Friday, January 22, 2021

Turki Kutuk Israel Bina Penempatan Haram &Menyerang Rumah di Pusat Gaza.

 


1. Turki Kutuk Rancangan Israel Bina Penempatan Haram Tambahan di Palestin hari ini.

Turki mengutuk keras langkah Israel menuju pembinaan penempatan haram tambahan sebanyak 2,572 kediaman di Tebing Barat dan Yerusalem Timur.

"Kami sangat mengutuk langkah-langkah yang diambil oleh Israel mengenai pembinaan penempatan haram tambahan yang berjumlah 2,572 unit perumahan, 2,112 daripadanya di Tepi Barat dan 460 di Yerusalem Timur dengan tender diumumkan Israel hari ini." Kata Kementrian Luar Turki dalam kenyataan bertulis.

Dalam kenyataan itu, Kementrian mengatakan bahawa dengan berbuat demikian, Israel ingin menghalang penubuhan negara Palestin dengan integriti geografi dan mengubah status Yerusalem. Keputusan untuk meningkatkan jumlah bangunan penyelesaian setiap sebelum pilihan raya mencerminkan mentaliti oportunis berbahaya.

Kenyataan itu juga menekankan bahawa tindakan ini berusaha untuk menyekat jalan-jalan untuk mewujudkan keamanan di rantau ini,

''Kami menggesa masyarakat antarabangsa untuk mengambil tindakan untuk melindungi hak-hak rakyat Palestin dan melindungi wilayah Palestin dalam menghadapi mentaliti pendudukan Israel ini''. Tambah Kementerian.


2. Israel Menyerang Rumah di Pusat Gaza

Artileri dari tentera Israel menyerang sebuah rumah di bahagian tengah Gaza.

Menurut maklumat yang diperoleh dari saksi mata, akibat serangan bola meriam dari Israel, sebuah tembakan artileri menghantam rumah di bahagian tengah Jalur Gaza.

Sementara rumah itu rusak parah akibat serangan itu, tidak ada yang terbunuh atau cedera.

Sebaliknya, menurut Badan Penyiaran Awam Israel KAN, unit artileri mengebom pelbagai kawasan di Gaza.

Dalam laporan itu, dituduh bahawa roket yang menghantam sebuah pemukiman di selatan Israel dilancarkan dari Gaza.

Tentera Israel juga mengumumkan di akaun Twitternya bahawa roket yang dilancarkan dari Gaza jatuh di tanah kosong.

(IH)


IHtv

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails