Thursday, March 05, 2020

PH Nak Laksana Janji PTPTN? Dah Tumbang Baru Nak Buat..

PH setuju gaji lebih RM4,000 baru bayar PTPTN, malangnya... - Guan Eng
Lim Guan Eng berkata hasrat itu tidak dapat dilaksanakan akibat tumbangnya kerajaan Pakatan Harapan. - Foto Astro AWANI / SHAHIR OMAR
PH setuju gaji lebih RM4,000 baru bayar PTPTN, malangnya... - Guan Eng

KL: Pakatan Harapan (PH) telah bersetuju untuk melaksanakan janji dalam Manifesto Pilihan Raya Umum PH iaitu untuk membenarkan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) membayar balik pinjaman mereka hanya selepas gaji bulanan mereka melebihi RM4,000.

Namun, bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata formula daripada PTPTN yang diluluskan Kementerian Kewangan itu tidak dapat dilaksanakan akibat tumbangnya kerajaan itu.


"Formula daripada PTPTN dan diluluskan oleh Kementerian Kewangan ini, memerlukan kerajaan menanggung pinjaman tambahan di atas pinjaman sedia ada yang ditanggung oleh kerajaan untuk membiayai pinjaman PTPTN.

"Malangnya, kerajaan PH tumbang sebelum pengumuman rasmi berhubung perkara ini dibuat.


"Saya berharap, janji untuk membenarkan peminjam PTPTN membayar balik pinjaman hanya selepas mereka mendapat gaji lebih dari RM4,000 sebulan tetap akan ditunaikan, meskipun kerajaan perlu menanggung pinjaman tambahan," katanya menerusi satu kenyataan media hari ini.

PH melalui manifesto pilihan rayanya berjanji menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam bergaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ha ha ha.. Waktu berkuasa tak buat, dah tumbang baru nak buat? Nak kutip duit pun tangguh?


Lihat sebelum ini..

Hasil carian imej untuk landak raya

6 comments:

Anonymous said...

Boleh percaya ke kat ust guan eng. Nanti kalau dapat balik jawatan tu, lebih ramai orang melayu hilang pekerjaan. Lebih banyak harta tabung haji kena jual. Ramai orang kg kena game dengan cina ni.

Anonymous said...

Bahayanya cina kafir dap ini, ialah tentang kejujuran. Dalam beriman pun tidak jujur, mana mungkin boleh jujur dalam hal lain. Terutama yg berkaitan dengan islam dan orang islam. Penipuan adalah halal dan jadi agenda terutama dalam menjatuhkan orang islam dari segenap sudut - politik, ekonomi, pendidikan, aqidah, maruah, pemakanan dan macam2 lagi.

Nas dan dalil dap berasal dari doktrin avengalist dan komunis, yg menolak iman pegangan orang melayu.

Anonymous said...

Bapa dia pendatang. Dah lama duduk sini. Dia pulak beranak kat sini. Tapi sampai sekarang tak faham adat resam sini. Masih lagi berqiblat negara cina. Nak bagi tumpor orang melayu jer kerja nya.

Anonymous said...

Cukup-cukuplah Pakatan Hancing pimpinan parti kafir harbi DA-Pigs kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu.

Rakyat juga benci puak liberal dan puak kafir harbi kerana mereka telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Anonymous said...

DA-Pigs = komunis

Anonymous said...

Guan eng kena sedar. Dia berada di malaysia. Bukan di tanah besar cina. Di tanah besar cina, dia boleh menganaktirikan melayu. Tapi di sini, orang melayu adalah teras. Menyamakan kewujudan orang melayu setaraf dengan mendatang adalah dzolim. Seperti memadam bahagian yg termaktub dalam perlembagaan tanpa persetujuan. Pastinya guan eng tidak mendapat persetujuan itu dari majoriti melayu. Jangan minta orang melayu terima neraca pertimbangan orang cina yg sama seperti di tanah besar cina. Kawasan berbeza, negara berbeza, bangsa berbeza, bahasa berbeza, adat resam berbeza, maka pastinya bumiputera di sini tidak dapat menerima budaya lain atau budaya dap guan eng.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails