Saturday, March 07, 2020

3 Sebab, Mengapa B/Ketua Hakim Negara Sokong Perikatan Nasional.


Tun Abdul Hamid, pernah menjadi Ketua Hakim Negara dari 11 Disember sampai 18 Oktober 2008. Imej dari tanwir.my

Ni Mahathir dan Anwar. Imej dari FMT.
Walaupun kekal sehari, kerajaan kena buat perkara yang betul.

BEKAS Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid pernah menjadi Ketua Hakim Negara dari 11 Disember sampai 18 Oktober 2008, ada menulis satu artikel mengulas tentang suasana politik masakini. 

Dalam artikel tu, beliau meminta supaya UMNO, PAS, BERSATU dan parti-parti yang menyokong Perikatan Nasional (PN) supaya bersatu teguh. Beliau juga kata ramai pihak yang berasa lega dengan apa yang berlaku, sebab…

Satu: Lega. 

Peletakan jawatan Tommy Thomas memberi nafas lega kepada lebih seribu pegawai perundangan. Tugas Peguam Negara adalah penasihat undang-undang utama kepada Kerajaan. Imej dari Jabatan Peguam Negara.

Ketika krisis ni masih berlaku, kita semua dah dikhabarkan dengan peletakan jawatan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara pada 28 Feb 2020. Tommy nampaknya menarik diri dua bulan lebih awal dari tarikh kontraknya tamat pada Jun depan.

Bagi Tun Abdul Hamid, peletakkan jawatan Tommy ni memberikan nafas lega kepada lebih seribu pegawai perundangan kerajaan yang selama ni dah memberi  perkhidmatan dan menjadi pakar dalam bidang masing-masing. Sebabnya, sebelum ni Tommy dilihat seperti tidak percaya dengan kepakaran mereka, apabila dia melantik ramai peguam-peguam swasta.

“…beliau melantik peguam-peguam swasta dan dibayar upah dengan wang pembayar cukai.” – Tun Abdul Hamid, dipetik dari laman blognya.

Ini kerana, sebelum ni memang dah ada cakap-cakap pasal tindakan Tommy melantik peguam swasta untuk mewakili kerajaan Malaysia baik dalam kes sivil mahu pun jenayah. Hal itu kemudiannya disifatkan oleh peguam, Mohamed Haniff Khatri sebagai ‘tabiat tidak sihat’.

Peguam-peguam swasta itu termasuklah seperti Gopal Sri Ram, Sulaiman Abdullah dan V. Sithambaram dalam pertuduhan jenayah 1MDB ke atas Najib Razak. Selain tu, Tommy juga dah melantik peguam swasta veteran, DP Naban mewakili kerajaan dalam saman cukai berjumlah RM1.69 bilion terhadap Najib Razak. Gopal Sri Ram juga adalah bekas Hakim Mahkamah Persekutuan. 

Malah, dia juga melantik dua orang peguam swasta untuk mewakili dirinya dalam kes rayuannya untuk membatalkan prosiding komital (menghina mahkamah) yang difailkan bapa Muhammad Adib, Mohd Kassim Abdul Hamid, terhadapnya.

Perkara ni dilihat sebagai kurang sihat sebab secara lazimnya – kerajaan diwakili oleh pegawai-pegawai dari Pejabat Peguam Negara iaitu timbalan-timbalan pendakwaraya kes jenayah dan peguam-peguam Persekutuan dalam kes sivil yang pada kini berjumlah kira-kira 1,200.

“Jangan kita lupa sebagai badan awam, pegawai-pegawai Pejabat Peguam Negara telah sejak dari merdeka lebih 60 tahun lalu bertungkus lumus dalam memelihara kepentingan negara dalam tuntutan sivil mahupun pertuduhan janayah dengan sejayanya.” Kata Haniff, dipetik dari Malaysia GazetteHanif juga terkenal sebagai salah seorang peguam kepada Dr Mahathir. 

Sehubungan dengan itu, Tun Abdul Hamid nampaknya kecewa dengan apa yang Tommy dah lakukan dan sebab itulah dia berharap akan ada seorang pegawai daripada Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan kanan yang berintegriti, berpengalaman dan berkaliber akan dilantik menggantikan Tommy nanti.

Satu lagi, Tun Abdul Hamid pun berharap yang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) nanti akan dipimpin oleh orang yang lebih berkelayakan untuk menggantikan Latheefa Koya.

Dua: Cabar Agong.


Cara Dr Mahathir dan Anwar seperti mencabar YDP Agong

Seterusnya, Tun Abdul Hamid mengkritik Dr Mahathir dan Anwar yang katanya seolah-olah cuba mencabar keputusan YDP Agong. Ini kerana, sebaik saja Istana Negara mengeluarkan kenyataan, pemimpin-pemimpin PH yang diketuai Dr Mahathir dan Anwar menolak keputusan itu dengan kata mereka ada sokongan majoriti.

“Itu tidak menghairankan. Mereka akan merayu dengan lemah longlai untuk mendapat pengampunan.

Mereka terima pengampunan walaupun cara dilakukannya menyalahi prosedur yang ditetapkan oleh Perlembagaan.” – Tun Abdul Hamid, dipetik dari laman blognya.

Tambah Tun Abdul Hamid lagi, Perkara 40(2), Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan “YDP Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi yang berikut iaitu: Melantik seorang Perdana Menteri.”


YDP Agong, Al-Sultan Abdullah & Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkenan meraikan hari jadi Dr Mahathir pada Julai 2019 lalu. Imej dari BH Online.

Jadinya dalam hal ni, Perlembagaan tak menetapkan macam mana baginda YDP Agong perlu melaksanakan budi bicara itu. Tapi apa yang pasti, baginda patut melantik seorang ahli Parlimen yang mengikut hemat baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Parlimen.

“Dalam kata-kata lain, Agong tidak dikehendaki menemu duga setiap ahli Parlimen, apatah lagi mengambil kira senarai yang dibuat oleh Dr Mahathir untuk membuat keputusan itu.” – Tun Abdul Hamid, dipetik dari Sinar Harian.

Jadinya di sini, kalau Dr Mahathir dan Anwar tak puas hati dengan keputusan tu – diorang boleh kemukakan undi tak percaya terhadap Muhyiddin di Parlimen dan bukannya mencabar budi bicara Agong. Seterusnya, Tun Abdul Hamid menyeru rakyat Malaysia supaya…

Tiga: Jangan pedulikan Dr Mahathir, Anwar dan Kit Siang lagi. 


Macam Dr Mahathir yang tak pedulikan plakad “Anwar PM ke-7” ni. Imej dari NST.

Bagi Tun Abdul Hamid, apa yang orang Malaysia kena buat sekarang adalah mulakan hari baru tanpa Dr Mahathir, Anwar dan Lim Kit Siang. Kerana baginya, selama ni kita dah disibukkan dengan tingkah laku diorang ni sampaikan keadaan politik kita jadi tak tentu hala.

Mengambil contoh Dr Mahathir, baginya selama ni Dr Mahathir dah buat banyak masalah dalam negara, seperti:


Krisis Perlembagaan dengan Raja-Raja Melayu;
Menyingkirkan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada tahun 1988;
Menyebabkan UMNO diharamkan;
Berkelahi dengan Timbalannya sendiri Tun Musa Hitam;
Memecat Anwar Ibrahim;
Bergaduh dan cuba menjatuhkan Tun Abdullah Badawi;
Masuk dan keluar UMNO berkali-kali.


Anwar pula baginya begitu ghairah nak jadi Perdana Menteri dengan mendesak Dr Mahathir beberapa kali menyerahkan jawatan kepadanya. Manakala, kehadiran DAP dalam kerajaan juga nampaknya seperti menyerahkan kuasa politik Melayu kepada parti berkenaan.

“Nampaknya selagi beliau (Dr Mahathir) ada dalam arena politik, beliau tidak berhenti-henti menimbulkan masalah. Cukuplah. Kita mulakan hari baharu tanpa Dr Mahathir, Anwar dan Lim Kit Siang.” – Tun Abdul Hamid, dipetik dari laman blognya.

Dalam penulisannya yang terbaru, Tun Abdul Hamid ada kata yang kedudukan kerajaan Perikatan Nasional (PN) masih lagi dalam keadaan rapuh. Sebabnya, kalau undi tak percaya kepada Muhyiddin dilaksanakan di Parlimen nanti, masih tak dapat dipastikan sama ada dia akan dapat sokongan atau tak. Tapi, Tun Abdul Hamid berpesan…
Walaupun kekal sehari, kerajaan kena buat perkara yang betul.


Walaupun semakin uzur, Tun Abdul Hamid tetap peka dengan keadaan semasa negara. Imej dari Malay Mail.

Dengan keadaan sekarang ni, baginya antara dilema besar yang mungkin Muhyiddin hadapi adalah sama ada nak melantik Presiden UMNO, Zahid Hamidi untuk jawatan menteri atau tak. Seperti mana yang kita tahu, Zahid berdepan dengan berpuluh tuduhan mahkamah dan tu dah semestinya membuatkan dia tak layak menjadi menteri.

“Jika beliau (Zahid) diberi jawatan Menteri, apatah lagi Timbalan Perdana Menteri, terus terang saya katakan, Muhyiddin akan kalah undi tidak percaya dan Kerajaan PN akan tumbang.

…orang ramai yang menyokong Kerajaan PN, termasuk saya, akan menarik balik sokongan mereka, dan berkecuali. Mereka akan mengambil sikap ‘Mampus pi lah’ kerana mereka telah terlalu bosan dengan ahli politik yang hanya menjaga perut masing-masing.” – Tun Abdul Hamid, dipetik dari laman blognya.


Perdana Menteri baru kita. Imej dari The Edge Markets.

Sebab itulah baginya, Muhyiddin kena bertegas dalam hal ni. Sebabnya, lebih baik kerajaannya tumbang semasa kerana melakukan yang betul dan bukannya kerana melakukan sesuatu yang salah.

Rujukan;

https://soscili.my/

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails