Sunday, August 22, 2021

Beijing tambak laut dekat Taiwan. Proses 'hukum rimba'?

 

Beijing tambak laut dekat Taiwan

TAIPEI: Rancangan China mahu membangunkan sebuah lapangan terbang di tanah yang ditambak di laut berdekatan Taiwan mengeruhkan lagi hubungan yang sedia tegang.

Berdasarkan dokumen baru yang dikeluarkan oleh Fujian, sebuah wilayah di seberang selat dari Taiwan, pembinaan lapangan terbang itu dirancang antara pulau kecil Dasha dan Xiaosha, di pantai timur daerah Pingtan.

Pingtan, sebuah pulau berukuran 392 kilometer persegi (km/p) dengan 350,000 penduduk, adalah zon perdagangan bebas yang ditubuhkan oleh Beijing di wilayah Fujian pada tahun 2013 untuk meningkatkan perdagangan dengan Taiwan.

Menurut Minxi Daily, lapangan terbang yang menelan belanja sekitar AS$463 juta (RM1.9 bilion) itu adalah sebahagian daripada rancangan Fujian untuk mengubah pulau Pingtan menjadi hab pengangkutan dan logistik.

Namun, tidak dipastikan bila pembinaan akan bermula tetapi sebaik selesai, lapangan terbang itu akan berfungsi sebagai hab penerbangan dan logistik utama bagi akses China ke Taiwan.

Ia sebagai sebahagian daripada pelan pembangunan pengangkutan komprehensif China Fujian 2035, yang kini menjadi pemain utama dalam pelan pembangunan integrasi Beijing dengan Taiwan.

Difahamkan, garis panduan bangunan infrastruktur tinggi akan diumumkan pada awal bulan ini, merangkumi lebih 10 lapangan terbang awam baru dan berpuluh pelabuhan baru.

Menurut garis panduan itu, pihak berkuasa tempatan akan terus melakukan kajian hubungan darat dengan Taiwan sambil mempercepatkan pembinaan jambatan teluk yang menghubungkan dengan pulau Matsu dan Quemoy (dikenali sebagai Kinmen).

Kedua-dua pulau itu berdekatan dengan Fujian tetapi berada di bawah kawalan Taiwan, namun China tidak pernah meminta kebenaran Taiwan, yang tetap berpendirian jambatan itu tidak perlu.

Pengkritik melihatnya sebagai usaha jangka panjang China cuba meletakkan pulau itu di bawah kekuasaannya, terutama selepas Taiwan mempertingkatkan hubungan ketenteraan dengan Amerika Syarikat (AS) sejak beberapa tahun kebelakangan.

Ketegangan politik antara Beijing dan Taipei meningkat sejak 2016 ketika Tsai Ing-wen dari Parti Progresif Demokratik dipilih sebagai presiden pulau itu.

Beliau sama sekali menolak untuk menerima dasar satu-China, suatu tindakan yang menimbulkan kemarahan Beijing, sekali gus membantutkan usaha China memperluaskan jajahannya.

Walaupun Tsai lantang menentang pencerobohan China, Beijing terus meningkatkan tekanan ketenteraan serta ekonomi di Taipei dan kini mula menceroboh kawasan perairan. - AGENSI

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Nampaknya, hukum dan perundangan di dunia antarabangsa masakini, tak ubahnya seperti 'hukum rimba', hukum siapa kuat, dia berkuasa dan menang.

Contohnya Israel, sebelumnya Yahudi tidak ada negeri. Bersepah-sepah jadi pelarian bangsat di seluruh dunia. Negara Israel yang ada sekarang adalah asalnya milik Palestin, dipaksakan kepada Palestin supaya menerima perjanjian itu pada tahun 1948. Dengan perjanjian itulah hingga sekarang Yahudi bangsat itu memperluaskan jajahannya ke atas bumi Palestin, sebagai samseng dunia.

Begitu juga di Asia Tenggara, Pulau Singapura juga adalah milik Persekutuan Tanah Melayu atau Malaya. Tetapi akhirnya melalui penjajah juga di'sedekah'kan kepada Cina Lee Kuan Yew. Maka bebaslah mereka seperti Israel yang mulanya menumpang bumi Palestin, akhirnya terus memperluaskan jajahannya. 

Itulah yang berlaku sekarang, termasuk dalam kes Pulau Batu Putih, di Johor yang dulunya milik Malaysia, termasuk seluruh Pulau Singapura itu sekali. 

Tiba-tiba peliknya, ada pula puak-puak talibarut penjajah yang sedang berkempen di Malaysia, 'lupakan Singapura'. Adakah mereka berkerja untuk PAP Singapura atau DAP Malaysia? Atau terus langsung dengan Zionis?

Apakah dalam kes Pulau Batu Putih ini akan berlaku tambakan laut seperti yang berlaku antara Beijing dengan Taiwan?

Na 'au zubillahi minzalik.

7 comments:

Anonymous said...

Elok Malaysaia putuskan hubungan diplomatik dengan Singaura.

Rapatkan hubungan dan eratkan hubungan dengan jiran tetangga Indonesia... Petronas menjumpai pengeboran migas terbesar di Sampang Madura.

Udaha carigali Petronas di Indonesia di Aceh juga sudah dijumpai..

Indonesia juga dibuli oleh Singapura terutama Pelabuhan di Batam melalui talibarut rakyat Indonesia keturunan Cina disana.

Anonymous said...

Adu domba Media Indonesia VS Malaysia. Siapa pemenang nya.!?

Nah sebelum baca tonton video ini dolu

https://youtu.be/gaEtbHyrqrQ Warga Tiongkok dataran menguasai Indonesia untuk di jadi Singapura ke 2.

Penyelidik ekonomi dan politik Indonesia Prof Ichanuddin Noorsy Asia Tenggara merungkai peradaban Islam dan Barat.
Lihat video dulu baru truskan baca.

https://youtu.be/AU38uujrYhE (Nah sejarah Singapura.. Indonesia pun bisa..)

Prof Ichanuddin Noorsy menyatakan banyak pengkhianat (warga Tiongkok Kristian.?) dalam pemerintah Indonesia.

Wajib tonton link ini (Prof Ichanuddin bicara pasal Islam vs Barat) sebelum lanjut kan baca nya

https://youtu.be/W4mz30SpEjE
(Prof Inchanuddin ramai pengkhianat di Indonesia isu IMF Menteri Kewangan Sri Muliyani)

https://youtu.be/q5_uMeTxRW8 (Siapa Sri Mulyani dan Anwar Ibrahim masa jadi Menteri Kewangan 1998 yang dulu di sisi apakah kepercayaan IMF dan World Bank terhadap mereka..sejarah tidak bohong tunggu yae siaran akan datang..!?)

https://youtu.be/RCpWmqu5QNs (warga Cina berbondong ke Indonesia)

Indonesia banyak pengkhianat kata Prof Ichanuddin Noorsy siapa pengkhianatnya dan siapa pula pemenangnya..!? Nah Wajib tonton sblom baca seterusnya .

https://youtu.be/U-17GkZ868k (stratrgi Tiongkok usir pribumi Indonesia)

Bayangkan jika diri anda menjadi pemerintah Singapura sambil melihat peta negera anda yang tidak seberapa besar hanya sekangkang kera lebih kurang 580km persegi seluas Pulau Lombok atau Langkawi

Apakah yang dilakukan oleh negara Singapura sebaik sahaja ia di sepak keluar dari Malaysia?

He (Kwan Yew) turned to the Jewish state, through the Israeli ambassador in Thailand, for help. Israel sent a military mission led by Maj. Gen. Rehavam Ze'evi, then deputy head of the military's operations branch. (Ze'evi was assassinated in Jerusalem by Palestinian gunmen in October 2001.).

https://youtu.be/pC30i2tmLWo (Warga Cina Indonesia mahu jadi spt Singapura)

Apa pula kata Professor Imran Hossein mengenai Singapura. Nah ini Link nya The Little Isreal East Asia in danger

https://youtu.be/qHy-JU8mLew (Little Isreal in Asia Tenggara Prof Imran Hossain)

Jika kita berfikiran waras sambil melihat peta tadi kita akan tahu lagi 20 tahun srvival Singapura ada lah dengan pergantungan kepada jiran nya Malaysia.

https://youtu.be/V0JqVlsoojo (Singapura super bergantung pada Malaysia)

Tetapi mengenali cara bertindak negara Israel dan Singapura pula belajar dari nya , kita kena lah juga tahu bahawa rencana sulit masa depan nya juga ada membabitkan Malaysia.

https://youtu.be/RwF2RLApsGg bangsa Cina usir penduduk islam di Indonesia terbongkar wajib tgk

Langkah seterusnya lupa kan Singapura, tinggalkan Singapura jiran yang tidak membantu dan rapatkan hubungan dengan Indonesia dan tingkatkan pelaburan di Indonesia dalam bidang petrolium dimana Petronas sudah memasuki industri migas Indonesia.

Clashmod said...

Thanks for providing such important information. Keep updating us like this.

Anonymous said...

Kah kah kah.. Joe Biden nyanyuk hilang ingatan tapi rakyat US 80% pilih dia jadi Presiden lakonan jugak ka...!?


kah kah kah kah

Kinemaster Mod said...

it's an very informative post. thanks for sharing the info with us. i look forward to more such informative posts.

FMWhatsapp APK said...

Thanks for the detailed article on this topic. I would like to see more such awesome articles from you.

GBWhatsapp Apk said...

Hey, thank you a lot for sharing this article with us. I can’t say how grateful we are to read this. Also, I would love to share it with my friends and family, who are interested.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails