Thursday, August 26, 2021

Hendak hak orang, hak sendiri digenggam. Perangai DAP..

DAP jangan hendak hak orang, hak sendiri digenggam

MELIHAT kepada beberapa kenyataan akhbar oleh pimpinan Kerajaan DAP Pulau Pinang dan kenyataan media oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) itu jelas sekali Kerajaan Pulau Pinang dilihat cuba mencampuri hal ehwal Kedah.

Hal ini adalah berpunca daripada kepentingan sumber air dari Sungai Muda kepada Pulau Pinang iaitu dalam lingkungan 80 peratus daripada bekalan air untuk seluruh negeri.

Empangan Teluk Bahang, Empangan Air Itam, Pusat Tadahan Air Titi Kerawang dan sumber yang lain dibahagian pulau tidak dapat menampung permintaan air, bahkan bekalan air dibahagian pulau ditampung oleh saluran air dari sebelah Seberang Prai.

Kegunaan air di bahagian Seberang Prai pula sangat bergantung kepada sumber air dari Sungai Muda.

Apa yang kita lihat, sikap pimpinan kerajaan negeri daripada DAP itu lebih sibuk berpolitik daripada menjalankan tanggungjawab terhadap kebajikan rakyat iaitu menguruskan kepentingan sumber air.

Adalah sangat tidak bertanggungjawab pimpinan kerajaan dan agensi kerajaan negeri berterusan mencetuskan kontraversi dengan Kerajaan Negeri Kedah. Sikap keras kepala pemimpin Kerajaan DAP itu dilihat menimbulkan polemik yang semakin tegang.

Perundingan Kerajaan dengan kerajaan sepatutnya diadakan demi masa depan survival air untuk rakyat negeri ini. Perundingan perlu dilakukan supaya kepentingan dan kebajikan rakyat dapat dijaga.

Sepatutnya Kerajaan Pulau Pinang merasa terhutang budi dengan Kerajaan Kedah dalam hal bekalan air mentah ini dan meraikan tuntutan royalti dari Kerajaan Kedah sebagai balasannya.

Begitu juga isu Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP) yang dilihat begitu seakan memberikan ancaman kepada pihak Kerajaan DAP Pulau Pinang terhadap kesan masa hadapan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang di Bayan Lepas itu.

Sepatutnya isu ini dilihat secara positif dan bersiap untuk mengurus persaingan secara sihat dengan inovatif oleh Kerajaan Pulau Pinang.

Selain itu, apa yang perlu dilihat ialah segala permasalahan yang dihadapi selama ini oleh pengguna atau pihak berkepentingan yang berurusan dengan Lapangan Terbang Bayan Lepas itu berhubung masalah kesesakkan jalan raya di dalam Pulau dan Seberang Prai terutamanya di Jambatan Pulau Pinang dan di kawasan Seberang Jaya. itu ditanganinya dengan kesungguhan.

Adalah sangat wajar KXP diwujudkan bagi memberikan khidmat kepada penduduk di selatan Kedah dan Perak. Begitu juga sektor perkilangan yang beroperasi di sebelah sana. Usah ada perasaan hasad dengki terhadap kewujudan KXP itu.

Kenyataan mengenai kewujudan sektor perkilangan dipinggir Sungai Muda itu dikatakan bakal mencemarkan sungai itu sepatutnya tindakan Kerajaan Pulau Pinang ialah berhubung dengan agensi kerajaan seumpama Jabatan Alam Sekitar (JAS) yang bertanggungjawab, daripada terus menerus menyerang dan menimbulkan ketegangan.

Sikap Pemimpin DAP dilihat dalam kenyataan akhbar atau media terdahulu sering memperlekeh Kerajaan Kelantan kerana tidak maju dan dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat, begitu juga mereka dengan sikap bongkak dengan kemajuaan yang sedia ada, sehingga memperkecilkan pihak lain.

Sikap tidak sedarkan diri itu seolah-olahnya menafikan bahawa selama ini, Pulau Pinang sangat bergantung harap ihsan bekalan air Sungai Muda yang berpunca dari negeri Kedah itu sangatlah dikesali. Sebab itu tak payahlah berdengki dengan pihak Kerajaan Negeri Kedah yang ingin membawa kemajuan kepada negeri mereka.

Bercakap tentang respon oleh Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang terhadap kemungkinan berlaku implikasi buruk projek KXP itu, sepatutnya mereka perlu menoleh kepada negeri sendiri terlebih dahulu yang masih gagal sehingga kini iaitu mewartakan kawasan tadahan air.

Juga melihat kesan kerosakan penuh ekosistem laut seperti yang dilaporkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) terhadap projek gajah putih PSR di selatan Pulau Pinang, isu pencemaran najis babi Sungai Kereh, di Tasik Gelugor yang belum diselesaikan dan kegagalan operator air Sungai Dua, Tasik Gelugor yang melakukan pencemaran iaitu dengan melepaskan sisa kelodak selut ke dalam sungai berhampiran.

Perpatah ada menyebut “Sebelum duduk janganlah berlunjur”, jadi sebelum kritik hal orang lain, tengoklah diri sendiri. Jangan jadi seperti pepatah “Dalam genggam tangan orang kita nak, sedangkan tangan sendiri genggam tak tirih”. Hak orang kita mahu tetapi royalti tetap tak mahu beri.

Hal inilah sebenarnya perlu diurus oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang daripada terus menerus menyalah pihak lain. Sikap sebegitu sama sikapnya dengan golongan Kapitalis yang wajib ditolak demi keharmonian negeri dan negara kita.

USTAZ MUHAMMAD FAUZI YUSOFF
Pesuruhjaya
PAS Negeri Pulau Pinang
26 Ogos 2021 – HARAKAHDAILY 26/8/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kita dah kenal lama perangai DAP. Biar rebah punah, misai jangan mencecah tanah. Biar dada meleciaq, janggut jangan kena pasiaq. DAP kata belanga hitam, tak sedaq juboq lagi hitam!

3 comments:

Anonymous said...

BELUM ada parti parti melayu/bumiputera, mendapat keuntungan politik bila bekerjasama dengan Parti DAP..!!

Nama Jho Low adalah lambang dan simbol kebodohan bangangan warlord Melayu.

Anwar hanya ada solid 88 undi sahaja di Parlimen. Nak tak nak Brader Mat Sabu Tokong kena lah tunjuk baik kerjasama dengan Perdana Menteri Ismail Sabri. Period

Pengerusinya Datuk Seri Anwar Ibrahim, buat masa ini PH di dominasi DAP PAN dan PKR sedia untuk berganding bahu.

Alasan mereka kerajaan terus wujudkan program-program bersifat pro-rakyat, serta polisi yang bersesuaian untuk membantu golongan miskin, serta mereka yang kehilangan pekerjaan.

Apa apa pun fakta dan buktinya belum ada lagi mana mana parti melayu/bumiputera, mendapat keuntungan politik bila mereka bekerjasama dengan DAP..!!

Apa yang berlaku, semakin berpecah lah kaum melayu/bumiputera, di lain pihak pula, bertambah kukuh lah kaum cina di bawah panji DAP.

Tanpa sokongan Dr Mahathir and Warisan di Parliment juga, Brader Anwar cuma ada solid 88 MPs majority kaum Cina undi di Parliment nanti.

Kalau Warisan and Dr Mahathir tarik sokongan pada Brader ini , his numbers will 88 MPs sahaja. No wonder Pejuang memilih jadi blok ke tiga.

Link bawah Kaum Cina mahu Anwar berundur dan beri laluan pada orang lain.

https://mykmu.net/2021/08/26/pengundi-kaum-cina-mahu-anwar-bersara/

“Anwar were solely belong to PH’s but in reality they had only 88 votes dominan by DAP. If they@PH working with other opposition parties, including Warisan or Pejuang braother still not enough to produce 105 votes only.

Kita beritahu (Perdana Menteri), kalau suasana kekal begini (aman), perbanyakkan program pro rakyat, kita tak akan persulitkan.

Siapa yang tengah sulit bila unconvincing formidable numbers sudah sah tidak ada majority sekarang ini.? Kena tak buat baik baik dengan PM Ismail Sabri nak cover malu dan ketulahan. Kalau tak lagi teruk Brader kena hantam dengan penyokong PKR sendiri, kaum Cina dan PH amnya.

Menjual idea penyatuan politik, menerusi agenda Keluarga Malaysia, belum tentu mungkin malah agenda ini berkemungkinan menghakis kedudukan politik melayu/bumiputera.

Pemimpin inj dijatuhkan kerana fitnah jijik hasad dengki yg kronik, nafsu dan kepentingan peribadi kroni dan adu domba 'hidden hand' bangsa DAP.

Contoh mudah Jho Low lesap tah ke mana sambil berjoli sakan tetapi pemimpin warlord Melayu ini berantakan sesama sendiri. Nama Jho Low dijaja guling guling atas jalanraya sebelum PRU 14 akhirnya kerajaan Islam BN runtuh.

Lepas 22 bulan berkuasa Jho Low lesap tidak dijumpai. Nik Faisal juga lesap Justo pun lesap depan hidung penguasa fitnah jijik yang zalim. Bangsa Jho Low tepuk tangan nonton kebodohan bangangan warlord2 Melayu ini.

Bukti bukti yg keluar di mahkamah sekarang ini bila saja dikaitkan nama Jho Low dalam kes 1 MDB menunjukkan betapa lemahnya pemimpin Melayu dipermainkan oleh seorang Jho Low dan kunco kunconya.

Pendek kata, sebarang kerjasama antara parti melayu/bumiputera dengan DAP hanya menjadi pendorong kepada melemahnya kaum Melayu.

Kepada rakyat negara ini, khususnya kaum melayu/bumiputera, apa kah kumpulan warlord dan pemimpin seperti ini perlu dikekalkan?

Jho Low adalah simbol betapa kronik nya tahap fitnah jijik hasad dengki orang Melayu dan permusuhan warlord2 Melayu.

Nama Jho Low lambang betapa mudahnya warlord2 Melayu dibodoh bangangkan sambil Jho Low tepuk tangan dan lesap tanpa dapat dikesan. Bangsa Jho Low bersorak sorak tengok kebodohan warlord2 Melayu ini.

Fakta dan buktinya BELUM ada satu pun parti parti melayu/bumiputera yang mendapat keuntungan politik bila mereka bekerjasama dengan bangsa Jho Low..!! Period

#kautepukdadatanyaselerakau.

Anonymous said...

Siasat Zetty samada dia bersekongkol dengan CEO 1MDB.

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) mendesak kerajaan untuk menyiasat kebenaran laporan berita dikeluarkan oleh sebuah media tempatan yang mengaitkan bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz sekeluarga dengan Ahli Perniagaan, Low Taek Jho atau Jho Low.

Setiusaha Agung PERKASA, Syed Hasan Musa Ali berkata, laporan media ‘Zeti Aziz’s Family Received Millions From Jho Low’ mendakwa Zati membantu 2 syarikat yang mempunyai kaitan dengan Jho Low dan pecahan wang berkenaan telah diberikan kepada keluarganya.

Mohd Hazem Abdul Rahman memberitahu Mahkamah Tinggi beliau menafikan terlibat salah laku memudahkan rancangan ahli perniagaan yg lesap dlm buruan Low Taek Jho menyelewengkan wang milik 1MDB.

Mohd Hazem, 49, bersekongkol dengan pegawai kanan 1MDB yang lain iaitu Azmi Tahir untuk melakukan kesalahan tersebut.

Mohd Hazem juga bekerjasama dengan bekas CEO 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi; bekas Pengarah Eksekutif 1MDB, Terence Geh Choh Heng dan ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho atau Jho Low untuk mendapatkan pinjaman AS$975 juta dari Deutsche Bank.

Manakala Pasukan pembelaan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memberitahu Mahkamah Tinggi di sini pada Isnin bahawa bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Mohd Hazem Abd Rahman perlu didakwa atas kesalahan pecah amanah (CBT) dana syarikat itu.

Adakah Hazem mendapat kebenaran BNM apabila memindah berjuta-juta wang daripada 1MDB kepada pelbagai entiti?

Mohd Hazem menjawab "Saya tidak pasti".
Muhammed Shafee menegaskan bahawa adalah satu kesalahan jika Hazem tidak mendapat kebenaran BNM?

Mohd Hazem "Saya tidak tahu" . Masakan seorang CEO tidak tahu peraturan Bank Negara..!?

Kami rasa terkejut kerana Zety seorang yang berintegriti tinggi, bekas Gabenor Bank Negara dan kini memegang jawatan Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Polis akan melengkapkan siasatan Tawfiq Ayman, suami kepada bekas gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz, berhubung dakwaan menerima dana berkaitan 1MDB. 30 Dis 2020 hingga 24 Ogos 2021 (hari ini) adalah 8 bulan dan 2 hari.

Adakah memerlukan masa sangat lama bagi rakyat mendapat pengesahan keluarga Zeti telah menerima lebih dari RM700 juta dari Jho Low dan menyembunyikan di akaun Singapura semasa beliau menjadi gabenor Bank Negara Malaysia (BNM).!?

'Saya tak tahu, saya tak tahu' itu adalah reaksi Dr Mahathir tentang tuduhan 1MDB terhadap keluarga Zeti. Dr Mahathir mendedahkan dia memang ada berhubung dengan Zeti sejak Datuk Seri Najib Tun Razak masih lagi menjadi perdana menteri. Link bawah

https://www.astroawani.com/berita-malaysia/saya-tak-tahu-saya-tak-tahu-reaksi-dr-mahathir-tentang-tuduhan-1mdb-terhadap-keluarga-zeti-293625

Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa yang beliau tidak tahu-menahu dakwaan suami dan dua anak bekas gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz ada menerima wang daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Adakah Jho Low , Zety bersama Tun memasang perangkap gunakan CEO 1MDB itu untuk menganiaya Datuk Seri Najib?

Namun, apa yang jelas, CEO 1MDB, Mohd Hazem Abdul Rahman yang seharusnya dimasukkan ke dalam penjara atas pertuduhan kes pecah amanah jenayah (CBT).!!

Zety adalah tokoh penting Bank Negara, bila ada berita tentangnya menerima wang yang begitu banyak melalui akaun suami dan anak beranak nya di bank Singapura.

“Saya tak tahu, saya tidak tahu berkenaan dengan suami Zety dan keluarganya apa semua itu. Itu hal dialah", kata Tun Mahathir Mohammad

Anonymous said...

Anak2 kedah pon keje kt PP la bodo, diorg pon guna air jugak, ni la ble lantik org yg perangai kenegerian menolak semangat kenegaraan. Ingat kt klantan je de spesis mcm ni..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails