Tuesday, April 13, 2021

Sambut Ramadhan: Apa Kata Pemimpin Asing Ini.. M'sia LGE?

 

PEMIMPIN-PEMIMPIN asing ini mengeluarkan ucapan tahniah dalam rangka bermulanya bulan Ramadhan.


Joe Biden

Dalam perutusannya, Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden, menyambut bulan Ramadhan dunia Islam dan menarik perhatian terhadap jenayah kebencian terhadap orang Islam di negara itu.

Dengan menggunakan kata-kata "Umat Islam masih menjadi sasaran jenayah buli, ketaksuban dan kebencian", Biden menekankan bahawa ini tidak dapat diterima.

Memerhatikan bahawa orang Amerika Muslim telah memperkayakan negara ini sejak negara itu ditubuhkan, Biden berkata,

"Umat Islam memainkan peranan utama dalam pengembangan vaksin (terhadap coronavirus) dan memimpin perjuangan kami melawan Covid-19 sebagai pekerja kesihatan di garis depan."

Biden menyatakan bahawa tahun ini perayaan Hari Raya di Rumah Putih akan berlangsung di persekitaran maya dan mereka berharap dapat mengadakan Perayaan Hari Raya di Rumah Putih tradisional tahun depan secara bersemuka dengan isterinya Jill.


Angela Merkel

Dalam perutusannya, Canselor Jerman Angela Merkel juga berharap semua umat Islam menjalankan bulan "Ramadhan yang damai".

Menekankan bahawa bulan Ramadhan adalah bulan perpaduan, Merkel mengatakan bahawa perlu bersabar di hari-hari sukar yang disebabkan oleh wabak.


Boris Johnson

Perdana Menteri Britain, Boris Johnson, yang menyambut bulan Ramadan umat Islam dengan mesej yang dia sampaikan di akaun media sosialnya, menarik perhatian pada kenyataan bahawa Ramadan akan berbeza tahun ini kerana wabak itu.

"Saya berharap bulan puasa, doa dan amal akan membawa ketenangan bagi semua umat Islam." Katanya.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau di Malaysia, apa kata pemimpin DAP yang bukan Islam seperti Lim Guan Eng?

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails