Wednesday, April 14, 2021

Doktrin perang baru moden mendatang, berdasar senjata SIHA?

 



KEJAYAAN
 Turki di akhbar dunia mengenai persenjataan SİHA dan kemampuan yang diperoleh kini terus menjadi agenda.

Agenda penggunaan SİHA yang berkesan, dikembangkan oleh Industri Pertahanan Turki, yang bermula di Syria, Libya dan Karabakh, sebagai doktrin perang baru. Ianya menarik perhatian banyak tentera, dan negara-negara seperti Amerika Syarikat-Britain yang telah mula mengkaji konsep perang baru berdasarkan persenjataan ini.

SIHA

Turki yang mnghadapi cabaran terbesar selama bertahun-tahun dari segi keselamatan negara, menentang ancaman asimetris seperti organisasi pengganas dan ancaman konvensional yang dihadapi oleh geografi, telah mengembangkan doktrin perang baru. 

Walaupun doktrin ini, yang didasarkan pada SİHA, saat ini menarik perhatian seluruh dunia, hampir menjadi pemicu perubahan yang secara radikal akan mengubah "doktrin perang moden".

Turki yang membuat kemajuan luar biasa dalam dekad terakhir di bidang industri pertahanan, telah mengambil langkah-langkah penting ke depan di dunia. Terutamanya dalam teknologi UAV dan persenjataan. Platform SİHA dan peralatan berkaitan seperti Anka dan TB2, yang dikembangkan oleh kedua-dua syarikat milik negara. 

Contohnya seperti TAI-Aselsan dan syarikat swasta seperti Baykar, yang mula digunakan dengan berkesan di banyak saluran depan dan hubungan. Terutama dalam menentang organisasi pengganas PKK baik di seberang Turki di negara-negara seperti Iraq dan Syria, SİHA ini digunakan dengan berkesan. 

Iaitu, mengehadkan keupayaan mobilisasi organisasi, ini membawa penghapusan kakitangan pemimpin yang disebut senior. Organisasi pengganas PKK, tindakan itu telah kehilangan kemampuan untuk membuat tindakan anti-Turki.

Lagi-lagi SİHA Turki, terhadap kekuatan konvensional dan separa konvensional, walaupun ia digunakan dengan sangat berkesan di Syria, Libya dan Karabakh, telah diperhatikan bahawa unsur-unsur musuh tidak dapat bertindak balas terhadap SİHA Turki dan sistem pertahanan udara canggih yang berasal dari Rusia juga tidak berkesan. 

Manakala beratus-ratus kereta kebal Armenia dan kenderaan perisai, Pantsir dan sistem pertahanan udara tingkat tinggi yang lain, dan ribuan elemen infantri dinetralkan dengan peranan aktif TB2 dalam perang Karabakh yang lalu, tentera Armenia menarik diri dari Karabakh setelah kekalahan besar. 

Sekali lagi, sementara SİHA menghancurkan unsur-unsur musuh, mencatat rekod membawa kelebihan mutlak dari segi perang propaganda menentang pendapat umum. Turki selangkah lagi telah memulakan pengeluaran besar-besaran AKINCI dan AKSUNGUR, yang merupakan model SİHA teratas seperti ANKA dan TB2. 

Walaupun menjelma sebagai kekuatan yang meningkat di rantau ini dengan teknologi SOS Turki, bukan hanya kekuatan super hebat yang dapat mengubah nasib Syria-Libya-Karabakh sebagai medan perang yang penting. (IH)


5 comments:

Anonymous said...

Sebagaimana lazimnya, presiden pas dan parti pas, akan diserang kiri kanan depan belakang. Seperti lazimnya serangan adalah bentuk fitnah. Macam2 fitnah ada. Rasuah, sesat, salah guna kuasa, balak, gaji buta, kawin dua, gila jawatan. Ternyata tidak ada satu pun yg disebut di mahkamah. Bersih dan berkredibiliti dan berintergriti.

Anonymous said...

Kita jangan terlalu angkuh dan taksub dengan 'kebersihan' seseorang. Jika benar ttg kebersihanya maka ambil sebagai teladan. Namun jgn kita lupa kebersihan di sisi Allah swt melibatkan hati serta segala urusan hablul mina'nas.

Allahu aklam.

Anonymous said...

Ujian Tuhan. Covid. Khidmat sebaik mungkin. Seluruh dunia terlibat. Yg ada bantu yg tiada. Bersihkan diri dari kotoran fizikal dan mental.

Anonymous said...

Presiden parti keris elok berhenti dari berpolitik cara jahat.

Anonymous said...

Jangan taksub dgn abam yg bangga dgn kejahatannya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails