Tuesday, June 30, 2020

Iran keluarkan waran tangkap terhadap Trump


Iran telah mengeluarkan waran tangkap terhadap Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump atas pembunuhan komander kanan Pasukan Pengawal Revolusi Iran (IRGC), Leftenan Jeneral, Qasem Soleimani pada Januari lalu.


Menurut laporan Fars News Agency hari ini, Teheran turut meminta bantuan Agensi Polis Antarabangsa (Interpol) untuk mengeluarkan notis merah ke atas bilionair hartanah terbabit.

Peguam Negara, Ali Alghasi-Mehr mendakwa Trump bersama 35 individu lain yang didakwa terlibat dengan pembunuhan Soleimani dengan tuduhan membunuh dan keganasan.

Difahamkan, permintaan Iran itu mungkin tidak diendahkan Interpol memandangkan garis panduan agensi antarabangsa itu melarang campur tangan atau aktiviti melibatkan politik.

Pada 3 Januari lalu, Soleimani, 62, terbunuh dalam serangan dron yang diarahkan Trump di Baghdad yang turut mencetuskan krisis baharu di Asia Barat hingga menyaksikan harga minyak melonjak selain siri serangan balas dilancarkan Teheran dan proksi mereka ke atas pangkalan tentera yang menempatkan pasukan tentera AS di Iraq.

Sebelum ini, pentadbiran Trump melabel Soleimani sebagai ‘pengganas’ dan mendakwa beliau bertanggungjawab atas kematian ratusan tentera AS di Baghdad.

Sementara itu, pentadbiran Rumah Putih tidak memberi sebarang kenyataan balas tentang pengumuman dibuat Iran tersebut. – Sinar Harian

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails