyataan Kementerian Dalam Negeri Singapura dikeluarkan melalui laman web rasminya. Singapura pada mulanya menjelaskan mengenai ketibaan UAS di Terminal Feri Tanah Merah Singapura pada 16 Mei.

"Kementerian Dalam Negeri (MHA) mengesahkan bahawa Ustadz Abdul Somad Batubara (Somad) tiba di Terminal Feri Tanah Merah di Singapura pada 16 Mei 2022 dari Batam bersama enam orang teman seperjalanan. Somad telah ditemu bual, selepas itu rombongan tersebut ditolak masuk ke Singapura dan ditempatkan di atas feri pulang ke Batam pada hari yang sama," kata kenyataan Kementerian Dalam Negeri Singapura, Selasa (17/5).

Kementerian Dalam Negeri di Singapura kemudian menjelaskan sebab-sebab penolakan UAS. Khutbah UAS mengenai pengeboman berani mati dalam konteks konflik Israel-Palestin dibangkitkan.

"Somad dikenali sebagai pendakwah ekstremis dan mengajar pengasingan, yang tidak boleh diterima dalam masyarakat berbilang kaum dan agama Singapura. Contohnya, Somad telah berdakwah bahawa pengeboman berani mati adalah sah dalam konteks konflik Israel-Palestin, dan dianggap operasi 'syahid'. ," tulis Kementerian Dalam Negeri di Singapura.

Perhatian: No telefon Ibnu Hasyim.com terkini 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Sultan Ibrahim sangat kesal mengapa soal kedaulatan Johor seolah-olah tidak penting dengan menyerahkan Pulau Batu Putih kepada kerajaan PH dikuasai Tun Mahathir pada waktu itu?"

Apabila Mahathir berkuasa raakyat juga kesal tiada agenda Melayu atau rakyat , melainkan agenda mahu alih projek, aset , tender , bailout kepada kroni, itu sahaja.

Rakyat kesal Boleh pulak potong segala bantuan pada peneroka, penoreh dan petani. Boleh pulak pujuk jangan iri hati pada orang kaya dan orang miskin kena ikat perut.

Rakyat Malaysia kesal terutama bangsa Johor melihat Tun sempat pula beri Pulau Batu Putih pada anak Lee Kwan Yew dengan senyum bodoh tak tau malu jadi barua DAP@LeeKwanYee.

Rakyat Lagi parah dan kesal bila Mahathir dalam hal berkaitan, tidak pula mahu jawap ketidakpuasan hati rakyat terhadap dirinya melepaskan Pulau Batu Puteh kepada Singapura secara keputusan dibuat bersendirian.

Ia satu kerja pengkhianatan. Pengkhianat..!!

Kita lagi tambah kesal bila Jho Low terus lesap sedang tepuk tangan sambil ketawa bersama kaum Lee Kwan Yew di Singapura dan Malaysia saksikan barua acah acah Melayu islamik mereka bercakaran sesama kaum Melayu.

Melayu sangat kesal bila Jho Low dan kaumnya dalam DAP@Lee Kwan Yew dng mudah Sambil tepuk tangan melihat betapa mudah nya pemimpin ini dibatu api kan dan bodoh bangang oleh sekor Jho Low..!! Sibuk hal Appandi dan UMNO , Tun membisu hal Zeti dan Nazlan.

Sultan Ibrahim kesal seolah olah negeri Johor tidak bermaruah dibawah kuasa Tun

Sultan Ibrahim dilaporkan sangat kesal dan bertitah, keputusan itu seolah-olah mengaku kalah sebelum memasuki gelanggang di ICJ walaupun ada penemuan bukti baharu yang memihak kepada Malaysia.

"Kenapa keputusan untuk tidak meneruskan permohonan itu diambil? Mengapa soal kedaulatan Johor seolah-olah tidak penting kepada Tun Mahathir pada waktu itu?" soal baginda dalam satu kenyataan pada tahun lalu.

Awass.. mana mana pemimpin yang mesra Singapura@LeeKwanYew wajib dicurigai dan diawasi potensi jadi barua DAP@ LeeKwan Yew melalui proksi atau bangsa Lee Kwan Yew di negara ini.

Tun rakyat melihat dan menilai dengan sangat meluat sambil menunggu dng penuh sabar menjelang PRU 15 nanti kesemua kartel mafia, kroni, boboi dan marina gereja ini dilenyapkan selama lama nya..!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails