Monday, January 27, 2020

Landak 2: Khasiat..'lembek tertidur boleh bangun mencabar'.



Hasil carian imej untuk landak
Catatan Santai Ibnu Hasyim
Sebelum dilanjutkan tulisan 'Landak 1: Peluang Jana Ekonomi, Ternaknya, Semuda...' Elok juga dijelaskan dulu persoalan yang ditimbulkan mengenai khasiat daging landak. 

LANDAK atau Porcupine, yang merupakan satu jenis haiwan dengan ciri-ciri yang mempunyai duri tajam di seluruh permukaan badan.. Landak Raya atau dalam (bahasa InggerisMalayan Porcupine) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Hystrix brachyura.

Tapi ternyata ia juga mempunyai rasa daging yang enak dan mempunyai banyak manfaat untuk tubuh. Antara kaedah umum untuk memproses daging landak adalah dengan membuat sate, kari, goreng dan lain-lain. Walaupun sering dianggap sebagai hama tanaman pertanian, tetapi ada yang membuat landak sebagai bahan makanan.


Sate landak adalah salah satu menu khas yang terkenal di Kebupaten Karanganyar, Indonesia. Daging landak mempunyai tekstur yang sangat lembut dan tidak mencurigakan. Di samping itu, salah satu sebab mengapa ramai yang berburu landak di sana adalah kerana manfaat untuk daya hidup lelaki. Yang 'lembek tertidur boleh bangun mencabar'.


Dalam daging landak juga diketahui mengandungi kandungan protein, besi, lemak tepu yang tinggi tidak berlebihan, omega-3, dan yang paling penting tidak mengandungi kolesterol sama sekali, berbanding daging lain secara amnya tinggi kandungan kolesterol.


Jadi, tidak hairan bila banyak permintaan. Antara khasiatnya..


1. Pengambilan daging bebas kolesterol

Daging telah menjadi pengambilan penting dan mesti dimakan untuk memenuhi keperluan pemakanan badan. Walau bagaimanapun, selalunya orang mengelakkan penggunaan daging kerana ia mempunyai kandungan kolesterol yang tinggi.

Walau bagaimanapun, tidak dengan yng disebut 'daging pelindung.' Daging pelindung adalah daging yang tidak mempunyai kandungan kolesterol. Jadi ini boleh menjadi penyelesaian pengambilan daging terbaik untuk orang yang mempunyai kolesterol tinggi.

2. Protein penaik
Dalam setiap 100 gram daging landak mengandungi 13.3 gram protein haiwan. Jumlah ini dapat memenuhi 29% keperluan protein harian wanita dan 24% keperluan protein lelaki. Protein itu sendiri diperlukan untuk meningkatkan tenaga tubuh dan mengekalkan fungsi organ. Oleh itu, secara tidak langsung makan daging landak juga boleh membantu tubuh mengekalkan fungsi organ. 3. Menguatkan sistem imun
Sebatian kitotefin yang terdapat dalam daging landak boleh merangsang pembentukan antibodi. Oleh itu, makan daging kantung ini juga dapat menguatkan sistem kekebalan tubuh. 4. Menghidu badan.
Sama seperti daging ekstrim yang lain, daging landak juga mempunyai kesan pemanasan. Sebenarnya, sesetengah percaya bahawa tulang dubur landak boleh merawat selesema dan kembung. 5. Mempercepatkan penyembuhan luka.
Bukan sahaja lazat, daging ini juga mengandungi gen yang dapat mempercepat penyembuhan luka. Kandungan protein tinggi di dalamnya juga dapat mempercepat pertumbuhan semula sel.

6. Meningkatkan daya hidup lelaki.

Bagi yang mempunyai masalah vitalitas, daging landak di ekor jadi rawatan alternatif yang berkesan. Daging berhampiran ekor dipercayai membantu mengatasi impotensi dan ejakulasi dini. 7. Meningkatkan fungsi organ-organ pembiakan.
Tidak ramai yang tahu jika daging landak dapat memperbaiki fungsi organ-organ pembiakan. Ini kerana daging landak mengandungi zink yang cukup tinggi untuk merangsang organ-organ pembiakan.

Jadi jangan terkejut jika ramai yang percaya bahawa daging landak, terutamanya landak laut dapat mengatasi masalah kesuburan.


8. Menguatkan stamina.

Bukan sahaja ia boleh mengukuhkan stamina lelaki, landak juga mempunyai sifat untuk meningkatkan stamina atau tenaga. Oleh itu, makanan yang diproses landak sangat disyorkan untuk kamu yang mempunyai aktiviti padat. 9. Mengurangkan risiko penyakit jantung
Ciri-ciri lain dari daging landak ialah yang boleh dapat mengurangkan risiko penyakit jantung. Kandungan omega 3 di dalamnya mampu menyuburkan hati dan mengurangkan risiko penyakit kardio.

10. Rawat asma Daging dan juga hati landak, telah lama dipercayai mampu merawat penyakit asma oleh bakaran sehingga ia mengeluarkan minyak. Di samping itu, daging dan hati landak juga berkesan dalam mengubati pelbagai penyakit yang berkaitan dengan pernafasan, kerana kandungan chitotefin di dalamnya.


Kompaun ini akan meningkatkan pengecutan otot licin di saluran pernafasan supaya saluran udara dapat lebih luas. 11. Rawat diabetes Makan daging landak dipercayai mengurangkan paras gula darah secara beransur-ansur. Di samping itu, bahan-bahan di dalamnya juga dapat mempercepat penyembuhan luka dan mengatasi jangkitan pada penderaan kencing basah. Di samping itu, selain mengurangkan kadar gula dalam darah, kandungan protein dalam daging ini juga dapat memperbaiki organ pankreas. Jika pankreas dapat berfungsi dengan baik, maka pengeluaran insulin juga akan meningkat sehingga kadar gula darah tidak akan meningkat lagi. 12. Kurangkan berat badan Ciri-ciri lain daging landak sebagai menu utama untuk penurunan berat badan. Walaupun protein tinggi, tetapi sebenarnya daging landak tidak mempunyai kandungan kolesterol. Oleh itu, makan daging landak dapat membantu anda menurunkan berat badan dengan cepat dan tidak membuat tubuh merasa lemah.

(Dikutip dari pelbagai sumber)

Ibnu Hasyim
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com        
27/1/2020 KL.



Video:

LUAR BIASA!! 13 Manfaat dan Khasiat Daging Landak Untuk Kesehatan

SIMAKLAH!! Inilah Dia 8 Manfaat Bulu Landak Bagi Kesehatan dan Gaib



IKLAN LANDAK

Biakkan Landak Komersial..
(Membeli dan Menjual)
Sila hubungi..
Pak Zuu
Tel 011 33111321 (KL)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails