Monday, April 12, 2021

Perutusan Khas Ramadan Al-Mubarak 1442H

 

RAMADAN adalah bulan kita dijemput menjadi tetamu Allah SWT bagi menyahut seruan Allah SWT melalui firman-Nya:

﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ١٨٣﴾

“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Surah al-Baqarah: 183)

Pada bulan yang mulia ini, kita dihidangkan oleh Allah SWT dengan rezeki makanan rohani dan jasmani yang menyuburkan kehidupan kita di dunia menuju ke alam akhirat. Hidangan yang kita dapat bukan sahaja amalan puasa yang diwajibkan, bahkan pahalanya berlipat kali ganda yang hanya diketahui oleh Allah SWT.

Selain itu, pada bulan Ramadhan juga kita dihidangkan dengan ibadat-ibadat wajib yang dilipatgandakan pahalanya. Bahkan, ditambah pula dengan ibadat-ibadat sunat kebiasaan dan yang dikhususkan pada bulan Ramadhan. Semua ibadat-ibadat ini bertujuan untuk membersihkan ruh dan menguatkan iman.

Marilah kita bersama-sama mengejar ganjaran besar yang disediakan oleh Allah SWT dan menambah kebajikan sebanyak-banyaknya sesama kita umat Islam. Semoga kedatangan Ramadhan memberikan kekuatan dan mampu memupuk semangat penyatuan umat seluruhnya.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS – HARAKAHDAILY 12/4/2021

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails