Saturday, March 26, 2022

Biden bertemu PM Singapura Selasa ini

 

Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong (kiri) dan Presiden AS, Joe Biden bertemu di luar Sidang Kemuncak G20 di Rom, Itali, pada 31 Oktober 2021. - Foto AGENSI

WASHINGTON: Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, akan bertemu Presiden Joe Biden di Rumah Putih Selasa ini, bagi membincangkan isu keselamatan Asia dan tindak balas terhadap perang Russia terhadap Ukraine.

Setiausaha Akhbar Rumah Putih, Jen Psaki dalam kenyataan berkata, pertemuan Biden dan Hsien Loong dijadual berlangsung 29 Mac ini.

"Kedua-dua pemimpin akan menegaskan semula kepentingan Perkongsian Strategik AS-Singapura. Presiden akan mengkaji semula usaha memastikan Indo-Pasifik bebas, terbuka dan membincangkan perang tidak wajar Russia terhadap Ukraine," katanya.

Katanya, mereka juga akan membincangkan kempen diketuai AS untuk menolak pengembangan China ke perairan dipertikai dan laluan laut antarabangsa di Pasifik, perubahan iklim, masalah rantaian bekalan dan situasi di Myanmar.

Singapura, Februari lalu mengumumkan menyertai kuasa pro-Barat lain dalam mengenakan sekatan ke atas Russia, termasuk menyekat transaksi kewangan.

Republik itu jarang mengenakan sekatan ke atas negara lain tanpa keputusan daripada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC).

Menteri Luar, Vivian Balakrishnan, berkata krisis akibat pencerobohan Russia sebagai keutamaan tidak pernah berlaku sebelum ini. - AFP


Lihat sebelum ini.. Singapura akan buka kedutaan di Israel.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Negeri yang tidak ada tanah asalnya seperti Israel juga. 

Kini telah berlalu beberapa tahun, dilaporkan beberapa pasukan pemikir strategik menumpukan tentera Israel menjadi tuan rumah persidangan di Singapura.

Mereka berada di negara kota itu untuk meningkatkan syarikat baharu keselamatan siber dan optimistik dengan kerjasama Singapura-Israel yang inovatif dan berguna. Ini hanyalah satu dalam sejarah panjang perjanjian kerjasama antara kedua-dua negara kecil. Mereka mempunyai banyak persamaan.

Isu keselamatan sentiasa timbul di Israel kerana kerajaan berturut-turut tidak dapat mencari keamanan dengan jiran Arab mereka. Singapura telah hidup di bawah bayang-bayang ketakutan kononnya pencerobohan dari Malaysia yang berpotensi.

Israel adalah antara negara pertama yang menyokong Singapura yang merdeka. Pada Februari 2017, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu melawat Singapura dalam lawatan pertama pemimpin negara itu dalam tempoh 30 tahun.

Lee Hsien Loong menjelaskan “Kami meminta beberapa negara [untuk membantu membentuk tentera pada tahun-tahun awal Singapura]... kami bermula dari awal... kami perlu membina pasukan bersenjata dengan segera dari awal. Tetapi hanya Israel yang menjawab kami, dan itu tidak lama lagi.”

Singapura memiliki keadaan peralatan pertahanan seni termasuk F-16, helikopter Apache Longbow, rudal anti-pesawat, beberapa di antaranya berasal dari Israel.

Kedua negara memiliki anti-tank dan anti-pesawat sistem rudal yang sama dan intelijen militer share. Mereka memiliki sejarah bekerja sama dalam tender untuk pasokan militer ke negara-negara pihak ketiga. Hubungan Singapura-Israel juga memanifestasikan dirinya dalam proyek-proyek seperti Singapura-Israel Penelitian dan Pengembangan Industri Yayasan. 

Ia menggunakan wang dari Badan Pengembangan Ekonomi Singapura dan Israel dari Kepala Ilmuwan untuk memberikan hibah hingga US $ 1 juta untuk usaha Singapura-Israel bersama.

Hal ini akan mendorong hubungan Singapura-Israel lebih dalam teknologi dan perdagangan.

LINIMASA

1965 – Singapura yang diangkat penjajah menjadi negara berdaulat

1968 – pembelian Singapura 72 AMX-13 tank dari Israel

1997 – Pendiri Singapura-Israel Penelitian dan Pengembangan Industri Yayasan

2012 – Singapore berpantang suara PBB atas status Palestina di PBB

2016 – start-up Israel OurCrowd membuka pejabat di Singapura

2017 – Perdana Menteri Benjamin Netanyahu kunjungan Singapura

Begitu secara ringkas.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails