Monday, January 18, 2021

1. Demonstrasi Anti-Netanyahu Israel &Macron Perancis

 

1. Demonstrasi Anti-Netanyahu Berterusan di Israel

Ribuan orang Israel melakukan protes terhadap Perdana Menteri Israel, Binyamin Netanyahu walaupun ada karantina dengan alasan bahawa dia tidak dapat menguruskan kes rasuah dan proses wabak.

Orang Israel, yang berkumpul semalam di jambatan dan persimpangan jalan dari utara ke selatan Israel, memusatkan tunjuk perasaan mereka di hadapan kediaman Netanyahu.

Para penunjuk perasaan membawa sepanduk yang bertuliskan "Netanyahu adalah penipu besar" dan melaungkan slogan-slogan agar Perdana Menteri Israel itu pergi.

Penunjuk perasaan, yang mengadakan demonstrasi di jalan-jalan di sebalik karantina, telah meneruskan tindakan anti-Netanyahu mereka selama 30 minggu kerana kegagalan memerangi coronavirus dan penurunan keadaan ekonomi dan sosial.


2. Ribuan Orang di Perancis sekali lagi Turun ke Jalan untuk Menentang RUU Macron

Penunjuk perasaan turun ke jalan sekali lagi semalam menentang rang undang-undang keselamatan yang menimbulkan reaksi di Perancis.

Ribuan orang di seluruh negara menuntut penarikan sepenuhnya RUU tersebut, yang digambarkan sebagai ancaman terhadap kebebasan.

Di Paris, ibukota Perancis, para penunjuk perasaan turun ke jalanan walaupun cuaca sejuk dan salji turun.

Ia memprotes undang-undang keselamatan yang mencetuskan kemarahan dan kebijakan yang dilaksanakan oleh Presiden Emmanuel Macron. Demonstrasi tidak terhad kepada ibu kota, Paris.

Ribuan orang yang menentang undang-undang berkumpul di bandar Rennes, Nantes, Rouen dan Lyon.

RUU itu, yang diadopsi di Parlimen dan diserahkan kepada Senat, menetapkan hukuman penjara 1 tahun dan denda hingga 45.000 euro bagi mereka yang menerbitkan gambar pasukan keselamatan.

Diputuskan untuk menulis semula artikel draf ke-24 setelah mendapat reaksi. Para penunjuk perasaan mahu undang-undang ditarik sepenuhnya. 

(IH)






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails