Friday, November 06, 2020

Indonesia Henti Jual Produk Perancis &Eksport Buah-sayur Turki Meningkat.

 

1. Pasaran di Indonesia Berhenti Menjual Produk Perancis


Di Indonesia, beberapa rantai barang runcit berhenti menjual barang-barang Perancis sebagai tindak balas terhadap sokongan Presiden Perancis Emmanuel Macron mengenai karikatur yang mensasarkan Nabi Muhammad dan sikapnya yang anti-Islam.

Rangkaian pasar "Basmalah Shop", yang berafiliasi dengan Koperasi Asrama Islam Sidogiri, mengeluarkan produk Perancis dari rak di 180 pasar yang meliputi Jawa Timur dan Kalimantan Barat.

Timbalan Pengurus Besar Kedai Basmalah Ahmad Edy Ami dalam satu kenyataan berkata,

"Kami menghentikan penjualan barang-barang Perancis sebagai tindak balas kepada pernyataan Macron yang menyakitkan perasaan umat Islam. Walaupun hilang secara ekonomi, apa yang kami lakukan adalah tanda solidariti Muslim." katanya.

Muhammad Hiday Hanis, presiden 212 Koperasi Syariah di negeri Sulawesi Selatan, menyatakan bahawa mereka mengeluarkan produk Perancis seperti air bungkus dan kosmetik dari pasar yang berafiliasi dengan mereka di wilayah mereka.

Menggariskan bahawa mereka memposting pengumuman mengenai boikot di pintu masuk dan di dalam pasar mereka dan bahawa mereka tidak boleh tawar-menawar dalam hal-hal kepercayaan, Hanis, menyatakan bahawa mereka mula meletakkan produk tempatan di rak yang masih kosong dari barang Perancis.

Pasar bernama Indragiri di wilayah Indragiri Hulu di provinsi Riau mengeluarkan produk Perancis dari rak dan mengakhiri penjualannya.

Sebaliknya, beratus-ratus orang yang memprotes sikap anti-Islam Perancis di kota Bandung meminta boikot untuk produk Perancis.

Sikap anti Islam Perancis, wajarkah dibalas hanya dengan boikot barangannya saja? Mana lagi boikot negara-negara umat Islam yang lain?


2. Eksport Buah dan Sayur Segar Turki, pada Bulan Oktober Meningkat

Eksport buah dan sayur segar Turki meningkat 18 peratus pada bulan Oktober.

Nejdat Sin, Ketua Persatuan Pengeksport Buah dan Sayuran Segar Mediterranean, menyatakan bahawa pada bulan Oktober, eksport buah dan sayur segar meningkat sebanyak 18 peratus berbanding dengan tempoh yang sama tahun sebelumnya dan mencapai 264.6 juta dolar.

Dalam pernyataan bertulisnya, Sin menyatakan bahawa eksport dibuat ke 148 negara dalam 10 bulan pertama tahun ini, dan 264 juta 604 ribu dolar input mata wang asing diberikan dari 498 ribu 398 tan produk.

Menyatakan bahawa Rusia menduduki tempat pertama di antara negara-negara di mana buah-buahan dan sayur-sayuran segar dieksport pada bulan tersebut dengan nilai 77.3 juta dolar, 

Sin berkata,

"Selepas negara ini diikuti oleh Iraq dengan 27,7 juta dolar dan Ukraina dengan 15,3 juta dolar. Negara dengan peningkatan eksport tertinggi adalah Bangladesh, India dan Israel. Selain negara-negara ini, Jerman, Romania, Bulgaria, Syria, United Kingdom dan Czechia juga merupakan pasar yang penting. kami mencapai peningkatan. " menggunakan ungkapan tersebut.

Menyatakan bahawa tiga produk teratas yang dieksport pada bulan Oktober adalah lemon, mandarin dan anggur, Sin berkata,

"peach, plum dan teh adalah antara produk yang kami capai peningkatan eksport tertinggi bulan ini. Tomato, pir, ara, lada dan bawang merah adalah produk lain yang kami mencatat peningkatan eksport." katanya.

(IH)


Hibur Hibur Sikit:

2 comments:

Unknown said...

Bagus

Anonymous said...

Kerajaan Malaysia patut mengambil langkah yang sama! Menghina Baginda Nabi SAW adalah tindakan yang sangat tidak bertanggungjawab dan mereka yang berbuat demikian haruskan dihukum gantung sampai MATI!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails