Wednesday, November 25, 2020

Turki Bantu Warga Arakan &Dagang Permaidani Dengan AS.

 

1. Turki Edarkan Bantuan Makanan kepada Warga Arakan di Bangladesh


Agensi Penyelarasan dan Kerjasama Turki (TIKA) memberikan bantuan makanan kepada warga Arakan yang berada di Bangladesh.

Dalam kenyataan bertulis yang dibuat oleh TIKA, dilaporkan bahawa bungkusan makanan telah diedarkan kepada kira-kira 25 ribu pelarian Arakan yang tinggal di Kem Pelarian ke-16 di Cox's Bazar, Bangladesh.

"Berkat bantuan makanan yang diedarkan, pelarian Muslim yang tinggal di kem akan lebih bersedia untuk musim sejuk. Para pelarian yang mendapat manfaat daripada bantuan makanan itu, menyatakan kepuasannya dan mengucapkan terima kasih kepada Turki dan TIKA.'' Kata Agensi Penyelarasan dan Kerjasama Turki (TIKA).

Pada tahun 2017, TIKA dengan cepat mendirikan dapur untuk mereka yang ditempatkan di kem dan mengedarkan makanan panas kepada 25 ribu orang setiap hari.

Hampir satu juta umat Islam Arakan berusaha bertahan dalam keadaan sukar di kem-kem di sempadan wilayah Cox's Bazar Bangladesh.

Para pelarian yang tidak mempunyai kegiatan ekonomi, memerlukan semua jenis makanan dan keperluan, terutama makanan.


2. Selama Pandemi, Permaidani Turki Menjadi Sangat Diperlukan untuk Pasaran Amerika.


Permaidani Turki telah menjadi salah satu produk yang sangat diperlukan di benua Amerika dalam proses jenis baru coronavirus (Covid-19), di mana kebersihan berada di barisan hadapan.

Eksport permaidani ke benua ini dalam 10 bulan 2020 meningkat 34.6 peratus berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya, mencapai 759 juta 537 ribu dolar.

Majlis Pengeksport Turki (TIM) Pengerusi Lembaga Sektor Permaidani, Salahattin Kaplan, menyatakan bahawa semasa negara-negara dengan eksport permaidani terbanyak dari Turki, Amerika Syarikat berada di tempat pertama, negara ini diikuti oleh Arab Saudi, Jerman, England, Iraq, Mesir, Emiriah Arab Bersatu, Libya, Iran dan Belgium.

Menarik perhatian pentingnya kebersihan terutama di Eropah dan Amerika semasa tempoh pandemi, Kaplan berkata,

"Dalam proses ini, ini bermaksud permaidani hampir sangat diperlukan untuk persekitaran yang bersih. Permaidani Turki kini menjadi jenama yang dicari di pasar Amerika." katanya.

(IH)


Hibur Hibur Sikit: Album 1 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails