Tuesday, January 19, 2021

M'sia jadi pilihan strategik syarikat multinasional di rantau ini...

 

Akademi Teknikal Sankyu - Foto ihsan MIDA

Firma Jepun labur RM100 juta bina akademi di Johor

JOHOR BAHRU: Sankyu Group dijangka melabur RM100 juta bagi pembinaan Akademi Teknikal Sankyu, pusat latihan sumber manusia pertamanya di luar Jepun di Daerah Pusat Perniagaan (CBD) Medini, Iskandar Puteri.

Pengarah Urusan Sankyu Southeast Asia Holdings, Junichi Matsumura, berkata pusat itu akan dibina di tanah seluas 1.67 hektar dan dijangka mula beroperasi tahun depan.

"Malaysia terus menjadi hab strategik di rantau ini untuk Sankyu, dan ini terbukti melalui pelaburan kami yang berterusan dan pembangunan infrastruktur penting di negara ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Datuk Azman Mahmud, berkata pusat latihan Sankyu di Malaysia akan menjadi syarikat pertama di Asia Tenggara.

Beliau berkata, Malaysia terus menjadi pilihan strategik syarikat multinasional di rantau ini, berdasarkan peralihan dinamik negara kepada perkhidmatan dengan kualiti yang amat baik untuk menyokong dan mengembangkan ekonominya yang pelbagai.

"MIDA optimis pusat latihan ini akan memberi manfaat ekonomi yang positif dari segi mewujudkan pekerjaan, pemindahan teknologi dan pengetahuan melalui latihan. Ini akan mewujudkan peluang baharu kepada perniagaan dan vendor tempatan.

"MIDA akan terus menggalakkan kerjasama strategik antara syarikat asing dan tempatan untuk hasil yang saling memberi manfaat, memastikan ekosistem yang mampan untuk entiti perniagaan di negara ini, bukan hanya pada masa ini tetapi juga untuk masa depan," katanya.

– BERNAMA

IHtv

3 comments:

Anonymous said...

Laa..buka pusat latihan je rupanya. Igtkan nak buka kilang..pastu, nape x pilih klate?
Kah355x!

Anonymous said...

Celik sikit weh....dongak tengok langit, tunduk tengok rumput....

Adoi la...latihan dengan pelaburan pun tak leh nak beza...

Anonymous said...

Tahniah. Sekurang2nya tenaga kerja berkualiti dan makin cekap dengan adanya pusat latihan. Harapkan ph hanya tumpu pembangunan manusia2 cekap fitnah. Pandai retorik tapi kerjanya kencing rakyat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails