Tuesday, June 15, 2021

Pengayuh beca, pemandu bot penambang terima elaun

 

KUALA TERENGGANU: Pengayuh beca dan pemandu bot penambang di negeri ini akan menerima bantuan bulanan sebanyak RM200 bermula bulan depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Digital negeri, Ariffin Deraman berkata, inisiatif kerajaan negeri itu berikutan kesan pandemik Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 terhadap golongan terbabit.

Katanya, sumbangan tersebut akan memberi manfaat kepada 57 pengayuh beca dan 18 pemandu bot yang telah direkodkan.

Bantuan berjumlah RM15,000 sebulan yang akan berjalan sehingga Disember nanti itu juga bertujuan untuk mengekalkan nostalgia dan nilai warisan pelancongan negeri yang dibawa oleh mereka.

“Fokus sekarang adalah bagi mengenalpasti jumlah sebenar mereka yang beroperasi dalam sektor ini kerana sesetengah kalangan penggiat berumur lebih daripada 80 tahun, Insya-Allah kita akan perincikan kembali data senarai tersebut.

“Saya turut menyarankan kepada mereka supaya berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat agar nasib mereka terbela sebaiknya,” katanya ketika ditemubual di Jeti Bot Penambang, Pasar Payang, di sini, semalam.

Turut hadir, Pengarah Pelancongan negeri, Mohd Huzairil Nizam Ibrahim dan Pengerusi Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu, Tun Baharom Tun Abdul Razak.

Tambah Ariffin, beliau turut berterima kasih kepada Pegawai Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir, Mohd Fadhil Wahab yang sentiasa berhubung dengan pihaknya bagi menyalurkan maklumat berkait nasib golongan itu.

Pada masa yang sama, Ariffin turut menyampaikan bantuan RM2,000 dan barangan keperluan harian kepada 10 wakil penarik beca dan persatuan bot penamban.

Untuk rekod, pada awal bulan ini, pengayuh beca dan pemandu bot penambang telah menerima elaun bulanan sebanyak RM300 seorang daripada Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah).

Ketengah berkata, pembayaran elaun khas selama tiga bulan itu bertujuan meringankan bebanan mereka yang terkesan susulan pelaksanaan Sekatan Pergerakan Penuh (SPP).

“Golongan ini adalah ikon kepada sektor pelancongan di Terengganu dan khidmat mereka perlu dihargai.

“Kebanyakan pengayuh beca roda tiga dan pemandu bot penambang berusia antara 70 tahun dan 85 tahun menghadapi kesukaran mencari rezeki berikutan ketiadaan pelanggan,” jelasnya. – TRDI.my

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, kerana pemimpin prihatin, rakyat berbahagia. Tetapi ada negeri yang berlagak kaya, kambus laut, penderitaan rakyatnya disorok dibawah tempurung partinya yang sudah tidak rerevan itu.

1 comment:

Anonymous said...

Semua orang lain tak pandai, hanya Tun sahaja yang pandai. Mahathir kalau dia buat sesuatu pasti akan ada kepentingan untuk diri sendiri. Contoh tahun lepas Tun sanggup terhegeh hegeh datang HQ PKR untuk dilantik sekali lagi jadi PM. Seleoas berkuasa semula semua orang dalam PH lokos dikencingnya.

Siap serah memo kepada YPDA untuk buka Parlimen, Macam mana PejWang boleh bersetuju dengan cadangan 'dick'tator gila kuasa ini? Ini sebelum berkuasa pun PejWang tak berani bantah, bayangkan kalau Mahathir jadi Pengerusi Mageran, ada tak mereka berani bersuara atau jadi pak turut?

Kalau yang mencadangkan MAGERAN ini Khairy, Hishamuddin, Hadi Awang atau Anwar Ibrahim sekalipun, Tun akan lawan sebab ia salah dan bertentangan dengan prinsip demokrasi dan segala macam lidah bercabangnya.

Pejuang boleh senyap dan redha dengan apa saja tindakan Mahathir yang tak pasti jawatan apa apa dalam PejWang belum pun didaftarkan untuk membelakangkan Parlimen.

Sebelum berjuang supaya Mageran ini dikemukakan oleh Agong, lebih elok Tun berjuang tubuhkan Parti PejWang yg dikemukakan pada ROS dolu.


#bangaudahpulangsuarasumbang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails