Saturday, January 22, 2022

Lagi siri Islamfobia AS menyerang Afghn. X pakai burga ditembak?

 

Tiada apa-apa masalah pun.. Wanita Afghanistan bekerja di bengkel jahitan di Kabul, Afghanistan. - Foto REUTERS

NGO wanita Afghanistan tidak pakai burka diugut tembak

KABUL: Polis Taliban didakwa mengancam menembak pekerja badan bukan kerajaan (NGO) wanita di wilayah barat laut Afghanistan, jika mereka tidak memakai burka, pakaian yang menutup keseluruhan badan si pemakai, menurut dua kakitangan NGO berkenaan.

Hak rakyat Afghanistan, terutamanya wanita didakwa semakin disekat sejak Taliban kembali berkuasa pada Ogos lalu selepas berjaya menggulingkan kerajaan disokong Amerika Syarikat (AS).

Wanita didiskriminasi daripada menjalani kehidupan awam dan sebahagian besarnya dilarang bekerja dalam kerajaan, sementara kebanyakan sekolah menengah untuk wanita ditutup.

Dua pekerja NGO antarabangsa di wilayah Badghis memberitahu, kakitangan cawangan tempatan Kementerian Kebajikan dan Pencegahan Maksiat sudah bertemu dengan kumpulannya Ahad lalu.

"Mereka beritahu kami, jika kakitangan wanita datang ke pejabat tanpa memakai burka, mereka akan menembaknya.

"Mereka juga berkata akan hadir ke setiap pejabat tanpa notis awal untuk memeriksa peraturan," kata seorang NGO itu, meminta untuk tidak dinamakan atas sebab keselamatan.

Sumber NGO lain mengesahkan amaran itu.

Katanya, wanita yang bekerja juga mesti diiringi penjaga lelaki.

Notis yang diberikan kepada NGO itu tidak menyebut ancaman tembakan, namun mengarahkan wanita menutup badan.

Wanita di Afghanistan yang konservatif biasanya menutup rambut mereka dengan selendang, sementara burka, diwajibkan di bawah rejim pertama Taliban, sejak 1996 hingga 2001, masih terpakai secara meluas hingga kini, terutamanya di luar ibu kota Kabul.

Terdesak untuk mendapatkan pengiktirafan antarabangsa bagi memperoleh kembali aset yang masih dibeku, Taliban kini dilihat cuba mengelak daripada mengeluarkan dasar negara yang mencetuskan kemarahan di luar negara.

Bagaimanapun, pihak berkuasa wilayahnya mengeluarkan pelbagai garis panduan dan fatwa berdasarkan tafsiran undang-undang Islam tempatan dan adat Afghanistan.

Di ibu negara semalam, Taliban mengadakan demonstrasi dengan kira-kira 300 lelaki, melaungkan 'Kami mahu undang-undang Syariah'.

Sambil memegang poster wanita bertudung penuh, orang ramai menuduh aktivis hak wanita yang turun ke jalan juga sebagai 'peserta upahan'.

Awal bulan ini, pelbagai poster yang memaparkan imej burka ditampal di kafe dan kedai di Kabul yang mengarahkan supaya wanita Afghanistan menutup badan.

Wanita dilarang muncul dalam drama televisyen dan mesti ditemani penjaga lelaki dalam perjalanan antara bandar dan bandar.

Beberapa bantahan kecil bagi menuntut hak wanita muncul, yang mana dilihat semakin baik sejak 20 tahun lalu.

Bagaimanapun, beberapa aktivis memberitahu mereka bersembunyi di ibu negara minggu ini selepas beberapa siri serbuan membawa kepada penahanan tiga wanita. - AFP.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ringkas mengenai Islamfobia.

(i) Islamofobia juga bermaksud ‘takut, benci dan prejudis keatas agama Islam dan penganutnya’.  Islamofobia ini selalunya dikaitkan dengan geopolitik dan perbuatan yang dilakukan, iaitu teroris.  Islamophobia sering dikaitkan dengan pandangan seperti berikut, 

'Islam adalah sebuah agama yang mempromosikan keganasan dan agresif. Islam adalah agama yang barbarik, seksis dan tidak bertamadun. Islam membenci Barat, Islam memecah belah masyarakat dan negara. Islam bersifat menjajah dan mengambil peluang pekerjaan dan menghabiskan duit pembayar cukai. Islam menyebabkan pertembungan tamadun dan Islam juga adalah ideologi politik.'

Kajian yang dilakukan keatas 9 buah agama terbesar iaitu Kristian, Yahudi, Islam, Buddha, Evangelikal, Katholik, Mormon, Hindu dan Atheis di Amerika pada 2017, menunjukkan bahawa Islam berada pada kadar melebihi 60 peratus dari segi persepsi negatif oleh Barat.

Council on American-Islamic Relation (CAIR) telah melakukan analisis untuk melihat bagaimana trend Islamofobia di Amerika pada hari ini. Data yang diperolehi menunjukkan bahawa berlakunya peningkatan yang signifikan dalam bentuk serangan keatas umat Islam iaitu daripada 1,342 kes pada 2014 kepada 3,023 kes pada 2018.
Satu kajian yang dilakukan oleh Al-Jazeera terhadap isu pengharaman kemasukan imigran Muslim ke Eropah pada tahun 2016 boleh dirujuk. Ketika kempen secara besar-besaran dilakukan oleh Donald Trump untuk jawatan Presiden Amerika, beliau telah memainkan isu perkauman dan ancaman imigran Muslim di Amerika.
(ii) Mengapa Islamofobia subur di Barat adalah berkaitan dengan kenyataan pemimpin dan dasar negara yang menyokong ideologi anti-imigran dan Ketuanan Kulit Putih. Pemerintahan Trump sebagai Presiden Amerika sejak Januari 2017, memperlihatkan peningkatan kadar kebencian kepada Muslim di Barat.
Manifesto xenophobia atau anti imigran dan dasar Trump untuk menyekat kemasukan imigran dan perjalanan Muslim dari negara-negara seperti Iran, Libya, Syria, Somalia dan Yemen dengan jelas diterima oleh sebahagian besar penduduk Amerika. Ini jelas memperlihatkan bagaimana ideologi ‘righ-wing extremismts’ diterima dan dipraktikkan di Barat. Malah kenyataan-kenyataan kebencian yang disebut beliau menular ke nagara-negara Eropah lainnya.
(iii) Seterusnya, tidak dapat dinafikan bahawa kelemahan undang-undang Barat berkaitan pemilikan senjata-api dan lain-lain senjata tajam juga turut menyumbang kepada isu ini. Kerana mudahnya memiliki senjata dan bersifat ‘sah’ serta boleh diberikan lesen walaupun sehingga kepada pemilikan senjata semi-automatik, maka perasaan berani untuk menggangu umat Islam wujud dengan jelas.
Malah ditambah lagi dengan tiadanya hukuman mati dalam sistem perundangan Barat juga sedikit sebanyak memberi impak kepada Islamofobia. Kes seperti Andrei Breivick yang membunuh 77 orang di Sweeden, Alxandre Bissonette membunuh 6 orang di Quebec, Marc Lepine membunuh 14 orang di Motreal, Mohammed Merah membunuh 7 orang di Tolouse dan yang terkini Breton Tarrant yang membunuh 50 orang di Christchurch, semua mereka ini paling tinggi hukumannya adalah penjara seumur hidup tanpa parol. 
Sedikit sebanyak sistem perundangan sebegini menjadikan mereka yang terlibat tidak rasa perbuatan mereka akan dibalas dengan nyawa. Seperkara lagi, Islamofobia juga ada kaitan dengan hak asasi manusia yang diperjuangan oleh Barat. Siri-siri perhimpunan dan demonstrasi anti imigran, anti Islam, anti LGBT, anti wanita, anti kapitalis, anti kulit hitam, anti demokrasi dan pelbagai gerakan bersifat ekstrem sayap-kanan ini dibenarkan di Barat.
Hak mereka untuk berhimpun, kebebasan bersuara, kebebasan menyatakan pandangan, kebebasan menyertai mana-mana kumpulan walaupun bergerak secara radikal, kesemua ini terpelihara di negara Barat. Keadaan ini juga sebenarnya telah menyuburkan sentimen Islamofobia apabila perhimpunan sebegini diberikan publisiti dan dimuatnaik di media-media sosial dan media rasmi negara Barat. 
Malah debat secara terbuka juga dibenarkan walaupun isunya berkaitan kebencian agama dan Ketuanan Kulit Putih.
(iv) Adalah berkaitan dengan ketidak fahaman mejoriti masyarakat Barat tentang Islam. Mereka mempunyai maklumat yang sangat cetek tentang Islam malah sentiasa disogokkan dengan perkara yang tidak tepat tentang Islam. Ini menjadikan mereka mempunyai persepsi yang tidak benar tentang Islam, pada pandangan mereka, Islam adalah agama yang ganas, barbarik, tidak bertamadun, menganiaya wanita, tidak toleran dan pelbagai persepri negatif lainnya.
Malah sebahagian mereka hanya mengenali Islam melalui media yang bersikap berat sebelah dan mempromosikan agenda anti Islam. Malah setiap Muslim yang ke masjid juga dianggap melakukan ritual keganasan dan menyebarkan elemen keganasan.
(v) Adalah faktor penarik atau faktor dalaman dan kelemahan Muslim itu sendiri, tidak dapat dinafikan sama sekali bahawasanya sikap inklusif sebahagian Muslim di Barat menjadi punca pengembangan Islamofobia. Umat Islam yang berhijrah ke Barat ada yang bersikap tidak toleran, sangat inklusif dan menolak asimilasi. Mereka lebih senang bergerak dan bersosial dalam kelompok mereka sendiri, malah ada yang menolak untuk menerima idea Barat walaupun ianya baik.
(vi) Selain itu, sikap sebahagian mereka yang ekstrem dalam memahami dan mengamalkan Islam juga menjadi faktor yang menyuburkan Islamofobia. Ada juga sesetengah pemimpin pertubuhan Islam dan imam masjid mempromosikan keganasan tanpa mereka sedari kerana pemahaman tentang Islam yang amat berbeza. Kehidupan di dunia Barat mestilah mengambil kira semua perkara kerana mereka adalah sebahagian daripada negara Barat itu sendiri. 
(vii) Harus diingat, Barat yang sanggup menerima imigran Muslim, menggunakan duit pembayar cukai dan berkongsi kekayaan negara dengan imigran dan Muslim lainnya adalah merupakan sebuah hakikat yang harus diterima. Walau bagaimanapun, didapati Islam sebenarnya semakin berkembang di Barat walaupun dihimpit dengan isu Islamofobia. 
Semakin Islam ditekan, kelihatannya syiar Islam semakin berkembang.  Peratusan masyarakat Barat yang ingin tahu tentang Islam semakin meningkat apabila kejadian keganasan berlaku sama ada dilakukan oleh pihak Barat mahupun umat Islam itu sendiri. Ini merupakan impak positif dari Islamofobia.
Kesimpulan
Di Malaysia ada puak-puak anti Islam yang menyalin balik kegiatan Islamfobia di barat, melaksanakan di sini, untuk menutup kegagalan dan kejahilan mereka, yang bersembunyi dibawah tempurung sempit perkauman kecinaan komunis yang sia-sia..
Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

99.9

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails