Sunday, June 13, 2021

Palestin di Antara Negara Mempunyai Hak Istimewa dalam Perdagangan.

 

Palestin menilai keputusan itu sebagai "langkah strategik dalam mengembangkan kerjasama ekonomi dan komersial antara kedua-dua negara".

Menteri Ekonomi Palestin Khaled al-Osaily mengatakan bahawa mereka menyambut baik Turki memasukkan Palestin di antara negara-negara yang mempunyai hak istimewa dalam perdagangan.

Menurut kenyataan bertulis dari Kementerian Ekonomi Palestin, Khaled al-Osaily mengucapkan terima kasih kepada Turki atas keputusannya dan menilai keputusan itu sebagai "langkah strategik dalam mengembangkan kerjasama ekonomi dan komersial antara kedua-dua negara".

Khaled al-Osaily menekankan bahawa keputusan itu penting dalam hal "pentadbiran Palestin secara beransur-ansur memisahkan ekonominya dari penjajahan Israel, mempelbagaikan pengeluaran Palestin, meningkatkan import dan mendorong eksport".


1. Pendapatan Turki dari Eksport Strawberi Meningkat 135% Berbanding Tahun Lepas

Pada 5 bulan pertama tahun ini, pendapatan Turki dari eksport strawberi meningkat sebanyak 135 peratus berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya dan mencecah 41 juta 642 ribu dolar.

Menurut maklumat yang dikumpulkan dari Persatuan Pengeksport Aegean (EIB), tahun lalu, 24 juta 590 ribu dolar strawberi dieksport dari Turki ke 33 negara.

Tahun ini, negara yang paling banyak dieksport adalah Rusia, seperti tahun lalu.

Turki mengeksport strawberi senilai 24 juta 312 ribu dolar ke Rusia dalam 5 bulan pertama tahun ini.

Rusia diikuti oleh Romania dengan 8 juta 318 ribu dolar dan Iraq dengan 5 juta 520 ribu dolar.


2. Rusia Meningkatkan Kuota Import Tomato dari Turki Menjadi 300 Ribu Tan

Rusia meningkatkan kuota import tomato dari Turki dari 250 ribu menjadi 300 ribu tan.

Menurut keputusan yang disetujui oleh Kementerian Pertanian Rusia, kuota tomato yang diimport oleh Rusia dari Turki meningkat 50 ribu tan menjadi 300 ribu tan.

Rusia telah meningkatkan kuota import tomato dari Turki kepada 250 ribu tan pada Januari 2021.

(IH)

2 comments:

Anonymous said...

Abam istiqamah dengan eng guan. Takziah.

Anonymous said...

Jika tidak menfitnah ulama Islam dan parti Islam, itu bukan barua @ RBA ternakan puak kafir harbi roket namanya. Barua roket @ RBA dan fitnah berpisah tiada !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails