Thursday, January 07, 2021

3 Amaran: Kepada India &Perancis..

 

1. Amaran Selesema Burung di India

Setelah kes selesema burung dilihat di 5 negeri di India, amaran wabak di seluruh negara dikeluarkan.

Kementerian Alam Sekitar mengumumkan bahawa ia merasa bimbang dengan alasan bahawa banyak kes H5N8 dikesan di 5 negeri di negara ini.

Kementerian meminta negara-negara untuk segera mengambil langkah-langkah ketat untuk mencegah penyebaran wabak ke hewan peliharaan dan unggas. Di kota Panchkula, di negara bagian Haryana, para pejabat mengumumkan bahawa 350 ribu unggas, yang dianggap terkena wabak itu, binasa.

Di negeri Himachal Pradesh, tercatat bahawa lebih dari 2.400 angsa India imigran mati akibat wabak H5N8.


2. Virus Flu Burung di Perancis, 600,000 Unggas akan Dimusnahkan

Di barat daya Perancis, diumumkan bahawa sekitar 600 ribu unggas akan dimusnahkan untuk mengawal virus flu burung, yang merebak di antara kawanan itik.

Dalam kenyataan yang dibuat oleh Kementerian Pertanian di negara ini, dinyatakan bahawa lebih daripada 200 ribu haiwan telah dimusnahkan setakat ini.

Pada akhir tahun lalu, jenis selesema burung sangat menular dilaporkan di Perancis, dan beribu-ribu unggas dimusnahkan.

Pada 1 Januari, Kementerian Pertanian mengesahkan bahawa virus H5N8 dikesan di 61 titik, 48 daripadanya berada di wilayah Landes di barat daya Perancis.

Kementerian menyatakan bahawa penyebaran virus terkawal di wilayah lain. Telah diketahui bahawa strain H5N8 selesema burung tidak menular kepada manusia.



3. Hal ini patut lebih diberi amaran, Perancis anjur serangan udara di Mali.

Diduga bahawa serangan udara, yang diadakan di wilayah Mopti Mali, pada malam Ahad yang menghubungkan dengan hari Isnin dan yang membunuh sekurang-kurangnya 100 orang awam, dilakukan oleh Perancis.

Menurut laporan di akhbar Perancis, sumber tentera melaporkan bahawa mereka melakukan serangan di kampung Bounti di wilayah Mopti pada malam Ahad.

Walaupun sumber ketenteraan menyatakan bahawa serangan itu tidak menargetkan orang awam, ia ditujukan kepada kumpulan bersenjata. Sumber dari Mali melaporkan bahawa sebuah kumpulan perkahwinan dibom dalam serangan udara dan sekurang-kurangnya 100 orang awam, termasuk kanak-kanak, terbunuh.

Perancis kehilangan 5 askarnya yang berkhidmat dalam Operasi Barkhane di Mali dalam 10 hari terakhir.

Sebagai sebahagian daripada operasi Barkhane yang bermula pada tahun 2014, Perancis mengerahkan 5,100 tentera di Mauritania, Mali, Burkina Faso, Niger dan Chad di wilayah Sahel.

(IH)

Hibur Hibur Sikit. Pilihan..

Album 1 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails