Saturday, July 04, 2020

PH sedar, tidak boleh lagi kalah dalam PRK di Chini, Tapi..


Mandat rakyat? Bertanding pun tak berani’

PAKATAN Harapan (PH) sedar mereka tidak boleh lagi kalah dalam PRK di Chini. Ia akan mengaibkan PH. Tetapi mereka sedar mereka akan kalah. Untuk jaga rekod buruk mereka menjadi lebih buruk dengan kekalahan lagi buruk di Tasik Chini, mereka terpaksa menarik diri mengunakan logo Pakatan Harapan untuk bertanding.


Ini bermaksud PH sudah hilang kepercayaan diri sendiri dan ini sungguh mengejutkan kerana pemimpin-pemimpin mereka sendiri sudah hilang confidence dan sedar rakyat tidak ada bersama mereka lagi.
Nak cerita mandat rakyat apa lagi? Bertanding pun tak berani, mandat rakyat nak bikin cerita.
Trend ini boleh membawa padah kepada PH kerana semenjak di tubuhkan PH, dan selepas PRU14, mereka telah kalah di beberapa PRK. Ia jelas menunjukkan PH telah gagal memenangi hati majoriti rakyat dan mungkin akan mengalami kekalahan lagi sekiranya mereka bertanding.
Terima kasih kepada rakyat Malaysia semua kerana anda telah berjaya menyekat kemaraan pembohongan dan mungkar janji yang rakyat tidak dapat terima. Kepada pemimpin-pemimpin politik , penuhi lah janji kamu.. sentiasa sayangi rakyat, santunilah mereka… kami berjanji kami akan undi kamu. Kalau kamu berbohong dan kaki kencing… janganlah harap kami nak undi kamu.
Adakah PH akan kekal menjadi relevan di masa depan dengan perpecahan seperti cermin gelas jatuh terhempas ke atas lantai selepas ini? Isu TPM dan PM pun rakyat sudah benci mereka, macam mana mereka nak teruskan perjuangan mereka untuk rakyat kerana asyik berbalah sesama sendiri.
Saya rasa ramai ahli-ahlinya akan meninggalkan PH kerana telah ‘putus harapan’.
KUAN CHEE HENG @ UNCLE KENTANG
Aktivis Masyarakat – HARAKAHDAILY 3/7/2020

Petikan asal: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3528035007208243&id=100000053340071
Sedekah RM60, jasa Uncle Kentang dibalas dengan 500kg ikan
PAPARAN Facebook milik Uncle Kentang. Gambar longgokan ikan sekadar hiasan. FOTO Facebook & Arkib NSTP
"DIA pernah membantu saya ketika susah, jadi ini masanya saya membalas kebaikannya," kata pemborong ikan, yang hanya mahu dikenali sebagai Haiqal selepas menyumbang 500 kilogram (kg) ikan kepada aktivis masyarakat, Kuan Chee Heng.
Hasrat Haiqal untuk menyumbang ikan itu dikongsikan Kuan atau lebih dikenali dengan gelaran Uncle Kentang menerusi Facebook (FB) miliknya, pagi semalam.
Bercerita lanjut, Haiqal yang menetap di Bagan Serai, Perak berkata, dia mengalami masalah kewangan ketika awal tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disebabkan hilang mata pencarian sebagai ejen jualan langsung memandangkan tidak ramai yang mahu membeli produk jualannya ketika itu.
Disebabkan buntu, dia cuba meminta pertolongan daripada Kuan dengan menghantar mesej menerusi kiriman Whatsapp.
"Ketika itu, saya lihat ramai cuba meminta bantuan daripada Uncle Kentang tetapi ada mesej tidak sempat dibalas olehnya mungkin kerana bilangannya yang terlalu banyak.
"Namun, saya tetap mencuba nasib dan Alhamdulillah, dia membalas kiriman Whatsapp saya.
"Selepas menceritakan masalah, dia memindahkan RM60 ke akaun saya tanpa banyak soal dan wang itu digunakan untuk membeli barangan keperluan antaranya beras," katanya ketika dihubungi Harian Metro.
Haiqal berkata, tidak lama selepas itu, dia ditawarkan peluang bekerja sebagai pemborong ikan oleh rakannya.
Katanya, sejak itu, kehidupannya sekeluarga kembali stabil dan kini, dia mahu membalas jasa baik Kuan dengan rezeki diperolehnya.
"Nilai ikan itu tidak seberapa jika dibandingkan dengan pertolongannya ketika saya susah.
"Jadi, saya nekad menyumbang kerana tahu Uncle Kentang akan sedekahkan ikan diterima kepada mereka yang memerlukan.
"Sekurang-kurangnya, ramai yang akan menerima manfaat dan sedekah itu dapat dipanjangkan kepada orang lain," katanya.
Sementara itu, Kuan berkata, dia dihubungi Haiqal kira-kira 9 pagi semalam dan terkejut selepas diberitahu lelaki berkenaan mahu menyumbang ikan dalam kuantiti yang banyak kepadanya.
"Pagi semalam, saya menerima panggilan dan di dalam telefon bimbit, tertera nama Covid Bagan Serai.
"Rupanya, panggilan itu datangnya daripada seorang lelaki yang pernah saya bantu ketika PKP lalu.
"Dia bukan hanya mengucapkan terima kasih tetapi turut menyatakan hasrat menyumbang 500 KG ikan kepada saya hanya kerana menolongnya ketika susah. Kata-katanya itu membuatkan saya tersentuh hingga menangis," katanya.
Menurut Kuan, dia bercadang untuk berkongsi ikan yang akan diterimanya itu dengan mereka yang memerlukan.
"Saya akan bungkus ikan itu nanti dan sedekahkan supaya ramai dapat merasa.
"Memang itu niat saya dan perkongsian hantaran di FB salah satu cara untuk memberi mesej mengenai kuasa sedekah yang tentunya tidak akan membuatkan seseorang jatuh miskin," katanya (Jumaat, 3 Julai 2020 @ 9:36 PM )
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails