Friday, April 16, 2021

Dunia Perlu Tegas Terhadap Israel. Jahannam Israel!

 

1. Palestin Harap Antarabangsa Terutamanya Joe Biden Ambil Sikap Tegas Terhadap Israel


Palestin mengumumkan bahawa mereka mengharapkan semua komponen masyarakat antarabangsa, terutama pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS) Joe Biden, untuk mengambil sikap tegas dan kuat yang akan memaksa Israel menghentikan pembangunan penempatan.

"Pihak berkuasa mempercepat pembinaan penempatan, jalan besar dan terowong di Tebing Barat, terutama di Jerusalem Timur dan sekitarnya.'' Kata Kementrian Luar Palestin dalam satu kenyataan bertulis.

Kenyataan itu menekankan bahawa langkah-langkah ini akan menimbulkan kesulitan dan rintangan kepada peluang penyelesaian politik yang dirundingkan dan akan menutup pintu perdamaian berdasarkan rujukan antarabangsa yang dipersetujui.

Semua jenis kawasan perumahan adalah jenayah perang dan akan dipertanggungjawabkan di hadapan undang-undang antarabangsa,

"Palestin mengharapkan masyarakat antarabangsa, dengan semua komponennya, terutama pentadbiran Presiden Joe Biden, untuk mengambil sikap tegas dan kuat yang akan memaksa Israel berhenti membangun permukiman." Kata kenyataan itu.

Presiden AS Joe Biden dan Wakil Kamala Harris, semasa kempen pilihan raya tahun lepas, mengatakan bahawa mereka akan mematuhi "penyelesaian dua negara" untuk mengakhiri konflik Arab-Israel dan menentang "aneksasi" dan kegiatan pembinaan dan pengembangan permukiman Yahudi di Tebing Barat.

Jerusalem Timur dan Tebing Barat berada di bawah penjajahan Israel sejak tahun 1967.

Memisahkan kedua wilayah ini dengan tembok yang telah dibangunnya, Israel mencegah orang Palestin yang tinggal di Tebing Barat melintasi Jerusalem Timur.

Dalam undang-undang antarabangsa, 18 penempatan Yahudi di wilayah Palestin yang dijajah juga dianggap haram.

2. Lepas tarawih, gaduh polis Israel-Pemuda Palestin di Jerusalem Timur

Polis Israel campur tangan ke atas para pemuda Palestin di Pintu Damsyik di daerah Bandar Tua Jerusalem Timur yang diduduki.

Berlaku pergaduhan antara polis Israel dengan berpuluh-puluh pemuda Palestin, yang berkumpul di Pintu Damsyik setelah solat tarawih di Masjid al-Aqsa di Kota Lama.

Polis Israel campur tangan dan menahan pemuda Palestin, yang kadang-kadang melaungkan takbir dan slogan, dengan bom tangan.

Setakat ini tidak ada yang cedera dalam kejadian yang berlaku.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails