Sunday, November 01, 2020

Kajian Ini, Terdedahlah Hebatnya PAS..

 

Populariti parti di media sosial (23 Sept – 22 Okt)

QGA (QGenAnalysts) membawakan imbasan mengenai parti PAS, Umno, BERSATU, PKR, PAN dan DAP yang menjadi sebutan dalam platform media sosial dalam tempoh 30 hari yang lalu iaitu daripada 23 September hingga 22 Oktober 2020.

Populariti PAS 

Kata kunci paling popular mengenai PAS dalam 30 hari terakhir adalah ‘parti’, perbincangan netizen adalah mengenai:

(1) Identiti PAS sebagai parti politik atau organisasi dakwah kerana pelantikan ahli PAS sebagai ADUN di Sabah.

(2) Hala tuju politik PAS berkaitan dengan kerjasama dalam Muafakat Nasional (MN) dan Perikatan Nasional (PN), sebagai tindak balas kepada kenyataan Umno untuk menarik sokongannya terhadap Muhyiddin Yassin.

Sebutan mengenai PAS meningkat secara mendadak pada 14 Oktober dijumpai dalam komen terhadap catatan Najib Razak di Facebook mengenai hasil pertemuan Biro Politik Umno, yang mana sebilangan besar menyebutkan bahawa Umno akan memperkukuhkan Muafakat Nasional dengan PAS.

Populariti Umno

Kata kunci paling popular mengenai Umno dalam 30 hari terakhir adalah ‘support’, perbincangan netizen adalah mengenai:

(1) Hasil pertemuan Biro Politik Umno untuk mempertimbangkan kembali sokongan terhadap Kerajaan Perikatan Nasional.

(2) Kenyataan Zahid Hamidi mengenai gencatan senjata politik Umno dan sokongan berterusan terhadap Muhyiddin.

Sebutan mengenai Umno meningkat secara mendadak pada 14 Oktober berkait isu yang sama mengenai hasil mesyuarat Biro Politik Umno.

Populariti BERSATU

Kata kunci paling popular mengenai BERSATU dalam 30 hari terakhir adalah ‘government’, perbincangan netizenadalah mengenai:

(1) Pelantikan Ketua Menteri Sabah dari BERSATU.

(2) Kerajaan Persekutuan pada masa ini adalah Kerajaan BERSATU yang menyebabkan keresahan di kalangan ahli-ahli Umno.

Sebutan mengenai BERSATU meningkat secara mendadak pada 14 Oktober berkait kritikan terhadap pengaruh BERSATU dalam pemerintahan Perikatan Nasional, yang mendakwa BERSATU tidak memiliki hak untuk memerintah dengan kerusi Parlimen minoriti.

Populariti PKR 

Kata kunci paling popular mengenai PKR dalam 30 hari terakhir adalah ‘country’, perbincangan netizen adalah mengenai:

(1) Kenyataan kemungkinan DAP menjalin hubungan dengan Umno kerana tidak ada yang mustahil dalam politik negara kita.

(2) Oleh kerana PAS dapat diterima oleh PBS dan STAR yang berpusat di Sabah, begitu juga DAP dengan Umno, yang dianggap sebagai norma baru dalam politik Malaysia, iaitu untuk memperjuangkan negara.

Sebutan mengenai PKR meningkat mendadak pada 23 September berkait dakwaan Anwar bahawa dia mempunyai majoriti cukup dan kuat untuk membentuk kerajaan baru, yang mencetuskan perbincangan di media sosial mengenai parti mana yang terlibat dalam majoriti itu

Populariti PAN

Kata kunci paling popular mengenai PAN dalam 30 hari terakhir adalah ‘rules’, perbincangan netizen adalah mengenai:

(1) Kritikan terhadap tweet Khalid Samad dengan gambarnya semasa Perasmian Konvensyen PAN Perak, yang menimbulkan persoalan bagaimana dia berjaya melintasi sempadan Selangor semasa PKPB.

(2) Orang ramai mengatakan bahawa kedua-dua pihak dari kumpulan politik (kerajaan atau pembangkang) adalah sama, seolah-olah peraturan dan garis panduan SOP tidak dikenakan kepada ahli politik.

Sebutan mengenai PAN meningkat mendadak pada 18 Oktober berkait isu yang sama.

Populariti DAP

Kata kunci paling popular mengenai DAP dalam 30 hari terakhir adalah ‘political survivability’,  perbincangan  netizen  adalah mengenai:

(1) Penglibatan DAP dalam menyokong Anwar bersama dengan MP Umno untuk membentuk kerajaan baru. 

(2) Netizen mengatakan mereka tidak pernah membayangkan DAP, PKR dan Umno akan bersama sebagai pemerintah dan ini adalah hasil tindakan pemberian mandat rakyat pada PRU14.

Sebutan mengenai DAP meningkat mendadak pada 6 Oktober berkait sokongan DAP terhadap ADUN DAP yang diuji positif COVID-19, netizen mengatakan ianya bukan mengenai hasil ujian swab, sebaliknya pematuhan terhadap sop kuarantin diri. -HARAKAHDAILY 27/10/2020

Komen Weblog Ibnu HasyimKajian ini, mendedahkan hebatnya PAS, kerana:

(i) Terdedah identiti PAS sebagai parti politik dan organisasi dakwah kerana pelantikan ahli PAS sebagai ADUN di Sabah, contohnya.

(ii) Makin jelas, hala tuju politik PAS berkaitan dengan kerjasama dalam Muafakat Nasional (MN) dan Perikatan Nasional (PN), walaupun sebagai tindak balas kepada kenyataan Umno untuk menarik sokongannya terhadap Muhyiddin Yassin.

(iii) Sebutan mengenai PAS meningkat secara mendadak pada 14 Oktober dijumpai dalam komen terhadap catatan Najib Razak di Facebook mengenai hasil pertemuan Biro Politik Umno. Se hingga sebilangan besar menyebutkan bahawa Umno akan memperkukuhkan Muafakat Nasional dengan PAS.

Sekian.

Hibur Hibur SikitH2S Pilihan: 09 -Mengurat, Malaya/S'pura, Indo/T.L...

1 comment:

Anonymous said...

Wahai si bahlol 'mandor balaci' barua Kepada RBA M'sia!

Masih mencarut lagi? Anjing sekali makan tahi tetap makan tahi juga..

Mana jawpan ditunggu-tunggu? Yang takut berdepan hujah dan kenyataan. Yang otaknya dijajah DAP non Islamik.. Kalau bukan pondan, jawab ini dulu baru meroyan tak tentu hala!

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan si bahlul perintah' asyik menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu.. Dah tak nampak? Berpaling tadah, dedak tak cukup ke?
kita kenai depa..

Ada pula betina-betina garit pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi macam hamba seks askar Jepun sebelum merdeka dulu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu.

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu. Juga kepada penjilat juboq tak basuh se dunia.. walau ada RBA (Red Bean Army) di Malaysia tajaan DAP..

Huuuuu. Itulah manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!! Pulanglah.. Pulanglah dari dunia bahlol tolol itu... syamdul..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails