Tuesday, June 15, 2021

Tempat Duduk Ke Angkasa Dijual. Israel Sama aja. 3 Mayat Muslim Bangla/Myanmar.

 

1. Satu Tempat Duduk untuk Pergi ke Angkasa Lepas dengan Bezos Dijual dengan Harga 28 Juta Dolar

Tempat untuk dijual ke ruang angkasa bersama Jeff Bezos, pengasas syarikat gergasi e-dagang Amerika Amazon, dibeli dengan harga $ 28 juta.

Blue Origin, syarikat pelancongan angkasa yang dimiliki oleh Bezos, telah melelong tempat duduk kosong dalam perjalanan angkasa pada 20 Julai.

Syarikat itu mengumumkan di Twitter bahawa mereka menjual tempat duduk dengan harga $ 28 juta dalam perjalanan angkasa yang akan merangkumi Bezos dan saudaranya.

7 ribu orang dari 159 negara mengambil bahagian dalam lelongan tempat duduk. Blue Origin, yang akan membawa orang ke angkasa untuk pertama kalinya, tidak mendedahkan nama orang yang mengambil tempat duduk.

Dinyatakan bahawa 6 penumpang akan mengambil bahagian dalam perjalanan selama 11 minit dari Van Horn Base di Texas.

Syarikat itu, yang telah melakukan 16 penerbangan automatik sebelumnya, akan membawa orang ke angkasa untuk pertama kalinya.


2. Palestin: "Kerajaan Baharu di Israel Tidak akan Berbeza dengan yang Lama"


Kementerian Luar Palestin menyatakan bahawa kerajaan Naftali Bennett yang baharu, yang ditakrifkan sebagai "Pemerintahan Perubahan" di Israel, tidak akan berbeza dengan pemerintahan lama.

Dalam kenyataan bertulis, Kementerian menyatakan bahawa gambaran mengenai pemerintahan Bennett sebagai "pemerintah untuk perubahan" tidak tepat selain untuk "penarikan Benjamin Netanyahu,"

"Kerajaan baharu tidak akan berbeza dengan yang lama." Kata Kementrian.

"Apa pendirian pentadbiran Bennett terhadap permukiman penjajah dan penggabungan Tebing Barat? Apa pendiriannya terhadap Jerusalem dan situasi bersejarah dan perundangan mengenainya? Apa pendiriannya terhadap perjanjian yang ditandatangani? Apa pendapatnya terhadap keputusan yang diambil oleh kesahihan antarabangsa? Apa pendiriannya dalam perundingan berdasarkan penyelesaian dua negara, perdamaian sebagai imbalan atas tanah?'' Kata Kementrian mengajukan soalan.

Keputusan Palestin mengenai kerajaan baharu ini akan bergantung pada sikap yang akan diambilnya dalam situasi ini dan dalam ujian yang akan dilakukan dalam beberapa hari mendatang.

Mustafa Barghouti Ketua Setiausaha Gerakan Inisiatif Nasional Palestin juga mengatakan bahawa kerajaan Israel yang baharu, yang dipimpin oleh Bennett, adalah kerajaan "peneroka dan rasis" dan akan melangkah lebih jauh dari pendahulunya.

Barghouti menegaskan bahawa Perdana Menteri yang baharu adalah yang paling menentang penubuhan negara Palestin yang merdeka.

Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri, dalam satu kenyataan di akaun media sosialnya di Twitter menyatakan bahawa mereka tidak peduli dengan perubahan kekuasaan di Israel, dia berkata, "Israel bersatu dalam dasar untuk merebut dan membunuh hak-hak rakyat Palestin. Kejatuhan Netanyahu adalah salah satu hasil kemenangan penentangan di pertempuran Pedang Jerusalem." 


3. Di Bangladesh, Polis Menemui 3 Mayat Muslim Rohingya di sebuah Sungai di Sempadan Myanmar

Di Bangladesh, polis menemui mayat tiga Muslim Rohingya di sebuah sungai di sempadan Myanmar.

Hafizur Rahman, seorang pegawai polis wilayah, menyatakan bahawa mayat dua kanak-kanak dan seorang wanita ditemui dari Sungai Naf di perbatasan dengan Myanmar.

Rahman menyatakan bahawa tiga orang yang dikeluarkan dari sungai didapati tinggal di kem pelarian Balukhali di Cox's Bazar.

Mengingatkan bahawa mayat dibawa ke hospital untuk bedah siasat, Rahman mengatakan bahawa tiga orang Rohingya lemas di sungai ketika cuba menyeberang ke Bangladesh.

Rahman mengatakan bahawa orang Rohingya yang tinggal di kem di Bangladesh sering menyeberangi sungai untuk menziarahi saudara mereka di Myanmar.

Sebaliknya, Bangladesh yang meminta kerjasama dari Arab Saudi untuk membuat pemulangan orang-orang Rohingya berterusan.

Dalam pernyataan bertulis dari Kementerian Luar Negeri, dinyatakan bahawa Menteri Abul Kalam Abdul Momen membicarakan masalah ini dalam perbualan telefon dengan rakan sejawatannya dari Saudi, Faisal bin Ferhan.

Kenyataan itu mengatakan bahawa Bangladesh sangat mementingkan pemulangan Rohingya yang aman dan bermaruah ke tanah air mereka, dan Momen mendesak Arab Saudi untuk membantu memulai proses "pemulangan damai".

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails