Wednesday, September 08, 2021

Mullah Mohammad Hassan dipilih Ketua Kerajaan Afghanistan

 

Gambar dirakam pada 1999, Mullah Mohammad Hassan Akhund (kanan) sebagai Menteri Luar Afghanistan mengunjungi Perdana Menteri Pakistan, Nawaz Sharif. - Foto AFP

KABUL: Taliban hari ini mengumumkan pelantikan pemimpin veteran yang dipersetujui Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Mullah Mohammad Hassan Akhund sebagai ketua kerajaan baharu, di samping melantik beberapa pemimpin tertinggi mereka ke jawatan utama.

Ketua jurucakapnya, Zabihullah Mujahid dalam sidang akhbar turut memaklumkan pengasas bersama Taliban, iaitu Abdul Ghani Baradar sebagai timbalan kepada Mohammad Hassan.

Anak kepada pengasas Taliban merangkap bekas pemimpin tertingginya, Allahyarham Mullah Omar, iaitu Mullah Yaqub pula dilantik sebagai Menteri Pertahanan, manakala jawatan Menteri Dalam Negeri diserahkan kepada ketua rangkaian Haqqani yang digeruni, Sirajuddin Haqqani.

Sementara itu, perunding Taliban yang berpangkalan di Doha, Amir Khan Muttaqi yang juga anggota Kabinet rejim pertama dinamakan sebagai Menteri Luar.

"Kabinet ini masih belum lengkap. Mereka hanya bertindak sebagai pemangku.

"Kami akan cuba membawa individu-individu dari bahagian lain negara ini," katanya di Pusat Maklumat dan Media Kerajaan di Kabul.

Taliban yang kembali berkuasa sejak Ogos sememangnya dijangka mengumumkan pembentukan kerajaan apabila pemindahan pentadbiran yang diketuai Amerika Syarikat selesai pada penghujung bulan lalu.

Mereka juga menjanjikan pemerintahan 'inklusif' mewakili pelbagai etnik Afghanistan yang kompleks, walaupun wanita tidak mungkin dilantik di peringkat atasan kepemimpinan.

Taliban yang beralih status daripada kumpulan pemberontak kepada sebuah kerajaan, mempunyai pelbagai isu utama yang harus ditangani termasuk krisis kewangan dan kemanusiaan yang semakin teruk. - AFP

Askar Taliban di sebelah wanita yang berhimpun membantah kerajaan Pakistan berhampiran Kedutaan Pakistan di Kabul, hari ini. - Foto AFP


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Saya Ibnu Hasyim pernah sampai ke Afghanistan pada pertengahan 1980an sewaktu Afghanistan diperintah oleh Rusia dulu. 

Waktu itu rakyat menyokong perjuangan mujahidin yang diketuai oleh beberapa pemimpin seperti Burhanuddin Rabbani, Gulbuddin Hekmatiar dan beberapa lagi. Saya masuk melalui Karachi, Islamabad, Peshawar, dan Kyberpass ikut jalan darat. Waktu itu Osama Laden dan Taliban belum memainkan peranan lagi.

Dan kini setelah Rusia berambus, Mac 2020, kemajuan Taliban pun telah meningkat, penjajah AS menggantikun penjajah Rusia, Biden pimpinan AS baru pula terpaksa cabut lari dari Afghan. Afghanistan kini di bawah era Taliban.  

Ke mana Era Taliban?

Menurut penyelidik, ada tiga senario dihadapan mereka.

I. Taliban membentuk kerajaan yang inklusif.

Pemerintahan seperti itu, yang akan merangkumi kumpulan etnik dan agama yang berbeza dan bekas pekerja, dapat membolehkan Taliban memerintah negara dengan lebih mudah dan mendapat sokongan masyarakat antarabangsa.  Dalam senario ini, kementerian penting seperti pertahanan, keselamatan, perisikan dan ekonomi berada di bawah pentadbiran Taliban.

Sementara kementerian yang lebih rendah dapat diagihkan kepada kumpulan bukan Taliban. Walau bagaimana pun, senario sederhana tidak terhad kepada bagaimana pemerintahan akan dibentuk. Isu bagaimana Taliban akan menerapkan peraturan syariah juga sangat penting agar senario sederhana dapat direalisasikan. 

Taliban, yang telah memberikan pesan sederhana mengenai penyertaan wanita dalam kehidupan kerja dalam pernyataan yang dibuat hingga hari ini, harus terus memberikan pesan yang sama setelah 31 Ogos dan mencerminkan pesan-pesan ini dalam tindakan mereka. Sebenarnya, walaupun banyak pelaku antarabangsa menyokong senario ini, mereka menyatakan bahawa yang penting adalah tindakan Taliban.

II. Senario, terdiri dari Taliban yang menyedari kekuatan mutlak mereka. 

Dalam senario seperti itu, alih-alih berkongsi kuasa, Taliban ingin mendapatkan kawalan mutlak di Afghanistan dengan mengambil seluruh struktur di bawah kawalannya. Ini juga bermaksud meletakkan masyarakat terkawal dengan menerapkan peraturan Syariah dengan lebih ketat. 

Dalam senario ini, mungkin menghadapi pentadbiran Taliban yang lebih sukar dalam bidang seperti keselamatan, ekonomi dan kehidupan sosial.

III. Senario ketiga adalah adalah pelaksanaan rejim ketakutan berdasarkan keganasan. 

Pada periode 1996-2001, Taliban menubuhkan sebuah rejim di mana mereka benar-benar menindas dan menguasai masyarakat dengan amalannya yang keras. 

Oleh itu, diketahui bahawa Taliban mempunyai pengalaman berkuasa seperti itu. Keterlihatan keganasan dan penindasan dengan rejim Taliban yang baru pasti akan melemahkan tangan Taliban di dalam dan di luar. Namun, ketika dianggap bahawa Taliban bukanlah satu struktur, walaupun pesan sederhana diberikan, jika ada perbedaan pendapat antara sayap agama, politik dan ketenteraan, suatu praktik kekuatan di mana keganasan dan penindasan terjadi di pusat mungkin muncul. 

Senario seperti itu juga boleh menyebabkan pemberontakan tempatan terhadap Taliban dari pelbagai negara. Apa jenis pemerintahan yang akan ditubuhkan Taliban sangat penting untuk masa depan Afghanistan. Pembentukan rejim yang ditutup sepenuhnya dapat memperdalam masalah yang ada di Afghanistan. 

Menurut laporan PBB, 10 juta kanak-kanak di negara ini berisiko kelaparan. 14 juta orang mempunyai masalah keselamatan makanan yang serius. Ini sesuai dengan sepertiga penduduk Afghanistan. Tidak kira apa jenis pemerintahan yang ditubuhkan Taliban, ia menghadapi masalah berduri. 

Menyelesaikan masalah ini dan memerintah Afghanistan hanya bergantung pada realisasi senario sederhana. Jika tidak, Afghanistan mungkin menghadapi perang saudara yang lebih dahsyat.

Begitu kira-kira. -Ibnu Hasyim. 6/9/2021

6 comments:

Etuza said...

Salam ziarah..subahanallah, moga tiada pertelingkahan..

Anonymous said...

Bagus la taliban tak diuji dng perang.. dkg taliban serban beso itu akan di uju dng kuasa wang dan wanita... kita tunggu taliban mungkin jadi talibarut pulak....

nnpk serban beso ni nnti ada yg hanyut dng kuasa wanita dan wang besooo.. muka tak bole caye tu...kikiki


mungkin kah taliban akan kena
penyakit acah acah power islamik pulak nnti....


tunguuuuuuu...!!

Abu Zarr said...

Jenis kau ni,kalau dengan sistem Islam sangat prejudis, dengan sistem kapir selesa pulak, apa mslh kau ni yer ?

Anonymous said...

Yg penting penjajah amerika telah ditewaskan oleh taliban. Rakyat afghan bebas menentukan pimpinan dari kalangan rakyat afghan. Fitnah terhadap islam akan terus dilakukan spt yg seangkatan dgn anon 7.57

Anonymous said...

dlm perang Taliban penuh kemiskinan bodoh otak sempit sbb pikul senjata taliban mme champion,

Dlm pemerintahan Taliban belom lagi pikul otak dan bukan pikul senjata blom tentu Taliban Champion...

Bila kuasa wang dan kemewahan jadi habuan kita saksikan Taliban champion atau gagal..!?

Tungguuuu......

Anonymous said...

Amerika yg konon nya bijak pun boleh tewas. Jadi sapa yg lebih bijak. Sekular dan liberal amerika tewas juga akhirnya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails