Wednesday, June 16, 2021

Bahkan Tanah Perkuburan di Gaza juga Menjadi Sasaran Serangan Israel

 

Dalam serangannya di Jalur Gaza, Israel menyasarkan perkuburan dan juga penempatan orang awam.

Enam perkuburan dibom semasa serangan Israel.

Serangan yang dilancarkan oleh Israel di Jalur Gaza yang dikepung pada 10 Mei, berakhir pada 21 Mei, sejalan dengan gencatan senjata yang dicapai dengan Hamas.

Dalam serangan yang berlangsung selama 11 hari, 254 orang Palestin, termasuk 66 kanak-kanak dan 39 wanita, kehilangan nyawa, 1948 cedera, dan beribu-ribu bangunan musnah sama sekali atau tidak dapat digunakan.

Pesawat perang Israel, yang menyasarkan kebanyakan penempatan orang awam dan bangunan tinggi di pelbagai wilayah di Jalur Gaza, juga mengebom perkuburan.

Sementara beberapa kubur musnah dan beberapa mayat hilang dalam serangan itu, lubang besar terbentuk di beberapa perkuburan.

Dalam kenyataan bertulis dari Kementerian Yayasan dan Agama Palestin di Gaza, dilaporkan bahawa 6 perkuburan dibom di pelbagai bahagian di Jalur Gaza semasa serangan Israel.

Halid Nasrallah, pengawas Pemakaman Tuveynisi, yang menjadi sasaran di Daerah Shuja'iyya, dalam satu kenyataan berkata;

"Pada malam hari kedua Idul Fitri pada 14 Mei, tanah perkuburan itu disasarkan oleh pesawat perang Israel. Kemusnahan besar terjadi di seluruh perkuburan."

''Lebih daripada 200 kubur rosak sepenuhnya dan berpuluh-puluh daripadanya rosak sebahagian. Tidak ada sisa-sisa mayat atau jejak tulang di kubur yang rosak dan musnah. Terdapat juga banyak kerosakan pada rumah-rumah di sekitar tanah perkuburan." Katanya.

Nasrallah menyatakan bahawa tidak ada tempat selamat yang tersisa di Gaza akibat serangan Israel.

"Saya tidak tahu mengapa orang mati di kubur mereka dijadikan sasaran. Apa kesalahan mereka? Di kubur ini, ada mayat mereka bahkan orang yang mati sebelum Israel didirikan." Katanya.

Nasrallah mengatakan bahawa mensasarkan kawasan perkuburan adalah tanda kebencian Israel. (IH)


1 comment:

Anonymous said...

Ini membuktikan rejim haram pengganas IsraHell adalah pengecut yang sangat menjijikkan kerana mereka sangat takut pada pejuang Islam Palestin di Gaza sehinggakan mereka sanggup menggunakan teknologi perang moden untuk menyerang pejuang Islam Palestin yang telah mati syahid di dalam kubur.

Ini membuktikan mereka takut pada pejuang Islam yang telah syahid. Mungkin tentera Yahudi Zionis laknatullah seolah-olah melihat ramai pejuang Islam berada di kawasan perkuburan telah mendorong tentera pengganas IsraHell menyerang kubur.

Sesungguhnya pejuang Islam yang telah syahid masih hidup dan mereka mendapat rahmat dan rezeki dari Allah Tuhan Yang Maha Esa.

Akan tiba waktu di mana pejuang Islam akan menyerang dan menghapuskan rejim-rejin Arab yang menjadi barua IsraHell dan negara haram IsraHell, tentera Yahudi Zionis pimpinan Dajjal. Celakalah pengganas Yahudi Zionis dan rejim pengganas Israel di didunia dan akhirat. Amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails