Monday, November 23, 2020

2 individu pertama didakwa sabotaj khidmat air negara

 

Pengarah syarikat, Lim Kian Aik, 42 dan kontraktor jalanan, R Nathan, 43, didakwa di Mahkamah Selayang kerana melakukan sabotaj dengan mendatangkan kemudaratan kepada perkhidmatan air membabitkan pencemaran Sungai Selangor. - Foto NSTP/Eizairi Shamsudin

SELAYANG: Dua lelaki termasuk seorang pengarah syarikat automotif menjadi individu pertama didakwa melakukan sabotaj dengan mendatangkan kemudaratan kepada perkhidmatan air negara membabitkan pencemaran Sungai Selangor.

R Nathan, 43, dan Lim Kian Aik, 42, mengaku tidak bersalah serta memohon dibicarakan sebaik pertuduhan terhadap mereka dibacakan jurubahasa di hadapan Hakim Maziah Joary Mohd Tajuddin.

Berdasarkan pertuduhan pertama, Nathan dan Kian Aik didakwa dengan niat bersama melakukan sabotaj untuk mendatangkan kemudaratan kepada perkhidmatan air di Selangor di premis No 32, Jalan Velox 2, Taman Velox di sini, antara 2 dan 10 November lalu.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 124 Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Iskandar Ahmad tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap kedua-dua tertuduh kerana Seksyen 124K Kanun Keseksaan disenaraikan di bawah Bab 6 Kanun Keseksaan yang menggunakan prosedur Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) seperti diperuntukkan di bawah jadual pertama Akta 747 SOSMA.

Kes ini membabitkan kesalahan terhadap keselamatan negara dan perlu mengguna pakai prosedur SOSMA yang mana kes akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

"Sehubungan itu, pihak pendakwaan memohon mahkamah menetapkan tarikh sebutan untuk mendapatkan izin bagi kes dipindahkan ke Mahkamah Tinggi," katanya.

Bagaimanapun, peguam Erni Ahmad daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) yang mewakili Nathan dalam rayuannya, berkata tindakan pendakwaan tiada tawaran jaminan terhadap anak guamnya adalah ultra vires (melampaui kuasa) terhadap Artikel 5 dan 21 Perlembagaan Persekutuan.

"Tertuduh juga mempunyai dua anak dan isteri serta pencari nafkah tunggal keluarga, selain mengalami kencing manis kronik," katanya.

Sementara itu, Kian Aik dalam rayuannya menerusi peguam Harcharanjit Singh memohon dibenarkan ikat jamin dengan alasan mempunyai empat anak berusia antara 11 dan 17 tahun serta sudah memberikan kerjasama penuh.

Sementara itu, bagi pertuduhan kedua, Nathan dan Kian Aik didakwa dengan niat bersama melepaskan bahan berbahaya ke dalam tempat rawatan kumbahan awam milik Indah Water Konsortium Sdn Bhd, di mana tindakan itu mengurangkan fungsi tempat rawatan kumbahan itu.

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu tempat dan tarikh masa dan didakwa mengikut Seksyen 61(1)(b) Akta Industri Perkhidmatan Air Negara 2006 dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum setahun atau denda atau kedua-duanya.

Mereka juga berdepan tuduhan ketiga, iaitu dengan niat bersama menjalankan aktiviti penstoran luar tapak yang merupakan aktiviti disenaraikan di perenggan 14 (a) (iii) di dalam jadual pertama Perintah Kualiti Alam Sekeliling (aktiviti yang ditetapkan) (penilaian kesan kepada alam sekeliling) 2015 tanpa terlebih dahulu mendapat kelulusan laporan penilaian tersebut daripada Ketua Pengarah Kualiti Alam Sekeliling.

Kedua-dua mereka dituduh melakukan kesalahan itu jam 10.45 malam di tempat dan tarikh sama dan didakwa mengikut Seksyen 34A (2) Akta Kualiti Sekeliling 1974 (Akta 127) dan dibaca bersama dengan Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya.

Bagi pertuduhan keempat hingga keenam, mereka didakwa dengan niat bersama menempatkan buangan terjadual dan menggunakan premis itu untuk penempatan bahan buangan serta 40 tangki IBC seperti diperuntukkan dalam jadual sama, iaitu pelarut organik bukan terhalogen yang dikategorikan sebagai SW322 tanpa lesen daripada Ketua Pengarah Kualiti Alam Sekeliling, di tempat, masa dan tarikh sama.

Pendakwaan dibuat mengikut Seksyen 18(1) dan 19(a) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, boleh dihukum penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Bagi kesemua kesalahan itu, pihak pendakwaan tidak menawarkan sebarang jaminan kerana tertakluk kepada pertuduhan pertama mengikut Seksyen 124K Kanun Keseksaan.

Mahkamah tidak membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin bagi pertuduhan pertama hingga keempat dan menetapkan 8 Januari depan untuk sebutan semula kes.

Bagaimanapun, bagi pertuduhan kelima dan keenam, mahkamah membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin RM30,000 dengan seorang penjamin, berserta syarat tambahan perlu melaporkan diri di balai polis berhampiran setiap bulan dan pasport diserahkan kepada mahkamah.

Tertuduh juga dilarang mengganggu saksi dan tidak melakukan kesalahan lain ketika dalam jaminan.

Sementara itu di Mahkamah Majistret, Nathan mengaku tidak bersalah menjalankan aktiviti perniagaan di premis sama tanpa lesen dikeluarkan pihak berkuasa melesen.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu mengikut Undang-Undang Kecil 3, Undang-Undang Kecil Perlesenan Tred, Perniagaan dan Perindustrian (Majlis Perbandaran Selayang) 2007 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum setahun atau denda atau kedua-duanya.

Majistret Nik Mohd Fadli Nik Azlan membenarkan tertuduh diikat jamin RM3,500 dan menetapkan tarikh sama untuk sebutan semula kes. 

Hibur Hibur Sikit: Album 1 

2 comments:

Anonymous said...

GARIS panduan baharu lesen penjualan arak di Kuala Lumpur disifatkan akan membawa Malaysia ke arah menjadi ‘negara Taliban’

Pengasas Malaysian Action for Justice and Unity (MAJU) Siti Zabedah Kasim berkata, langkah itu akan menjadikan Malaysia lebih teruk berbanding Pakistan, negara Arab dan Nigeria.

“Negara ini bergerak menjadi negara Taliban. Ingat kata-kata saya. Orang-orang ini mencabul hak kita satu persatu.

“Sekiranya anda tidak mengatakan apa-apa, tidak lama lagi kita akan menjadi lebih teruk daripada Pakistan, dunia Arab atau bahkan Nigeria!” kata Siti Kasim.



Mgid

MALAYSIA ENGLISH
Ipoh Girl Revealed How She Became A Millionaire
LEARN MORE→

Peguam tersebut mengulas laporan berita bahawa DAP Wilayah Persekutuan akan mengumpul bantahan daripada pihak berkepentingan yang terjejas dengan peraturan baru penjualan arak beralkohol tinggi (liquor) oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Dalam garis panduan yang dikeluarkan DBKL semalam, kedai serbaneka, kedai runcit dan kedai ubat tradisional Cina tidak lagi dibenarkan menjual arak kecuali bagi tujuan ubatan tradisional bermula 1 Oktober tahun depan.

Bir pula masih boleh dijual tetapi hanya dari jam tujuh pagi hingga sembilan malam.

“Serius, apa yang dia orang jaki sangat mengenai penjualan alkohol di kedai-kedai ni ah? Pasal pemandu mabuk? Kemalangan babit pemandu mabuk adalah yang terendah di antara statistik yang diberikan.



Mgid

MALAYSIA ENGLISH
Ipoh Girl Revealed How She Became A Millionaire
LEARN MORE→

“Jangan gunakan alasan yang tidak berasas ini untuk menghentikan hak orang yang mahu dan boleh minum di negara ini! Kalau kau orang tak nak minum, botol alkohol tu tak ada nak merayap kat kamu atau memanggil-manggil kamu suruh beli.

“Ni mesti idea Islamofascists cuba perlahan-lahan melaksanakan cara mereka lah ni … seperti apa yang telah mereka lakukan kepada semua pejabat kerajaan dan sekolah kita … Tu sebab ramai orang Melayu dah tak boleh guna guna otak dia lagi,” kata Siti Kasim.

Anonymous said...

ct caesing n her ngo nih elok dicampak je ke singa n buaya di zoo negara

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails