Sunday, January 03, 2021

Ekspesisi Malaysia-Everest 97: Kisah pengalaman 2 pendaki negara...

 

Gunung Everest kini diliputi teknologi komunikasi 5G

KUALA LUMPUR: Lebih dua dekad lepas apabila dua pendaki pertama negara Datuk M. Magendran and Datuk N. Mohanadas menjejakkan kaki di puncak Everest, mereka berkomunikasi dengan walkie-talkie dan terpaksa menunggu lebih 10 hari, untuk memproses  foto yang diambil di gunung tertinggi dunia itu.

Kini semuanya pantas dan canggih. Hasil kejayaan Huawei dan China Mobile memasang dua stesen pangkalan 5G di gunung itu pada April lalu, pendaki kini boleh gunakan pelbagai peralatan komunikasi termasuk telefon pintar, dan memuat naik terus gambar dan video perjalanan dengan peranti itu sehingga ketinggian 6,500 meter (m).

Menceritakan kisah nostalgik Ekspedisi Malaysia-Everest 97, Magendran menjelaskan bahawa, ekspedisi yang diketuai allahyarham Nor Ramlle Sulaiman ke gunung tertinggi dunia itu telah dibekalkan dengan peralatan yang paling canggih pada ketika itu, dalam percubaan untuk menawan puncak setinggi 8,848m.

Ia termasuk walkie-talkie, telefon satelit Inmarsat-B yang dibekalkan Telekom Malaysia (TM) yang turut memasang pemancar di puncak Gunung Kala Patthar, sebuah gunung dengan ketinggian 5,643m berdekatan Everest untuk memudahkan komunikasi di antara pendaki dengan Kem Induk Everest (EBC).

Selain itu, Radio Televisyen Malaysia (RTM) sebagai penaja siaran telah menghantar krew untuk menyediakan studio mini di EBC dan memasang peralatan telekomunikasi, seperti parabola untuk siaran langsung daripada ketinggian 5,400m.
 
Magendran, Pengetua SMK Taman Sri Muda, Shah Alam, berkata ahli pasukannya juga telah membawa satu tong bateri AAA yang dibekalkan oleh sebuah syarikat bateri, kerana terpaksa menukar bateri walkie-talkie dengan kerap.

“Apabila berada dalam keadaan yang begitu sejuk, kuasa bateri cepat menurun jadi kita kena sentiasa tukar atau ada masa kita balut bateri dengan selimut, untuk memastikan bateri itu tak sejuk. Walaupun kami mempunyai enam kamera ketika berada di puncak, tapi kebanyakkannya dah jam.

“Pada masa itu kita menggunakan film roll, jadi kita tak dapat periksa sama ada gambar yang diambil itu jadi atau tidak jadi. Kita kena balik ke KL untuk hantar film ke kedai untuk cuci film itu, barulah kita tahu sama ada gambar itu jadi atau tidak.

“Bukan macam sekarang, kita terus dapat tahu kalau gambar tak cantik, kita boleh ambil sekali lagi dan masih boleh memuat naik ‘selfie’ dari EBC. Daripada segi komunikasi peralatan sekarang memang canggih,” katanya ketika satu pendakian santai bersama kakitangan Bernama di Bukit Wawasan, Puchong dekat sini, baru-baru ini.

Mengulas lanjut Magendran, 57, berkata sejurus beliau dan Mohanadas tiba di puncak Everest pada 23 Mei 1997, mereka telah menghubungi ‘radio base’ yang disediakan oleh pasukan Malaysia di Kem 2 (6,500m) menerusi walkie-talkie, yang kemudian menyampaikan mesej itu ke EBC.
 
Beliau berkata, dari EBC, RTM telah membuat siaran langsung mengumumkan berita yang dinanti-nantikan oleh seluruh rakyat Malaysia ketika itu. Malangnya, pasukan itu tidak dapat bercakap dengan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad (kini Tun), yang berada di London kerana cuaca di Himalaya kurang baik.

Sementara itu, mengenai kesesakan di puncak itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Mohanadas berkata ia disebabkan oleh ketidakseriusan kerajaan Nepal, dalam mengehadkan jumlah pendaki bagi setiap tahun.

Menurut beliau, lebih 500 pendaki menggadai nyawa mereka untuk berdiri di puncak tertinggi itu setiap tahun, berbanding kurang daripada 200 pendaki setahun 20 tahun dahulu.

 “Aktiviti pendakian sudah menjadi popular sekarang dan ramai berkemampuan. Laluan perjalanan dan pendakian memang sempit dan berbahaya, apabila ramai diberikan permit, keadaan akan sesak sehingga pendaki beratur menunggu giliran mereka.

“Apabila terlalu ramai, agak sukar untuk menyelamatkan diri sekiranya berlaku apa-apa bencana seperti runtuhan salji (Avalanche) atau cuaca buruk. Kami bertuah kerana dapat meluangkan masa selama sejam di puncak pada 1997, tetapi kini hanya dapat berada di puncak selama beberapa minit sahaja,” kata Mohanadas yang menyambut ulang tahun ke-59 pada Isnin.

Bagi menggelakkan luka beku (frostbite) ketika pendakian di tempat beraltitud tinggi dan sejuk, beliau menasihatkan para pendaki supaya sentiasa mematuhi arahan yang dikeluarkan pihak berwajib dan memakai pakaian tahan sejuk yang berkualiti tinggi.

Daripada 20 pelatih terakhir, hanya 10 peserta dipilih untuk meneruskan misi pendakian ke Everest dengan empat pendaki daripada itu – Magendran, Mohanadas dan juga allahyarham Mohamed Fauzan Hassan serta Gary Chong Kim Wah – sampai ke kem 4 (kem terakhir) di paras 8,000m, sebelum dua rakan mereka itu menarik diri kerana faktor kesihatan. – BERNAMA

IHtv

2 comments:

Anonymous said...

Kapsul masa Wawasan 2020 itu kini berada di Kompleks Dataran Pahlawan Melaka. Dahulu, masa Rahim Tamby Chik jadi Ketua Menteri Melaka, wasiatnya bahawa amanat dalam kapsul ini hendaklah dibacakan kepada rakyat Malaysia dalam tahun 2020.

Kapsul masa Wawasan 2020 yang pernah ditanam Tun Dr Mahathir Mohamad semasa menjadi Perdana Menteri keempat di Melaka hendaklah dibuka dan amanat tersebut dibacakan kepada generasi hari ini.

Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, perlu bagi pihak berkuasa, kerajaan negeri dan Muzium Melaka mengambil inisiatif tersebut bersama Muzium Negara dan Arkib Negara.

Majlis itu kelak boleh dijadikan seperti sebuah Deklarasi Nasional, kata Pengerusi Yayasan Penggerak Wawasan (YPW) itu yang merupakan bekas Ketua Menteri Melaka.
“Amanat yang hendak disampaikan adalah, kecemerlangan pada masa itu akan dibaca. Ia macam wasiat."

Khabarnya, terdapat tiga kapsul masa yang ditanam para pemimpin negara 28 tahun dahulu.

Selain kapsul masa Dr Mahathir di bangunan The Mall Kuala Lumpur yang akan dibuka pada 2087, dua lagi dimuatkan mesej Datuk Seri Anwar Ibrahim (pada ketika itu Menteri Pendidikan Malaysia) dan Tun Daim Zainuddin (Menteri Kewangan).
Kedua-duanya ditanam sekitar Bursa Malaysia.

Kapsul masa bukan ditanam Tun saja rupanya Anwar dan Tun Daim pun tanam kapsul masa juga.

ps: Elok dibuka saja kapsul masa menuju Wawasan 2020. Nak tanam lama lama saja nak buat geli geli rakyat Malaysia buat apa.!? Lagi meluat rakyat melihat gelagat pemimpin ini.

Anonymous said...

Kapsul menjahanamkan org melayu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails