Wednesday, March 23, 2022

Singapura akan buka kedutaan di Israel

 

Menteri Luar Singapura, Vivian Balakrishnan. - Foto AFP

BAITULMAQDIS: Singapura akan membuka sebuah kedutaan di Israel, 53 tahun selepas kedua-dua pentadbiran menjalinkan hubungan diplomatik pada 1969.

Perkara itu dimaklumkan Menteri Luar Singapura, Vivian Balakrishnan, ketika pertemuan dengan rakan sejawatnya dari Israel, Yair Lapid, di Baitulmaqdis.

Kementerian Hal Ehwal Luar Israel, dalam satu kenyataan, berkata Kedutaan Singapura di Tel Aviv itu akan menjadi lokasi penting dan menyokong syarikat Singapura yang mahu meluaskan kerjasama dengan rakan niaga Israel.

Lapid, yang bertemu Balakrishnan semalam, berkata keputusan Singapura untuk membuka kedutaan menandakan hubungan baik lagi istimewa antara kedua-dua pihak yang terjalin pada 1965.

Balakrishnan juga bertemu dengan beberapa pegawai Palestin di Ramallah termasuk Perdana Menterinya, Mohammed Shtayyeh.

Beliau turut membuat ciapan di Twitter bahawa pejabat di Tebing Barat bertujuan untuk menyelaraskan bantuan teknikal dan memudahkan pembabitan Singapura dengan pihak berkuasa Palestin.

Baru-baru ini, Emiriah Arab Bersatu dan Bahrain membuka kedutaan masing-masing di Tel Aviv, menyebabkan penduduk Palestin marah, sekali gus mendesak semua negara Arab dan Islam untuk menghindari hubungan dengan Israel. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Telah berlalu beberapa tahun, dilaporkan beberapa pasukan pemikir strategik yang menumpukan tentera Israel menjadi tuan rumah persidangan di Singapura.

Mereka berada di negara kota itu untuk meningkatkan syarikat baharu keselamatan siber dan optimistik dengan kerjasama Singapura-Israel yang inovatif dan berguna. Ini hanyalah satu dalam sejarah panjang perjanjian kerjasama antara kedua-dua negara kecil. Mereka mempunyai banyak persamaan.

Isu keselamatan sentiasa timbul di Israel kerana kerajaan berturut-turut tidak dapat mencari keamanan dengan jiran Arab mereka. Singapura telah hidup di bawah bayang-bayang ketakutan kononnya pencerobohan dari Malaysia yang berpotensi.

Israel adalah antara negara pertama yang menyokong Singapura yang merdeka. Pada Februari 2017, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu melawat Singapura dalam lawatan pertama pemimpin negara itu dalam tempoh 30 tahun.

Lee Hsien Loong menjelaskan “Kami meminta beberapa negara [untuk membantu membentuk tentera pada tahun-tahun awal Singapura]... kami bermula dari awal... kami perlu membina pasukan bersenjata dengan segera dari awal. Tetapi hanya Israel yang menjawab kami, dan itu tidak lama lagi.”

Singapura memiliki keadaan peralatan pertahanan seni termasuk F-16, helikopter Apache Longbow, rudal anti-pesawat, beberapa di antaranya berasal dari Israel.

Kedua negara memiliki anti-tank dan anti-pesawat sistem rudal yang sama dan intelijen militer share. Mereka memiliki sejarah bekerja sama dalam tender untuk pasokan militer ke negara-negara pihak ketiga. Hubungan Singapura-Israel juga memanifestasikan dirinya dalam proyek-proyek seperti Singapura-Israel Penelitian dan Pengembangan Industri Yayasan. 

Ia menggunakan wang dari Badan Pengembangan Ekonomi Singapura dan Israel dari Kepala Ilmuwan untuk memberikan hibah hingga US $ 1 juta untuk usaha Singapura-Israel bersama.

Hal ini akan mendorong hubungan Singapura-Israel lebih dalam teknologi dan perdagangan.

LINIMASA

1965 – Singapura menjadi negara berdaulat

1968 – pembelian Singapura 72 AMX-13 tank dari Israel

1997 – Pendiri Singapura-Israel Penelitian dan Pengembangan Industri Yayasan

2012 – Singapore berpantang suara PBB atas status Palestina di PBB

2016 – start-up Israel OurCrowd membuka pejabat di Singapura

2017 – Perdana Menteri Benjamin Netanyahu kunjungan Singapura

Begitu secara ringkas.

1 comment:

Anonymous said...


Dr Khamis yang juga pakar neuro Hospital Islamic University Gaza, berada di Malaysia atas jemputan Mercy Malaysia - sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang memberi bantuan kemanusiaan di seluruh dunia, termasuk di Palestin, selain bertindak sebagai wakil Mercy Malaysia di negara bergolak berkenaan.

Beliau berharap malapetaka ini segera dihentikan bagi membolehkan masyarakat Islam Palestin dapat hidup dalam aman seperti sebelum kehadiran orang Yahudi yang dibawa masuk oleh Britain sejak 70 tahun lalu.

Beliau melahirkan kekesalan kerana pesakit, terutama kanak-kanak tidak mendapat rawatan sempurna.

"Hak mereka dinafikan untuk mendapatkan rawatan di Gaza sendiri kerana penghantaran ubat-ubatan dan peralatan hospital disekat Zionis.

"Begitu juga bagi mendapatkan rawatan terbaik di Tel Aviv juga terhalang gara-gara ibu bapa atau saudara mara mereka pernah mempunyai rekod menentang Zionis lalu tidak dibenarkan masuk ke Israel," katanya.

Beliau berkata, ketika ini kira-kira 90 peratus kanak-kanak Palestin menderita dengan gangguan stres pascatrauma (PTSD), mimpi buruk, tingkah laku agresif, tersisih dalam masyarakat dan pelbagai penyakit psikologi.

"Rata-rata hati mereka parah selepas melihat ibu, bapa, kakak, abang, jiran dan rakan dibunuh atau dicederakan di depan mata.

"Selain itu, mereka turut mengalami kecederaan fizikal, malah kecacatan jangka panjang, mungkin sepanjang hidup," katanya.

Sementara itu, Ketua Komunikasi dan Kerjasama Strategi Mercy Malaysia, Li Jin memberitahu disebabkan terlalu ramai kanak-kanak Palestin mengalami PTSD, NGO itu membuka pusat psikososial di Hospital Islamic University Gaza dan Dr Khamis sebagai pemegang amanah bagi segala sumbangan rakyat Malaysia untuk disalurkan kepada mereka yang memerlukannya.

Jika dahulu Semenanjung Gaza berkeluasan 360 kilometer persegi, tetapi dek keganasan askar Israel tanpa perikemanusiaan, menyaksikan saiznya kini tinggal separuh keluasan Singapura.

Penjara terbesar

Gaza kini menjadi penjara terbuka terbesar di dunia berbanding penjara Abu Ghraib di Iraq atau Guantanamo Bay di Cuba. Jika dahulu warga Palestin bebas ke mana sahaja, tetapi kini terkepung dengan kehadiran tentera Zionis.

Lebih 100 rakyat Palestin, termasuk kanak-kanak ditahan tanpa alasan oleh Zionis dan tidak diketahui akan nasib mereka.

Dr Khamis berkata, beliau bersyukur menjadi antara puluhan ribuan rakyat Palestin yang berjaya keluar dari Gaza.

"Walaupun menyedari pintu sempadan di Rafah hanya dibuka setiap tiga bulan, lebih 30,000 penduduk Palestin berada di situ untuk keluar dari Gaza.

"Malangnya hanya 300 hingga 900 orang dibenarkan untuk tempoh tiga hari ketika dibuka. Namun, sempena Ramadan lalu, Presiden Mesir, Abdel Fattah el-Sisi membenarkan ia dibuka sepanjang bulan mulia berkenaan.

"Bagaimanapun, dengan prosedur ketat dan penuh birokrasi, hanya 200 dibenarkan keluar pada setiap hari untuk visa seminggu," katanya.

Mengenai gencatan senjata sering dicabuli tentera Zionis, beliau berkata, seingatnya tiga kali iaitu pada 2009, 2012 dan 2014.

"Mereka bukan sahaja melepaskan tembakan, malah mengebom kediaman, sekolah dan hospital hingga menyebabkan kerosakan teruk serta kehilangan nyawa.

"Kebiasaannya orang kurang upaya, wanita dan kanak-kanak menjadi mangsa. Malah, sukarelawan dan pembantu perubatan turut menjadi mangsa tembakan peluru hidup tentera Zionis ini.

"Malangnya, kuasa besar tidak banyak membantu meredakan ketegangan itu kerana kekejaman Zionis ini berselindung pada kuasa veto sekutunya, Amerika Syarikat," katanya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails