Tuesday, June 30, 2020

Hina Jata Negara: Suatu tindakan biadab



PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertindak segera mengantung penjualan buku bertajuk ‘Rebirth: Reformasi, Resistance, And Hope In New Malaysia’ oleh Kean Wong yang jelas menghina negara.

Secara khusus, Jata Negara telah diubah dengan cara yang memperolok dan memperlekeh hingga menampakkannya secara jahat, keji dan hina serta direndahkan martabatnya. Perbuatan sedemikian terhadap lambang rasmi negara adalah satu kesalahan yang sangat serius.
Bahkan penerbitan buku ini dilihat berunsur provokatif, mempertikai, menyanggah dan cubaan menghasut serta menimbulkan ketidaktenteraman awam. Ia juga dilihat mengandungi  unsur-unsur melampau yang mesti dicegah pihak berkuasa.
Pemeliharaan Jata Negara daripada sebarang salah guna termaktub dalam Akta 414 Seksyen 3(1)(a) yang memperuntukkan larangan mengguna apa-apa nama atau lambang atau apa-apa tiruan serupa mengenainya bagi maksud perdagangan, perniagaan, pekerjaan atau profession.
Seharusnya, seluruh rakyat Malaysia bersama-sama menghormati dan memelihara penghormatan dan kedaulatan negara, sementelahan, tarikh sambutan kemerdekaan yang semakin hampir, di samping tahun 2020 merupakan ulangtahun ke-50 Rukun Negara.
PAS mendesak Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyiasat individu-individu utama dalam penghasilan buku ini dan mengambil tindakan selaras undang-undang kerana jelas motif lukisan pada muka depan buku menghina lambang kedaulatan negara.
“Islam Memimpin Perpaduan”
KAMARUZAMAN MOHAMAD
Ketua Penerangan
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
29 Jun 2020 | 7 Zulkaedah 1441 – HARAKAHDAILY 29/6/2020

4 comments:

Anonymous said...

Provokasi seperti perlu diberi perhatian serius. Ini permulaan untuk satu agenda yg lebih besar oleh dap. Setiap yg melanggar peraturan dan mengganggu ketenteraman awam perlu dikenakan hukuman. Undang undang untuk jaga kesejahteraan.

Anonymous said...

Kita orang pun tatau dengan walaun walaun dan walatok walatok nih.. samada nak gelak ke atau nak nangis.

Kalau nak belasah kasi belasahlah kaw-kaw..!
Kalau bab guling guling otai punya lah kaw-kaw guling atas jalan raya... sekarang main sindir sindir dari jauh ajer. Alahai.!!

Mahathir kata dlm FB beliau, dia rasa serba salah bila orang lain namakan anak dia sebagai TPM, bukan kehendak dia, tapi terpaksa terima cadangan Mat Sabu, LGE & kawan2 dlm PH, kata orang tua ni.

Ooooiii..!! Bila kena pada anak dia dicalonkan, Atok 'terpaksa' terima.

Bila orang calonkan Anwar, dia 'terpaksa' tolak?

Deyy.. !! Berapa punya Kanina Tieeww Na Sengg punya atok lahh..!!

Kejap walatok nampak okey nak onn mau kata sepakat, kejap lagi otai sindir sindir dari jauh pulakk..!

Tatau lah apa nak jadi antara walaun otai dan walatok nih..ish.. ish..!!

Mana lebih bahaya, ular ke orang tua ni???

Haaahhh tepokkk..!!

Bila Cina hina jata negara Anwar, Mat Sabun Atok senyap bisu, telo dah goyang balik

Anonymous said...

Kita mohon kerajaan menangkap dan mendakwa pendatang-pendatang asing yang
telah menghina Perlembagaan Persekutuan, agama Islam, umat Islam, raja-raja Melayu, lambang negara kita dan membatalkan kerakyatan mereka dan menghalau mereka balik ke negara moyang mereka.

Kita juga mohon kerajaan segera menangkap dan mendakwa pendatang asing tanpa izin dari China Komunis dan India dan menghalau mereka kembali ke negara asal mereka kerana mereka berbahaya kepada negara kita.

Kerajaan perlu bertindak tegas sekarang sebelum nasi menjadi bubur !!!

Anonymous said...

Kerakyatan pihak biadab menghina Jata Negara wajar dilucutkan bagi membendung dakyah subversif yang boleh merosakkan keharmonian negara.

Bagi mereka, negara ini tiada nilai memandangkan sejarah bangsa pendatang yang dibawa oleh British ke Tanah Melayu semuanya bertujuan mengaut kekayaan dan kemewahan yang ada, jauh sekali untuk mencintai negara, kata Yang Dipertua Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Pasir Puteh, Ustaz Sharipudin Ab Kadir.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails