Tuesday, January 19, 2021

Israel Serang Jalur Gaza, Larang Tudung Ditolak di P'cis.

 

1. Israel Menyerang Jalur Gaza

Israel mengumumkan bahawa ia melakukan serangan udara terhadap sasaran Hamas di Jalur Gaza yang dikepung.

Jurucakap Tentera Israel Avichay Adraee mengumumkan serangan itu di akaun media sosialnya.

Adraee menyatakan bahawa walaupun tembakan roket dari Jalur Gaza berhampiran bandar Ashdod di selatan Israel, ada serangan terhadap kedudukan Hamas.

Jurucakap Israel menyatakan bahawa kerja-kerja terowong Hamas menjadi sasaran.

Menurut maklumat yang dilaporkan oleh Anadolu Agency (AA) di Gaza, serangan itu menyebabkan kerusakan meluas di wilayah Refah dan Han Yunus di selatan Gaza, sementara tidak ada yang terbunuh atau cedera.


2. RUU Melarang Tudung di Perancis Ditolak oleh Parlemen


Di Perancis, cubaan parti pemerintah untuk melarang kanak-kanak perempuan di bawah 18 tahun memakai tudung di tempat awam ditolak oleh Majlis Nasional.

Di Perancis, cubaan parti Presiden Emmanuel Macron, anggota parlimen Republic March (LREM) Aurore Berge dan Jean-Baptiste Moreau untuk melarang pemakaian tudung di tempat awam untuk kanak-kanak perempuan di bawah 18 tahun tidak disetujui oleh Majlis Nasional.

Jawatankuasa mendapati artikel yang dimaksudkan "berlebihan".

Berge dan Moreau, dua timbalan parti pemerintah di Perancis, menentang rancangan rang undang-undang yang dikenali sebagai "pemisah Islamis" dan berubah menjadi "memperkuat penghormatan terhadap nilai-nilai Republikan" pada 16 Januari, walaupun ditentang oleh majoriti pemerintah, ia menjelaskan bahawa mereka menambah dua artikel yang melarang kanak-kanak perempuan di bawah 18 tahun untuk memakai tudung di tempat umum dan "memakai pakaian yang menunjukkan lelaki lebih unggul daripada wanita".

RUU ini bertujuan untuk mengawal pembiayaan masjid dengan lebih ketat, untuk meningkatkan penguasaan persatuan Muslim dengan tekanan terhadap umat Islam, dan untuk mencegah pegawai agama datang dari luar negeri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails