Tuesday, June 30, 2020

Ini, Melayu DAP. Apa Agenda Perjuangan Melayu/Islam Mereka?


HARI ini, Roketkini.com melaporkan ...

Sejak penubuhannya pada 1966, DAP memiliki banyak pemimpin dan calon daripada pelbagai kaum termasuk Melayu.
Sebagai contoh, pada Pilihan Raya Umum (PRU) 1969 iaitu pilihan raya pertama disertai DAP menyaksikan parti ini meletakkan 10 calon Melayu iaitu sembilan untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) dan satu Parlimen.
Dua daripada mereka berjaya menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun).
Selepas itu, ramai calon Melayu DAP telah memenangi kerusi DUN dan Parlimen termasuk Ibrahim Singgeh dan Ahmad Nor.
 Veteran DAP, Ahmad Nor
Bekas pemimpin kesatuan sekerja, Ahmad Nor menjadi ahli Parlimen DAP berbangsa Melayu yang pertama selepas memenangi kerusi Bayan Baru, pada 1990.
Dalam PRU 2013, DAP meletakkan empat calon Melayu di tiga kerusi Parlimen iaitu Zairil Khir Johari di Bukit Bendera, Ariff Sabri Abdul Aziz di Raub, Mahdzir Ibrahim di Tanjung Piai dan satu kerusi DUN Pahang melibatkan Tengku Zulpuri Shah Raja Puji di Mentakab.
Selepas itu, DAP meletakkan Dyana Sofya Mohd Daud di Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan 2014.
 Veteran DAP, Ahamad Ton
Bagi PRU 2018, calon-calon Melayu DAP untuk kerusi DUN bertambah kepada sembilan. Mereka ialah Zairil Khir Johari (Tanjung Bungah), Syerleena Abdul Rashid (Seri Delima), Dr Abdul Aziz Bari (Tebing Tinggi), Jamaliah Jamaluddin (Bandar Utama), Edry Faizal (Dusun Tua), Norhizam Hassan Baktee (Pengkalan Batu) tetapi kini telah meninggalkan parti, Sheikh Omar Ali (Paloh), Young Syefura Othman atau Rara (Ketari), dan Abu Bakar Lebai Sudin (Pulau Manis).
Untuk Parlimen, Tengku Zulpuri bertanding di Raub. Kesemua kerusi kecuali Pulau Manis telah dimenangi. Bagi PRU 2018, calon-calon Melayu DAP untuk kerusi DUN bertambah kepada sembilan.
Mereka ialah Zairil Khir Johari (Tanjung Bungah), Syerleena Abdul Rashid (Seri Delima), Dr Abdul Aziz Bari (Tebing Tinggi), Jamaliah Jamaluddin (Bandar Utama), Edry Faizal (Dusun Tua), Norhizam Hassan Baktee (Pengkalan Batu) tetapi kini telah meninggalkan parti, Sheikh Omar Ali (Paloh), Young Syefura Othman atau Rara (Ketari), dan Abu Bakar Lebai Sudin (Pulau Manis).
Ahli Parlimen dan Adun Melayu dalam DAP
Malah, Zairil, Dr Abdul Aziz, Norhizam, dan Sheikh Omar telah dilantik oleh kerajaan negeri masing-masing sebagai Ahli Exco Kerajaan Negeri.
Tengku Zulpuri pula dilantik menjadi Timbalan Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli.
Selain Zairil yang bersama dengan kerajaan negeri Pakatan Harapan Pulau Pinang, kesemua penjawat kerajaan ini gugur jawatan mereka selepas perubahan kerajaan melalui pengkhianatan pada Februari dan Mac 2020. – Roketkini.com

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Roketkini DAP, hanya mampu membariskan orang Melayu/Islam (mungkin tidak semuanya beragama Islam?) dalam DAP, tetapi tidak menyebutkan apa agenda dan kegiatan mereka. Apakah mereka masuk DAP hanya sebagai kaldai tunggangan pembawa kitab ajaran komunis dan anti Islam DAP?
Sila jelaskan..

15 comments:

Anonymous said...

Kita mohon kerajaan menangkap dan mendakwa pendatang-pendatang asing dan pemimpin-pemimpin parti kafir Harbi rasis yang telah menghina Perlembagaan Persekutuan, agama Islam, umat Islam, raja-raja Melayu, lambang negara kita dan membatalkan kerakyatan mereka dan menghalau mereka balik ke negara moyang mereka.

Kita juga mohon kerajaan segera menangkap dan mendakwa pendatang asing tanpa izin dari China Komunis dan India dan menghalau mereka kembali ke negara asal mereka kerana mereka berbahaya kepada negara kita.

Kerajaan perlu bertindak tegas sekarang sebelum nasi menjadi bubur !!!

Anonymous said...

Jika orang Islam menyokong parti kafir Harbi seperti parti DA-Pigs yang telah jelas menghina, menfitnah atau memburuk-burukkan agama Islam dan menafikan hak umat Islam, maka orang tersebut tergolong kepada musuh juga kerana mereka juga mengingkari Allah dan RasulNya.

Unknown said...

....melayu yg bersetatus keturunan BARUA je yg join dap@komunis ni.

Anonymous said...

Mereka ini hanya KHADAM kepada DAP sahaja dan tidak punyai apa2 legasi dalam memperjuangkan Islam!

Malah mereka telah bersekongkol dengan orang2 kafir dalam meruntuhkan Islam!

Sama seperti perjuangan KOMUNIS yang juga terdapat orang2 Islam didalamnya!




Anonymous said...

Sblm tu tanya diri dlu.apa agenda perjuangan melayu islam pas skrg?
Adib?
Hudud?
Kilang arak?
Ruu355?
Tulisan jawi?
Bahasa kebangsaan? Dah jd mewa??

Unknown said...

Budak bodoh mana ni 11.29

Anonymous said...

Xde hujah ke bro? Modal maki pun jadi la.

Anonymous said...

Pengikut pas bodoh xpe..asalkan pandai maki..kah3

Anonymous said...

Agenda skrg ni, rembat habuan dlu. Perjuangan simpan dlm jubah. Pengikut suma bodoh2 belaka. Diorg ikut je mcm lembu nfc kena cucuk idung

Unknown said...

Macammana aku tak kata yang dok hentam pas mana ruu355, kes adib, kilang arak, tulisan jawi sebagai bodoh, kau ingat nak buat benda tu semua mcm buat reban ayam atau buat kuih karipap ke

Anonymous said...

Setuju dengan Unknown 2:49 PM.

Anonymous said...

Jika tidak fitnah, itu bukan RBA namanya. RBA sibuk menjilat pemimpin kafir Harbi roket dan menfitnah ulama Islam.

Anonymous said...

Harapkan pkr dan pan, langsung tak payah. Bukan saja tolak hudud, kalau boleh jubah pun nak dibakarnya. Bencinya pkr dan pan dengan islam sama seperti dap benci kat islam.

Unknown said...

Ananymous 3:22 mu buat apa untuk islam? Apa sumbangan pada islam? Ada cita cita tak nak tegakkan islam? Atau seronok perlekeh dan perli orang lain.

Lam ya kunil hafal tak? Baca fatehah dah betul ke

Anonymous said...

Nampaknya ko yg benci sgt sama dap pkr sm pan. Tolak hudud celah mana? Usul dalam parlimen pun xde. Ni ruu355, apa citer??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails